در سفر مدیران ارشد بورس کالا به عراق صورت گرفت بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق هفته گذشته هیأت تجاری بورس کالای ایران متشکل از مدیران ارشد این بورس به عراق سفر کردند تا ضمن مذاکره با مقامات عراقی، به بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور از بستر بورس کالا بپردازند و […]
در سفر مدیران ارشد بورس کالا به عراق صورت گرفت
بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق
هفته گذشته هیأت تجاری بورس کالای ایران متشکل از مدیران ارشد این بورس به عراق سفر کردند تا ضمن مذاکره با مقامات عراقی، به بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور از بستر بورس کالا بپردازند و از نزدیک با بازارهای مهم این کشور آشنا شوند.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل بورس کالای ایران، پس از مدتها تلاش رسانهای و بررسیهای تحقیقاتی برای حضور بورس کالا در بازار استراتژیک عراق، هفته گذشته هیأتی متشکل از مدیران ارشد بورس کالای ایران به عراق سفر کردند تا ضمن بازدید از بازارهای مهم این کشور در شهرهای بغداد، کربلا و نجف از نزدیک واقعیتهای اقتصادی بازار عراق را مورد بررسی قرار دهند.
زیرا حضور بورس کالای ایران در عراق بستری برای رونق حجم معاملات و تقویت عرضه محصولات ایرانی بوده و میتواند حضور در این بازار مهم و استراتژیک را برای شرکتهای ایرانی تسهیل کند.
از سوی دیگر توانمندی و عرضههای صادراتی بورس کالا و جذابیت بازار عراق میتواند رونق معاملات صادراتی به این بازار را فراهم کند. این در حالی است که با توجه به تجربه بورس کالا و سایر نهادهای مالی مشابه در عرضههای صادراتی کالاهایی همچون قیر و سنگآهن میتوان از هم اکنون به عرضه کالاهای صادراتی به بازار عراق خوش بین بود اگرچه هنوز هم باید معاملات در بورس کالا صورت گیرد ولی میتوان کالاهای معامله شده را در مبادی خروجی تحویل داد.
در این سفر مدیران ارشد بورس کالای ایران ضمن بازدید از انبارهای این کشور در کنار برخی از سردخانههای بزرگ، با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در عراق گفتوگو کرده و ضمن معرفی بورس کالای ایران، مکانیزمهای تجاری در این کشور را مورد بررسی قراردادند.
در این نشست، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، این کشور را بازار بزرگی دانست و اظهار کرد: کشور عراق با جمعیت ۳۴ میلیون نفر و با ۱۲ محور مرزی برای محصولات ایرانی شرایطی ایده آل داشته و در دسترس است.
وی سرمایهگذاری، حضور طولانی مدت در عراق، معرفی کالاهای ایرانی و حتی تبلیغات را لازمه ورود به این بازار دانست و خاطرنشان کرد: سفارت ایران در عراق برای حمایت از فعالیتهای تجاری این نهاد آمادگی دارد زیرا عراق قدرتمند و توسعه یافته با فعالیتهای تجاری، صنعتی و اقتصادی گسترده از اولویتهای ایران به حساب میآید و ما یک عراق قدرتمند و پیشرفته را ترجیح میدهیم.
وی افزود: بازار عراق دارای رقبای تجاری از کشورهای ترکیه، عربستان، اردن، امارات متحدهعربی و حتی مصر بوده و این کشورها در تلاش هستند تا سهم بازار خود را در این کشور افزایش دهند بنابراین باید ایران بتواند در بازار عراق خودنمایی محسوسی داشته باشد و حتی تجار و سرمایهگذاران ایرانی باید از فرصت فعلی استفاده کرده و با سرمایهگذاری از آن بهره گیرند.
در ادامه رایزن بازرگانی ایران در عراق ضمن خوشامدگویی به هیأت اعزامی بورس کالای ایران، بازار عراق را فضایی جذاب برای صادرات محصولات مختلف دانست و اظهار کرد: در بازار عراق قیمت اهمیت بسیاری داشته و در کنار تعهد عرضه و تضمین کیفیت میتوان به موفقیتهای بزرگی در این بازار دست یافت.
به گفته ی وی، در عراق خریداران قدرتمندی وجود دارد و در صورت عرضه مستمر کالا به این بازار با فرض تضمین کیفیت میتوان شرایط بهتری را تجربه کرد البته در حوزه مراودات بانکی فعالیتهای خوبی انجام شده که میتواند به رونق معاملات منجر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.