نگاه سرمایه‌گذاری قصد افراد برای ورود به قرعه‌کشی‌های خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: در کشور شش میلیون نفر مصرف‌‌کننده واقعی خودرو نداریم، بلکه بیشتر این افراد به قصد سرمایه‌گذاری وارد قرعه‌کشی‌‌‌ها می‌شوند. به گزارش بازار، سعید مدنی؛ با اشاره به ثبت‌نام شش میلیون نفر در آخرین فروش ایران‌خودرو، با تأکید بر اینکه واقعیت این است که چنین حجمی از تقاضا به هیچ عنوان واقعی […]

مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: در کشور شش میلیون نفر مصرف‌‌کننده واقعی خودرو نداریم، بلکه بیشتر این افراد به قصد سرمایه‌گذاری وارد قرعه‌کشی‌‌‌ها می‌شوند. به گزارش بازار، سعید مدنی؛ با اشاره به ثبت‌نام شش میلیون نفر در آخرین فروش ایران‌خودرو، با تأکید بر اینکه واقعیت این است که چنین حجمی از تقاضا به هیچ عنوان واقعی نیست ما در کشور شش میلیون نفر مصرف‌‌کننده واقعی خودرو نداریم. بیشتر این افراد به قصد سرمایه‌گذاری وارد قرعه‌کشی‌‌‌ها می‌شوند، افزود: تفاوت قیمت کارخانه و بازار، انگیزه‌ برای سوددهی ایجاد کرده است. وقتی خریداری می‌بیند با ثبت‌نام در یک طرح فروش می‌تواند در کوتاه‌مدت ده‌ها میلیون تومان سود کند، طبیعتاً انگیزه برای خرید غیرمصرفی افزایش می‌یابد. وی درباره تأثیر اجرای طرح‌‌های فروش سامانه‌‌ای و قرعه‌کشی در کنترل بازار، با تصریح بر اینکه این روش‌‌‌ها عملاً نتیجه معکوس داشتند، قرعه‌کشی با قیمت‌های ثابت کارخانه، نه‌تنها بازار را کنترل نکرده، بلکه باعث ایجاد تقاضای کاذب و دلالی سازمان‌ یافته شده است، اظهار داشت: هر بار که این طرح‌‌‌ها اجرا می‌شوند، ما همان چرخه معیوب گذشته را تکرار می‌کنیم؛ یعنی تزریق تقاضای غیرواقعی، افزایش التهاب در بازار و بی‌عدالتی در تخصیص خودرو به مصرف‌‌کننده واقعی ایجاد می‌شود. مدنی؛ با اشاره به تفاوت قیمت خودرو میان کارخانه و بازار، گفت: تا زمانی که حاشیه سود بین کارخانه و بازار زیاد باشد، تقاضا کاهش پیدا نمی‌کند. باید این فاصله را به حداقل رساند تا انگیزه سرمایه‌گذاری از بین برود. وقتی کسی بداند خرید خودرو هیچ سودی ندارد، صف شش میلیونی تشکیل نمی‌شود. وی با بیان اینکه اگرچه با آزادسازی یکباره قیمت‌ها و رسیدن به سطح بازار آزاد فشار زیادی به مصرف‌‌کننده واقعی وارد می‌شود، ادامه داد: تجربه نشان داده که در عمل چنین جهشی پایدار نیست. اگر عرضه و تقاضا در تعادل باشد، بازار خودش قیمت را تنظیم می‌کند. خودروساز هم نمی‌تواند هر قیمتی دلش خواست بفروشد، چون مشتری ندارد. مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: اما وقتی قیمت‌ها دستوری پایین نگه داشته شود، تقاضا بالا می‌رود، خودرو کمیاب می‌شود و بازار سیاه شکل می‌گیرد. این دقیقاً همان وضعیتی است که سال‌‌‌ها است درگیرش هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به افزایش نقدینگی و رشد تورم، آیا کنترل بازار خودرو اصلاً ممکن است اظهار داشت: بله، اما به شرطی که نگاه سیاست‌‌گذار اصلاح شود. پایه پولی ما بیش از حد رشد کرده و نقدینگی سرگردان به دنبال پناهگاه می‌گردد؛ یک روز به سمت دلار می‌رود، روز دیگر به سمت سکه و حالا هم خودرو، هرچقدر دولت ارز و سکه به بازار تزریق کند، باز هم به‌دلیل حجم بالای پول، تأثیری ندارد. بنابراین باید از مسیر سیاست‌‌های قیمتی اشتباه جلوی این جریان گرفته شود. اگر خودرو دیگر سودده نباشد، سرمایه به سمت تولید و بورس می‌رود. مدنی؛ در ادامه، گفت: یکی از نشانه‌های آشکار بیمار بودن بازار خودرو این است که هنوز خودروهای مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ که تولیدشان متوقف شده، با قیمت‌های بالا و بعضاً صفرکیلومتر معامله می‌شوند. چرا که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌‌ای شده است. فردی که چند سال پیش پراید ۲۰ میلیون تومانی خریده، امروز همان را ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشد. در چنین شرایطی طبیعی است که کسی حاضر نیست پولش را در بانک بگذارد وقتی سود بانکی بسیار کمتر است. این همان چرخه معیوب تورم و سوداگری است که تا سیاست قیمت‌ گذاری اصلاح نشود، ادامه خواهد داشت. مدیرعامل اسبق سایپا، در پایان گفت: در این میان دولت باید از دو سو عمل کند؛ هم از مسیر اصلاح سیاست قیمت‌‌گذاری و هم از مسیر نظارت بر نحوه هزینه‌‌کرد درآمد خودروسازان. اگر خودروساز حاشیه سودی به‌دست می‌آورد، باید آن را صرف ارتقای فناوری، داخلی‌‌سازی قطعات و افزایش کیفیت کند. این کار می‌تواند اعتماد عمومی را بازگرداند و در نهایت بازار را به تعادل برساند.