چرا با وجود کمبود نقدینگی خودروسازان پیگیر در واردات خودرو هستند؟!

مهدی قره‌داغلی -در حالی که صنعت خودروی کشور با یکی از سخت‌‌ترین دوره‌های کمبود نقدینگی مواجه است، برخی از خودروسازان بزرگ کشور، همچنان بر واردات خودروهای خارجی اصرار دارند؛ تصمیمی که به باور کارشناسان، در تضاد با واقعیت مالی شرکت‌ها و وضعیت تولید داخلی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس گزارش‌های رسمی، مجموع بدهی خودروسازان به […]

مهدی قره‌داغلی -در حالی که صنعت خودروی کشور با یکی از سخت‌‌ترین دوره‌های کمبود نقدینگی مواجه است، برخی از خودروسازان بزرگ کشور، همچنان بر واردات خودروهای خارجی اصرار دارند؛ تصمیمی که به باور کارشناسان، در تضاد با واقعیت مالی شرکت‌ها و وضعیت تولید داخلی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس گزارش‌های رسمی، مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از مرز۱۲۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی اعلام کرده‌اند که به دلیل عدم دریافت مطالبات خود، قادر به تأمین مواد اولیه و ادامه فعالیت در ظرفیت کامل نیستند. با وجود این بحران نقدینگی، مدیران برخی خودروسازان، واردات خودرو را تنها راه نجات بازار می‌دانند. به گفته آنان، ورود مدل‌های خارجی می‌تواند بازار را متعادل و تقاضای سرکوب‌شده را پاسخ دهد. اما منتقدان معتقدند این تصمیم، نه‌تنها کمبود نقدینگی را جبران نمی‌کند، بلکه منابع محدود ارزی را از تولید داخلی دور می‌کند. کارشناسان این صنعت، معتقدند؛ حل بحران نقدینگی در صنعت خودرو نه با واردات، بلکه با اصلاح نظام قیمت‌گذاری، شفاف‌سازی مالی شرکت‌ها و حمایت واقعی از تولید ممکن است. چرا که اصرار بر واردات، بیشتر ناشی از فشارهای بازار و نگاه کوتاه‌مدت به سودآوری است. واردات بدون برنامه‌ریزی و تراز مالی انجام شود، ممکن است به جای نجات صنعت، به تعمیق بحران و خروج سرمایه از چرخه تولید منجر شود. در این باره علی حدادی؛؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اگر خودروسازان بزرگ، نقدینگی ندارند چطور نسبت به واردات خودرو اقدام می‌کنند و اگر برای واردات نقدینگی دارند، چرا مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند؟ حدادی؛ در رابطه با انتشار اخباری مبنی ‌بر کمبود نقدینگی خودروسازان و درخواست آن‌ها برای تزریق ۵۰ هزار میلیارد به این بخش، گفت: هم‌اکنون این سؤال مطرح می‌شود که اگر خودروسازان بزرگ، نقدینگی ندارند چطور نسبت به واردات خودرو اقدام می‌کنند و اگر برای واردات نقدینگی دارند چرا مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند. این نماینده مجلس، ادامه داد: آنچه مسلم است وظیفه خودروسازان واردات خودرو نیست و باید فقط خودرو تولید کنند و این در حالی است که یکی دیگر از مشکلات این حوزه نبود مدیریت لازم در خودروسازان برای تولید خودرو متناسب با نیاز کنونی کشور است. وی تصریح کرد: مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد که بازار خودرو انحصاری نشود، ضمن ‌اینکه یک توازنی در این بازار ایجاد شود، اما در اجرای قانون عملکرد ضعیف است. حدادی؛ یادآور شد: البته ما به نحوه اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقاداتی را وارد می‌دانیم و تأکید داریم که چه برای خودروهای نو و چه کار کرده باید این قانون به‌طور کامل اجرا شود، از سوی دیگر ممنوعیت واردات برای خودروسازان اعمال شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: یکی از مؤلفه‌هایی که برای تصویب قانون واردات خودرو مدنظر قرار دادیم، ایجاد رقابت در بازار خودرو جهت ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بود اما متأسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است و چه ایران‌خودرو و چه سایپا مشکلاتی را در این زمینه مطرح می‌کنند که حداقل برای ما توجیه‌پذیر نیست.