واردات خودرو در شرایط ناپایدار قرار دارد

گروه خودرو- با توجه به بحث واردات خودرو به کشور، شاهد آن هستیم که تعداد خودروهای وارداتی آنقدر زیاد و چشمگیر نیست که بتواند در بازار تابوشکنی کند و قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد. چراکه چه قبول کنیم و چه نکنیم، قیمت خودرو در بازار ما با نرخ ارز افزایش و کاهش می‌یابد و […]

گروه خودرو- با توجه به بحث واردات خودرو به کشور، شاهد آن هستیم که تعداد خودروهای وارداتی آنقدر زیاد و چشمگیر نیست که بتواند در بازار تابوشکنی کند و قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد. چراکه چه قبول کنیم و چه نکنیم، قیمت خودرو در بازار ما با نرخ ارز افزایش و کاهش می‌یابد و واردات قطره‌چکانی خودرو نیز بر این موضوع بی‌تأثیر نخواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، هادی سلیمانی‌ملکان؛ رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در حاشیه مجمع عمومی عادی انجمن واردکنندگان خودرو، در تشریح چالش‌های فعالان این بخش از بازار خودرو، با اشاره به اینکه «از ابتدای سال‌جاری تا دو روز پیش هیچ ثبت سفارشی برای واردات خودرو صورت نگرفته بود»، اعلام کرد: سهمیه‌های پاییز و زمستان ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال قبل و اوایل امسال داده شده است. وی ادامه داد: طی پنج ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه واردات خودرو از محل سهمیه سال قبل صورت گرفته و سازمان بازرسی نیز اعلام کرده از ۲۷۰ شرکت درخواست‌کننده واردات ۱۳۰ شرکت مجوز را دریافت کرده‌اند و سهمیه‌های امسال به‌زودی ابلاغ خواهد شد. سلیمانی‌ملکان؛ همچنین درخصوص مصوبه اخیر شورای‌رقابت مبنی بر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی براساس قیمت خودروی مشابه خارجی و اینکه آیا این موضوع محدودیتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ایجاد می‌کند؟ گفت: این تصمیم برای ایجاد فضای رقابتی اتخاذ شده اما از نظر ما، بازار تعیین‌کننده است و ارزندگی کالا را رصد می‌کند. وی در مورد تأمین ارز لازم برای واردات خودرو با وجود محدودیت‌های ارزی امسال و اثر آن بر بازار نیز، گفت: دولت امسال علاوه بر تخصیص ارز، بر ارز دیگران نیز تمرکز دارد و با وجود محدودیت ارزی، اگر اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی داده شود، واردات امسال کمتر از سال قبل نخواهد بود و در بازار اثربخش خواهد شد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اضافه کرد: با این حال، در واردات برخی قطعات مورد نیاز در خدمات پس از فروش با موضوعی تحت عنوان پُر شدن سهمیه روبه‌رو هستیم و اجازه واردات نمی‌دهند. سلیمانی‌ملکان؛ در ادامه درباره برخی دیگر از چالش‌های فعالان این بخش از بازار خودرو با اشاره به اینکه شورای‌رقابت، انحصاری بودن حوزه واردات خودرو را رد کرده است، گفت: متأسفانه ستاد تنظیم بازار مقابل این موضوع ایستاده و ما در حال رایزنی در این خصوص هستیم. وی افزود: همچنین در تغییر قیمت خودرو ناشی از تغییر مدل محصول نیز با تأخیر روبه‌رو هستیم و صدور مجوز لازم گاهی تا چهار ماه نیز زمان می‌برد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره درخواست انجمن قطعه‌سازان برای افزایش تعرفه واردات خودرو، تأکید کرد: بار‌ها اعلام کرده و همچنان معتقدم حمایت از تولید، رکن اساسی‌ای است که نظام حکمرانی باید به آن توجه کند، اما حمایت از تولید به معنی ایجاد فشار به مصرف‌کننده نهایی نباید باشد؛ یعنی به‌جای اینکه برای حمایت از تولید، تعرفه واردات را از پایه بالاتری مثلاً به‌جای ۲۰ درصد از ۵۵ درصد شروع کنیم، پیشنهاد مستقیم من این است که تعرفه CKD را پایین‌تر بیاوریم. سلیمانی‌ملکان؛ ادامه داد: عدد تعرفه‌ها فقط بخشی از هزینه‌ای است که پرداخت می‌شود. عوارض، مالیات‌‌ها و پرداختی‌های دیگری نیز بر قیمت نهایی افزوده می‌شود. ضمن اینکه خودروسازان از ارز تالار اول استفاده می‌کنند که حدود ۷۰ هزار تومان است، اما واردکنندگان از ارز آزاد استفاده می‌کنند؛ یعنی در همین فقره نیز ۳۰ درصد اختلاف قیمت ارزی وجود دارد. در این شرایط معتقدم که برای حفظ فضای رقابتی، نباید کمر مصرف‌کننده را شکست، بلکه باید تعرفه واردات قطعات را کاهش داد. وی همچنین درخصوص این‌که چرا شرکت‌های واردکننده خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی برای اقشار طبقه متوسط وارد نمی‌کنند و آیا خودروسازان و واردکنندگان بازار را میان خود تقسیم کرده‌اند با تصریح بر اینکه توهم تبانی واردکنندگان خودرو با تولیدکنندگان داخلی را از سر بیرون کنید، افزود: طبق قوانین و مقررات، باید حداقل‌هایی از نظر شاخص‌های استاندارد و محیط‌زیست برای خودروهای وارداتی وجود داشته باشد و با این مشخصات، خودرویی ارزان‌تر از حدود هفت‌هزار یورو در جهان وجود ندارد. سلیمانی‌ملکان؛ ادامه داد: قیمت چنین خودرویی با پول حمل و تعرفه گمرکی و هزینه‌های دولتی در بازار ایران، در نهایت ارقام بالایی خواهد شد و دیگر اقتصادی نخواهد بود. وی اظهار کرد: پیش از این، خودروهایی به‌عنوان خودروهای اقتصادی وارد شده است، اما در نهایت در بازار ایران، خودروهای تولید داخل اقتصادی‌تر بوده و نتوانسته‌اند با خودروهای داخلی رقابت کنند. رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران، بیان کرد: در این شرایط مردم نیز در نهایت ترجیح‌شان این است که در مقام مقایسه، خودروی داخلی با تیراژ بالا و خدمات پس از فروش گسترده و قطعات زیاد را خریداری کنند، نه خودرویی که با تیراژ مثلاً ۱۰ هزار دستگاه وارد شده است. سلیمانی‌ملکان؛ تصریح کرد: در جمع‌بندی باید گفت که واردات خودرو براساس شاخص رقابت‌پذیری در بازار صورت می‌گیرد و این‌که واردکنندگان در کدام قیمتی بتوانند سهم بازار بیشتری بگیرند. همکارانی بودند که در گذشته خودروهای اقتصادی وارد کردند و با استقبال مردم روبه‌رو نشدند. رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران، با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از بازار خودرو، تولید داخل صرفه اقتصادی ندارد و عقلانیت حکم می‌کند برای تنوع بازار و پاسخگویی به نیازها، واردات صورت گیرد، تأکید کرد: با این حال، امروز واردات خودرو شرایط مناسبی ندارد و باید مشکلاتی را تحت عنوان مصیبت‌‌ها یا چالش‌های واردات خودرو عنوان کرد.