رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راهوشهرسازی، از برگزاری جلسه مهم سهجانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای ارتقای همکاریها در کریدور شمال-جنوب خبر داد. به گزارش تسنیم، امین ترفع؛ اظهار کرد: هفته جاری جلسه سهجانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو برگزار میشود. وی این جلسه را اتفاقی بسیار مهم برای مرور همکاریها در کریدور شمال-جنوب […]
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راهوشهرسازی، از برگزاری جلسه مهم سهجانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای ارتقای همکاریها در کریدور شمال-جنوب خبر داد. به گزارش تسنیم، امین ترفع؛ اظهار کرد: هفته جاری جلسه سهجانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو برگزار میشود. وی این جلسه را اتفاقی بسیار مهم برای مرور همکاریها در کریدور شمال-جنوب در شاخه غربی عنوان کرد و افزود: در این نشست، معاون نخستوزیر روسیه، معاون نخستوزیر آذربایجان و وزیر راهوشهرسازی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. این افراد رؤسای کمیسیون مشترک در سه کشور هستند و در این جلسه علاوه بر بخش حملونقلی، مسائل گمرکی و انرژی نیز بررسی میشود تا توسعه همکاریها در این حوزهها مورد گفتگو قرار گیرد. وی با اشاره به همکاریهای ایران با کشور آذربایجان، یادآور شد: هفته گذشته هیئت آذربایجانی از پروژههای زیرساختی ایران بازدید کردند؛ از جمله مسیر اتصال آذربایجان به نخجوان، جاده ۱۰۷ کیلومتری کلالهـجلفا و پل و پایانه کلاله. در این بازدید روند پیشرفت و توسعه این پروژهها مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم برای تصویب اقدامات مورد نیاز دو طرف صادر شد. رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راهوشهرسازی، درخصوص همکاری با روسیه، گفت: در بخش حملونقل ریلی، جادهای و زیرساخت، هماهنگیها در حال انجام است و موضوع نهاییسازی قرارداد تجاری بین شرکت ایرانی و شرکت روسی بهعنوان پیمانکار در خطآهن رشت- آستارا در دست اقدام است. پیشبینی میشود بهزودی قرارداد تجاری امضاء و پروژه وارد فاز اجرایی شود. ترفع؛ با اعلام این که تاکنون ۸۰ کیلومتر مسیر تملک شده و ۸۰ کیلومتر بعدی تا پایان سال تملک خواهد شد، اضافه کرد: به این ترتیب از سال آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز شود. وی همچنین درباره مسائل گمرکی، تأکید کرد: در این جلسه، زمینههای همکاری شامل زیرساخت و فرآیندهای مربوط به تردد کامیونها بین ایران و آذربایجان و همچنین کامیونهای روسی در مرزهای مشترک بررسی خواهد شد. هدف این است که فرآیند گمرکی سبکتر و تردد کامیونها روانتر انجام شود تا با ظرفیت و عملکرد بالاتر، جابجایی کالا در شاخه شرقی و غربی کریدور شمال-جنوب صورت گیرد. رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه، در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمینه مسائل مرتبط با افغانستان مشکلی نداریم و هماهنگیهای لازم در جریان است.
یک کارشناس حوزه حملونقل، با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب در حالحاضر با حلقه مفقوده خطآهن رشت – آستارا مواجه است، گفت: اگر به کریدور شمال – جنوب اعتقاد داریم، باید مسیر ریلی را تکمیل کنیم. به گزارش ایسنا، عباس قربانعلیبیک؛ در پاسخ به اینکه الزامات راهاندازی کریدور شمال – جنوب چیست؟ پاسخ داد: […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه