مجری طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی کشور، از آمادهسازی طرحی برای نوسازی ماشینآلات و تجهیزات حفاری معادن خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، وحید احمدی؛ افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو) بهعنوان بازوی توسعهای وزارت صمت در اجرای سیاستهای کلان معدنی کشور، طی سالهای مختلف اقدام به توسعه ظرفیت ناوگان ماشینآلات […]
مجری طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی کشور، از آمادهسازی طرحی برای نوسازی ماشینآلات و تجهیزات حفاری معادن خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، وحید احمدی؛ افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو) بهعنوان بازوی توسعهای وزارت صمت در اجرای سیاستهای کلان معدنی کشور، طی سالهای مختلف اقدام به توسعه ظرفیت ناوگان ماشینآلات معدنی کرده است، بخشی از معادن بزرگ کشور مانند معدن چادرملو، گلگهر و حتی شرکت ملی مس، به نحوی با ایمیدرو در ارتباط هستند و ایمیدرو بهعنوان مجری موظف بود که فعالیتهای اکتشافی اینها را تسهیل کند تا این شرکتهای معدنی بزرگ راحتتر به ماشین حفاری اکتشافی دسترسی پیدا کنند. وی گفت: با توجه به نیازی که جامعه حفاری و اکتشافی کشور به توسعه ظرفیت ناوگان داشتند سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو) اقدام به تعریف طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی کشور کرد، وظیفه اصلی طرح این هست که در وهله نخست، نیازهای شرکتهای حفاری را به لحاظ تعداد و نوع ماشین حفاری، عمق حفاریها و توان و ظرفیت حفاری این شرکتها را احصاء کند. مجری طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی کشور، با بیان اینکه، این طرح با مشارکت ایمیدرو، معاونت معادن و فرآوری مواد در وزارت صمت و معاونت ماشینآلات وزارتخانه اجرایی شد، افزود: تفاهمنامه در مرحله پیشنویس است و بهزودی نهایی میشود. احمدی؛ درخصوص نحوه حمایت از پیمانکاران و حفاران، گفت: قرار است از محل صندوق بیمه فعالیتهای معدنی، تسهیلاتی به پیمانکاران و متقاضیان دستگاههای حفاری اکتشافی اعطا شود و این تسهیلات در قالب وامهای کمبهره که قطعاً بخشی هم بهعنوان یارانه تسهیلات تعلق میگیرد با دوره بازپرداخت معین به آنها ارائه میشود. وی با بیان اینکه در این طرح اولویت تأمین ماشینآلات حفاری با تولیدکنندگان داخلی و تعمیق و توسعه بومیسازی است، افزود: هماکنون تولیدکنندههایی که میتوانند ماشینآلات حفاری بسازند، حدود تا ۳۰ درصد بومیسازی دارند و با اجرای ایرن طرح درصددیم این عدد را به ۵۰ درصد و بالاتر افزایش دهیم. مجری طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی ایمیدرو، با اشاره به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت برای افزایش عمق اکتشاف در کشور، گفت: برنامهریزی به این صورت است که ماشینآلات حفاری یا از محل تولید داخل و یا واردات تأمین شود البته در صورتی که سیاستگذار و وزارت صمت تصمیم بگیرند که برای واردات تخصیصی صورت بگیرد. احمدی؛ با اشاره به تکلیف برنامه هفتم برای افزایش عمق اکتشاف کشور به متوسط عمق اکتشاف جهانی، افزود: برای رسیدن به این هدف، نیازمند افزایش ماشینآلات حفاری هستیم چرا که ناوگان حفاری فرسوده است و هزینههای بازسازی و بازآماد این دستگاهها بهمراتب بیشتر از جایگزینی دستگاههای نو میباشد. وی گفت: دستگاههای حفاری، بعد از پنج سال، به شرط اینکه هر سال کار کرده باشند و سالی بالغ بر ۲۰ هزار متر حفاری کنند، دچار فرسایش میشوند و هزینههای تعمیر و نگهداری آن بالا میرود، بنابراین باید با تجهیزات نو جایگزین شود. کارشناس ایمیدرو، گفت: حدنصابی که سال گذشته کل جامعه معدنی و اکتشافی کشور توانستند ثبت کنند، عددی در حدود یکمیلیون و ۳۰۰ هزار متر حفاری بود که ۶۵۰ هزار متر از این عدد را ایمیدرو و شرکتهای تابعه به خود اختصاص دادند، برای سال ۱۴۰۴ این عدد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر پیشبینی شده است که امیدواریم در صورت تحقق توسعه ظرفیت ناوگان، بتوانیم این عدد را محقق کنیم. احمدی؛ افزود: علاوه بر طرح توسعه تجهیز ماشینآلات و تجهیزات حفاری که در معاونت معدن و صنایعمعدنی ایمیدرو تعریف شده، طرح افزایش ظرفیت ماشینآلات بهرهبرداری معدن از جمله لودر، بیلهای میکانیکی و تراکهای معدنی هم در دستور کار است. وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همراهی معاونتهای دیگر وزارت صمت، تفاهمنامه تا پایان سال اجرایی شود و در قالب تسهیلات صندوق بیمه فعالیتهای معدنی، بتوانیم حمایت خود را از شرکتهای پیمانکار حفاری داشته باشیم. مجری طرح توسعه ظرفیت ماشینآلات حفاری اکتشافی کشور، با اشاره به هدفگذاری برنامه هفتم پیشرفت برای رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن، گفت: معدن، زنجیرهای است از اکتشاف تا بهرهبرداری، اگر بخواهیم به این رشد برسیم، باید از مرحله اکتشاف برنامه داشته باشیم و توسعه ظرفیت را چه در بخشهای حفاری، چه در سایر بخشهای اکتشافی پیش بریم.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه