کاهش ۶۳ درصدی نقدینگی کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات در جنگ ۱۲روزه !

مدیرعامل گروه کسب‌وکار پژوهی گوی، می‌گوید: کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در دوران جنگ، ۹۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند و حوزه فناوری اطلاعات ۶۳ درصد کاهش نقدینگی را تجربه کرده است. به گفته او، بازگشت به شرایط عادی برای این بخش از کسب‌وکار‌ها بسیار سخت است و این مورد در کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سخت‌تر است. به […]

مدیرعامل گروه کسب‌وکار پژوهی گوی، می‌گوید: کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در دوران جنگ، ۹۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند و حوزه فناوری اطلاعات ۶۳ درصد کاهش نقدینگی را تجربه کرده است. به گفته او، بازگشت به شرایط عادی برای این بخش از کسب‌وکار‌ها بسیار سخت است و این مورد در کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سخت‌تر است. به گزارش پیوست، نفیسه آزاد؛ مدیرعامل گروه کسب‌وکار پژوهی گوی، در نشست «کارو زندگی پس از جنگ» و در گزارشی که با همین عنوان ارائه کرد، گفت: برخی حوزه‌های کسب‌وکاری اقتصاد دیجیتال تا ۷۰ درصد و برخی دیگر مانند حوزه گردشگری تا صددرصد افت فروش را تجربه کرده‌اند. به گفته آزاد؛ مدیران کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال دلیل اصلی این اتفاق را قطع اینترنت دانسته‌اند. به گفته آزاد؛ حوزه فناوری اطلاعات در دوره جنگ ۱۲روزه با کاهش ۶۳ درصدی نقدینگی مواجه بوده است. اما مقاوم‌‌ترین بخش اقتصاد ایران در برابر جنگ ۱۲‌روزه حوزه حمل‌ونقل معرفی شد. یکی از آمارهای قابل‌توجه در گزارش اخیر، آمار ۹۸ درصدی تراکنش‌های زیر دومیلیون تومان است که به‌عنوان نشانه پرهیز شهروندان از احتکار از آن یاد شد. براساس گزارش کار و زندگی، پس از جنگ ۹۰ درصد کسب‌وکار‌ها با افت یا توقف تولید مواجه شدند و ۸۱ درصد از فرصت‌های شغلی کم شدند. یکی از مواردی که در گزارش اخیر مورد بررسی قرار گرفت مبحث منابع انسانی بود. براساس آنچه در این گزارش ذکر شد همان‌طور که ۸۱ درصد از فرصت‌های شغلی از بین رفته و در ۵۰ درصد نیز کاهش ارسال رزومه اتفاق افتاده است. گزارش کار و زندگی پس از جنگ می‌گوید: امکان دورکاری با فراهم آوردن شرایطی منعطف باعث باقی ماندن برخی کسب‌وکارها شد اما چنین امکانی تنها برای ۱۴ درصد از کسب‌وکار‌ها فراهم بوده است؛ اما ۳۱ درصد از کسب‌وکار‌ها نتوانستند با وجود ماهیت همسو با دورکاری چنین اقدامی را انجام دهند چرا که اختلال در اینترنت شدید و گسترده بوده است.