نهایی شدن مناقصه‌ای برای ۷۰ دستگاه لوکوموتیو مانوری

معاون امور ناوگان راه‌آهن از تشکیل شرکت لیزینگ ملی خبر داد نهایی شدن مناقصه‌ای برای ۷۰ دستگاه لوکوموتیو مانوری معاون امور ناوگان راه‌آهن با اشاره به امضای قرارداد ساخت واگن با شرکت‌های داخلی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی گفت: با همکاری روس‌‌‌ها و فاینانس صددرصد خارجی در قالب قراردادی ۴۹۰۰ دستگاه واگن باری […]

معاون امور ناوگان راه‌آهن از تشکیل شرکت لیزینگ ملی خبر داد

نهایی شدن مناقصه‌ای برای ۷۰ دستگاه لوکوموتیو مانوری

معاون امور ناوگان راه‌آهن با اشاره به امضای قرارداد ساخت واگن با شرکت‌های داخلی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی گفت: با همکاری روس‌‌‌ها و فاینانس صددرصد خارجی در قالب قراردادی ۴۹۰۰ دستگاه واگن باری در داخل و ۱۱۰۰ دستگاه در خارج از کشور ساخته می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، بابک‌احمدی، معاونت امور ناوگان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۶ با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود اظهار‌کرد: این نمایشگاه جزء بزرگ‌‌‌ترین نمایشگاه‌های ریلی دنیا محسوب شده و حدود ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی شامل ۱۳۰ شرکت خارجی و بیش از ۱۶۰ شرکت داخلی در آن شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین راه‌آهن‌های ۶ کشور خارجی و ۵ انجمن صنایع ریلی کشورهای مرتبط در این نمایشگاه حضور دارند. کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه شامل سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، ترکیه، نیوزلند، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چک، چین، آلمان و صربستان است. همچنین انجمن‌های ریلی کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان و لتونی نیز در کنار انجمن‌های ریلی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون امور ناوگان راه‌آهن خاطرنشان‌کرد: در حاشیه نمایشگاه قراردادی‌هایی نیز با سازندگان واگن امضا خواهد شد. این قرارداد‌‌ها از محل قراردادهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه‌جویی مصرف سوخت خواهد بود. طبق ماده ۱۲ مذکور، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی که موجب صرفه‌جویی سوخت شود، تا سقف مبلغی می‌تواند منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی را دریافت کند.

احمدی همچنین با اشاره به این‌که قرارداد ساخت ۴هزار و ۹۰۰ دستگاه واگن باری در داخل و توسط متخصصان داخلی با تأمین مالی ۱۰۰ درصد خارجی در قالب پکیج ۶هزار دستگاه واگنی با همکاری روس‌‌‌ها در این نمایشگاه امضا خواهد شد، اظهار‌کرد: در این قرارداد ۴۹۰۰ دستگاه واگن به‌طور کامل در داخل و از سوی ۳ واگن‌ساز واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد ساخته خواهد شد و ۱۱۰۰ دستگاه نیز در خارج از کشور ساخته می‌شود.

‌وی در ادامه افزود: طرف ما در این قرارداد‌‌ها روس‌‌‌ها هستند. شرطی که برای طرف روسی در نظر گرفته‌ایم، این است که تا زمانی که خط تولید داخلی فعال نشود، اجازه ورود یک دستگاه واگن خارجی هم صادر نمی‌شود. ساخت واگن‌های مذکور در داخل ظرفیتی بزرگ خواهد بود. مدت زمان ساخت این واگن‌‌ها ۳ سال بوده که شامل واگن‌های لبه‌بلند برای حمل مواد معدنی است. برای این ۶ هزار دستگاه واگن، حجم قرارداد ۲۵۰ میلیون یورو است.

احمدی با اشاره به این‌که چشم‌انداز راه‌آهن برای سال ۱۴۰۲ در بخش ناوگان ریلی مسافری وجود ۲۸ هزار دستگاه واگن مسافری بوده که تا آن زمان به ۴هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم.، گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ واگن‌هایی با عمر ۵۵ سال و ۴۵ سال از ناوگان خارج شدند و از دی ماه امسال واگن‌های بالای ۳۰ سال در صورتی که طبق دستورالعمل بازسازی اورهال نشوند، باید از ناوگان خارج شوند که شامل ۶۰۰ دستگاه است.

وی در ادامه افزود: برای نوسازی ناوگان مسافری به اعتبارات ۵۵ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که ۲۰ میلیارد تومان آن سهم بخش دولتی است. در راستای توسعه ناوگان، جمع منابع مالی که باید تا سال ۱۴۰۲ عملیاتی شود ۳۵ هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی و ۲۰هزار میلیارد تومان در بخش دولتی است که سهم بخش دولتی بدان علت است که با عنوان مثال در خط آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان به دلیل گران بودن ناوگان بخش خصوصی استقبال نکرده است. برای تأمین مالی در حال مذاکره با کشورهایی نظیر چین، روسیه و تا حدودی اروپا هستیم.

معاون امور ناوگان راه‌آهن در ادامه و در پاسخ به سؤال ‌تین‌نیوز مبنی بر این‌که چه قراردادهایی در بخش لوکوموتیو در نظر گرفته شده اظهار کرد: مناقصه‌ای برای ۷۰ دستگاه لوکوموتیو مانوری برگزار شده که در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی به این اقدام دست یابیم. در حال حاضر واگن پارس و مپنا در این پروژه در حال رقابت هستند. سال گذشته نیز توافقی با مپنا برای ساخت لوکوموتیوهای ایران سفیر داشتیم تا ۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیگر غیر از ۱۵۰ دستگاه قبلی تحویل ما دهند.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی قرارداد فعال‌سازی و بهسازی ۶۰ دستگاه لوکوموتیو سرد (متوقف) با بخش خصوصی امضا کرده‌ایم که برنده این مزایده ظرف ۵ سال این لوکوموتیو‌‌ها را فعال می‌کند و در مدت ۱۲۳ سال نگهداری و فعالیت آنها را بر عهده دارد و تضمین می‌کند و پس از آن مالکیت لوکوموتیو‌‌ها به شرکت برنده اختصاص می‌یابد. تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۸۰۰ دستگاه لوکوموتیو به کشنده‌های راه‌آهن اضافه شود، امروز ۷۰۰ دستگاه لوکوموتیو گرم (فعال) داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که با موافقت رییس‌جمهور خط اعتباری خاصی از محل صندوق توسعه مالی برای ایجاد شرکت لیزینگ ملی اختصاص یافته اظهار ‌کرد: در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون دلار طی موافقت هیأت مدیره صندوق توسعه ملی به شرکت لیزینگ ملی تزریق می‌شود. همچنین این شرکت ذیل یکی از بانک‌ها فعالیت خواهد داشت که هم اکنون در حال راهزنی با بانک‌ها برای این موضوع هستیم تا در راستای توسعه ناوگان فعال شود.

 

احمدی در پایان سخنان خود گفت: از دیگر اولویت‌های راه‌آهن می‌توان به توسعه حمل و نقل ریلی و حومه اشاره کرد. شرکت ایویکو پس از تحویل ۱۴ رام ریل‌باس متوقف شد و فعالیتی نداشت، اما پس از تزریق منابع مالی در حال حاضر صددرصد فعال است و طبق قرارداد قبلی ۶ دستگاه ریل‌باس جدید تحویل شبکه ریلی داده است و ۱۷ دستگاه ریل‌باس دیگر نیز تا پایان امسال تحویل ناوگان ریلی می‌دهد. همچنین همزمان قرارداد ۱۵۰ دستگاه واگن جدید و ۵۰ رام ریل‌باس در قالب کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای در حال پیگیری است که پس از نهایی شدن به اطلاع خواهد رسید.