در مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی عنوان شد

آمادگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار، کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد. بنابراین از مدت‌‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای به بندر نخواهد زد […]

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار، کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد. بنابراین از مدت‌‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای به بندر نخواهد زد و کشتیرانی آماده است، روند توسعه بندر را نیز تسریع بخشد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس‌خیابانی؛ در جلسه مجمع عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۱۴۰۴٫۰۳٫۳۱، با بیان اینکه این شرکت، مقام نخست در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی کشور و منطقه را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون رتبه هفدهم بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی کانتینری جهان را در اختیار دارد و حدود یک دهه است که در میان ۲۰ کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان قرار گرفته است. وی با اشاره به افزایش ۴۱ درصدی سرمایه این شرکت در مجمع فوق‌العاده سال‌جاری و رسیدن آن به ۱۱۶ هزار میلیارد ریال، گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌‌ها، وضعیت کشتیرانی مطلوب است؛ هر چند طی سال‌جاری میلادی نیز شاهد کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی نرخ کرایه حمل نسبت به سال ۲۰۲۴ در صنعت کشتیرانی جهانی بوده‌ایم. مدرس‌خیابانی؛ ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ شاهد رشد چهاردهم درصدی حمل کانتینر با جابه‌جایی بیش از ۸۶۰ هزار TEU کانتینر بودیم. وی افزود: در بخش حمل فله نیز طی سال ۱۴۰۳ با حمل ۱۰ میلیون و ۲۳۳ هزار تن انواع کالا ۹٫۳ درصد رشد به ثبت رساندیم و همزمان در دریای خزر نیز، ناوگان کشتیرانی دریای خزر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمل یک‌میلیون ۴۱۳ هزار تُن کالا، ۱۱درصد رشد را تجربه کرد. مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی، گفت: شرکت کشتیرانی والفجر از دیگر توابع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۶٫۲ درصد رشد در فعالیت‌های خود ثبت کرد و شرکت حمل‌ونقل ترکیبی که بازوی ریلی گروه کشتیرانی است جهش ۲۴٫۲ درصدی داشت. وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به چهارهزار نیروی دریانورد در اختیار دارد، تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که تمامی این دریانوردان ایرانی هستند در حالی که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۸۰ نفر دریانورد خارجی در ناوگان فعال بودند که با تلاش مؤسسه آموزشی کشتیرانی اکنون همه دریانوردان ما ایرانی هستند و جز در موارد اضطرار و ضرورت در بنادر خارجی، دریانورد خارجی به ناوگان ملحق نمی‌شود. نائب رئیس هیئت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درخصوص دارایی‌های این کشتیرانی نیز، تصریح کرد: در حال‌حاضر ۱۴۴ فروند انواع شناور با ظرفیت پنج‌میلیون DWT که شامل ظرفیت حمل ۱۶۰ TEU کانتینر نیز می‌شود در ناوگان فعال هستند، همچنین ۳۲۴ هزار TEU کانتینر نیز در حوزه کانتینری برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور در مالکیت ناوگان قرار دارند که در کنار حدود ۱۶۰۰ دستگاه انواع واگن باری در حال فعالیت هستند. مدرس‌خیابانی؛ درباره عملکرد مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز، گفت: عملکرد تلفیقی مالی شرکت ۴۰ درصد رشد را نسبت به سال مالی پیشین نشان می‌دهد که سود هر سهم را با رشد ۱۱۹ درصدی به بیش از ۱۱۸۰ ریال رسانده است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: در سال اول حضور گروه کشتیرانی در بندر چابهار موفق شدیم عملیات کانتینر این بندر را از صفر به جابه‌جایی شش‌هزار TEU کانتینر برسانیم. در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۸۸ هزار TEU جهش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در پایان سال‌جاری به ۱۳۰ هزار TEU کانتینر برسد که معنای دیگر آن این است که بندر چابهار از رتبه آخر بنادر جنوب کشور به دومین بندر بزرگ این منطقه پس از بندرعباس ارتقاء پیدا می‌کند. مدرس‌خیابانی؛ تصریح کرد: با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد. بنابراین از مدت‌‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای به بندر نخواهد زد و کشتیرانی آماده است روند توسعه بندر را نیز تسریع ببخشد. مدرس‌خیابانی؛ در ادامه اظهارات خود به موضوع استفاده از توان داخلی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداخت و بیان داشت: ۸۰ درصد از نیاز‌های جاری ناوگان با استفاده از توان تولید داخلی تأمین می‌شود و از این طریق سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار به بازار داخلی تزریق می‌شود. وی افزود: خرید ۱۵۰ دستگاه واگن طی سال ۱۴۰۳ از تولیدکنندگان داخلی و همچنین انجام بخش بزرگی از تعمیرات شناور‌‌ها و کانتینر‌‌ها در داخل کشور نیز از جمله تلاش‌های گروه کشتیرانی برای یاری رساندن به اقتصاد و تولید ملی می‌توان برشمرد. به گفته نائب‌رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۹۰ درصد از سوخت کم‌سولفور مورد نیاز شناور‌‌ها از داخل کشور تأمین می‌شود و در بندر چابهار که سوخت‌رسانی به شناور‌‌ها دارای محدودیت بود با استفاده از شناور سوخت‌رسان ناوگان و سوخت تولید داخل، این محدودیت تا حد زیادی برطرف شده است. مدرس‌خیابانی؛ در پایان با تأکید بر اینکه در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأمین اقتصاد کشور راهبردمحوری است، تصریح کرد: اکنون در وضعیت جنگ ترکیبی اقتصادی هستیم، اما به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم با وجود تمام محدودیت‌های تحمیلی از سوی تحریم‌های ظالمانه، کارکنان این گروه تمام همت و تلاش خود را به کار می‌برند که کوچک‌ترین وقفه‌ای در روند اقتصادی کشور ایجاد نشود.

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی

مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی، با حضور اکثریت سهامداران در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۴ برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی گروه کشتیرانی، مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از ۸۲ درصد از سهامداران، در سالن خلیج‌فارس گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این نشست، صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۴ و همچنین گزارش حسابرس قانونی برای حاضران در جلسه ارائه گردید. در ابتدای جلسه، گزارشی از اقدامات گروه کشتیرانی در حوزه‌های مختلف در سال ۱۴۰۳ توسط محمدرضا مدرس‌خیابانی؛ مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ارائه شد. در ادامه، گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده حسابرسی قرائت شد. سپس، مدیرعامل و تعدادی از مدیران گروه به سؤالات مطرح‌شده توسط حاضران درخصوص مفاد گزارش بازرس قانونی و سایر امور مربوط به شرکت پاسخ دادند. در پایان، گزارشات مالی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۴ به تصویب رسید و مبلغ ۱۰۵ تومان به‌ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد.