رئیس خانه معدن ایران، گفت: صادرات صنعت سنگ از ۴۵۰ میلیون دلار در ۱۰ سال قبل، امروز به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و این برای صنعت سنگ یک فاجعه قابل پیشگیری است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا بهرامن؛ در بازدید از نمایشگاه بینالمللی سنگ محلات، افزود: زمان استفاده از واژه گمراهکننده «سنگ خام» با توجه […]
رئیس خانه معدن ایران، گفت: صادرات صنعت سنگ از ۴۵۰ میلیون دلار در ۱۰ سال قبل، امروز به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و این برای صنعت سنگ یک فاجعه قابل پیشگیری است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا بهرامن؛ در بازدید از نمایشگاه بینالمللی سنگ محلات، افزود: زمان استفاده از واژه گمراهکننده «سنگ خام» با توجه به سهم ناچیز کشور ما در صادرات سنگهای تزیینی، علیرغم تنوع بسیار بالای سنگهای نرم در ذخایر این ماده معدنی در سرزمین ایران بزرگ به پایان رسیده است. وی ادامه داد: با این نگاه، هماکنون در شرایط رکود بالا در صنعت ساختمانسازی در کشور هم از نظر فنی و هم از منظر اقتصادی دچار مشکل کرده و سهم ما را در بازار خارجی به شدت پایین آورده و موجب تضعیف جایگاه بینالمللی ما در صنعت سنگ تزیینی شده است. باید در شرایط کنونی ادبیات صنعتی و قانونی را بهروز کنیم و به جای «خام»، از تعابیری همچون بلوک یا اسلب و… در ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش استفاده نماییم. وی یادآور شد: صادرات صنعت سنگ از ۴۵۰ میلیون دلار در ۱۰ سال قبل امروز به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و این برای صنعت سنگ یک فاجعه قابل پیشگیری است. باید پذیرفت ما در کشوری هستیم که ذخایر سنگ تزئینی آن کمنظیر است و پتانسیل رسیدن به حداقل دو میلیارد دلار صادرات در سال رویا نیست، بلکه واقعیتی است که بهراحتی در این حوزه در اختیار داریم. که عامل اصلی آن سیاستهای غلط و تصمیمات غیرکارشناسی، بیتوجهی به سرمایهگذاری در بازارهای مصرف در کشورهای هدف و عدم نوسازی فناوریها در این صنعت ما را عقب رانده است. بهرامن؛ با اشاره به تجربه کشورهای رقیب منطقه، گفت: ترکیه نمونه بارز موفقیت است. با سرمایهگذاری در ماشینآلات مدرن از ابتدای زنجیره تا بازار مصرف در کشورهای هدف و ایجاد برند جهانی و ارتباط با معماران و طراحان بینالمللی، نهتنها سنگ خود، بلکه سنگ کشورهای دیگر از جمله کشور ایران را نیز با نام خود صادر میکند. ما این حلقه حیاتی – ارتباط صنعت با دیزاین و معماری – را فراموش کردهایم. بهرامن؛ افزود: حتی در سیاستهای کلان اقتصادی جهان نیز نمونههای روشنی وجود دارد. زمانی که ترامپ عوارض بر فولاد وضع کرد، محصولات میانی مانند آهناسفنجی و گندله را معاف نمود، چرا؟ چون دنیا دریافته است که تقویت حلقههای ابتدایی زنجیره ارزش ضروری است، نه سرکوب آنها. این درس بزرگی برای ماست. نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در پایان چند راهکار فوری ارائه داد:
اصلاح فوری ادبیات و قوانین: حذف اصطلاح «خام» از تمامی اسناد و جایگزینی با مفاهیم دقیقتری چون بلوک و اسلب و… در زنجیره تولید این صنعت.
تحول در فرآوری: حمایت مالی از نوسازی ماشینآلات و ایجاد پارکهای تخصصی فرآوری سنگ و مشارکت در پاویون ایران برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت و در واقع حضور منسجم در نمایشگاههای معتبر و تبلیغات هدفمند در رسانههای معماری بینالمللی.
گروه زمینومعدن -ایران به دلیل داشتن معادن بیشمار و غنی سنگ و جواهرات، دارای منبع عظیمی از کسب درآمد غیرنفتی میباشد. کشورمان در زمینه تولید و بهرهبرداری از سنگ، همواره به دانش خود متکی بوده و در زمینههای گوناگونی چون سنگفرشها، فضاسازیها، سنگهای ساختمانی و حتی جواهرات قیمتی، تمام مراحل شامل استخراج، فرآوری و کاربردیسازی […]
محمد قرهداغلی -رئیس انجمن سنگ ایران، گفت: سهم ایران در صادرات صنعت سنگ در حالی ۱۷۴ میلیون دلار است که گردش مالی این بازار به بیش از ۳۷ میلیارد دلار میرسد. به گزارش مناقصهمزایده، بهرام شکوری؛ در نشست بازار حوزه سنگ ساختمان و سنگهای تزئینی، افزود: حوزه سنگ نیاز به یک فرمانده اقتصاد و تولید […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه