سر و سامان سرخابی ها؛ از مزایده تا بورس

سر و سامان سرخابی ها؛ از مزایده تا بورس مسعود طاهری- واگذاری سرخابی‌های پایتخت موضوعی است که سال‌ها است که یکی از آروزهای طرفداران پرشمار این تیم به شمار می‌رود. دو غول فوتبال ایران که میلیون‌ها ‌ها در سراسر کشور دارند، همیشه آرزو داشتند تا بتوانند از زیر دین دولت دربیایند و بتوانند همچون دیگر […]

سر و سامان سرخابی ها؛ از مزایده تا بورس

مسعود طاهری- واگذاری سرخابی‌های پایتخت موضوعی است که سال‌ها است که یکی از آروزهای طرفداران پرشمار این تیم به شمار می‌رود.

دو غول فوتبال ایران که میلیون‌ها ‌ها در سراسر کشور دارند، همیشه آرزو داشتند تا بتوانند از زیر دین دولت دربیایند و بتوانند همچون دیگر تیم‌های سرشناس فوتبال جهان، خصوصی شوند.

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به زعم کارشناسان از نان شب هم واجب‌تر است، زیرا این دو تیم به پشتوانه میلیون‌ها هوادار خود در سراسر کشور به راحتی می‌توانند درآمدزایی کنند و با به خدمت گرفتن بهترین بازیکنان ایران و دیگر نقاط جهان، سال‌های سال در سطح ایران و آسیا بدرخشند.

کیست که نداند تیم‌های سرشناس اروپایی همچون رئال‌مادرید، بارسلونا، بایرن مونیخ، چلسی، منچستر یونایتد و… به لطف همین خصوصی بودنشان سال‌ها است که گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده‌اند و در فوتبال اروپا آقایی می‌کنند.

رئال‌مادرید به عنوان پرافتخار‌‌ترین تیم اروپا به لطف خصوصی بودن هر سال خریدهایی نجومی می‌کند و حاصل آن کسب یازده جام قهرمانی اروپا است. حال آن که تیم‌های کشورمان بیش از ۲۰ سال است که نتوانستند مقام قهرمانی آسیا را از آن خود کنند و یکی از اصلی‌‌ترین عوامل این ناکامی را می‌توان خصوصی نبودن این دو تیم دانست.

در دولت یازدهم اما تصمیماتی برای خصوصی شدن این دو تیم صورت گرفت و سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی این امر مشخص شد. امیدها برای این امر به اوج رسید. سازمان خصوصی‌سازی ۴ مزایده برای واگذاری سرخابی‌های پایتخت برگزار کرد اما در نهایت هیچ شخص یا گروهی موفق به خرید سرخابی‌ها نشدند. مسأله‌ای که باعث شد این دو تیم عملاً باز هم به دامان دولت برگردند.

بعد از مدت‌ها از زمان برگزاری مزایده آخر سرخابی‌ها، دیروز امیررضاخادم، معاون وزیر ورزش و جوانان مجدداً صحبت از خصوصی شدن این دو تیم کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: اگر مشکل حقوقی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در یکی دو سال آینده برطرف شود امکان این که این دو باشگاه وارد بورس شوند و توسط مردم اداره شوند، زیاد است.

امیررضاخادم، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ورزش و جوانان در مراسم آیین بدرقه کاروان ورزشی کارگران به مسابقات جهانی الکترونیک

پیرامون وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و این که هنوز این دو باشگاه از هواداران خود تقاضای پول می‌کنند، گفت: این دو باشگاه در سال‌های گذشته عادت کرده بودند که از طریق هواداران و همچنین از جیب دولت و با حمایت‌های دولت منابع مالی خود را تأمین کنند. هنوز هم این دو باشگاه درگیر بدهی‌های قبلی خود هستند و در این زمینه در حال پرداخت خسارت هستند. به هر صورت این دو باشگاه نیاز به حمایت هواداران خود دارند اما به شکل سازماندهی و در شرایط بهتر. هواداران نیز دوست دارند با اطمینان بیش‌تر از باشگاه‌هایی که علاقه‌مند هستند حمایت کنند تا بتوانند آنها را در شرایط بهتری ببینند؛ اما این حمایت‌ها باید سازماندهی شده باشد هر چند در ۳-۴ سال گذشته به خاطر ساماندهی این دو باشگاه حواشی متوجه‌ام شد و تاوان زیادی برای این موضوع دادم اما امروز خوشحالم که این دو باشگاه دیگر از حمایت‌های دولت برخوردار نیست و به دنبال درآمدزایی است.

خادم خاطرنشان کرد: این دو باشگاه به هر صورت نیازمند حمایت هواداران و مردم هستند اما این حمایت باید در چارچوب حقوقی و سازماندهی شده صورت بگیرد تا بتوانند نیازهای این دو باشگاه را در آینده مرتفع کنند.

 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: همان‌طور که خود شما شاهد بودید به دلیل مسایل حقوقی که در این دو باشگاه وجود داشت خریداری که قابل‌اعتماد باشد برای این دو باشگاه پیدا نشد، زیرا امکان داشت بعد از خرید مشکلات زیادی برای دو باشگاه به وجود می‌آمد. ما باید بتوانیم در یکی دو سال آینده مشکلات حقوقی این دو باشگاه را مرتفع کنیم تا امکان خرید این دو باشگاه توسط سهامداران فراهم شود. بدهی این دو باشگاه و مسایل حقوقی آنها به حدی زیادی است که امکان واگذاری این دو باشگاه به راحتی امکان‌پذیر نیست. بدون شک اگر خود مردم بخواهند صاحب این دو باشگاه شوند به زمان زیادی نیاز است. تلاش ما بر این است که این دو باشگاه در آینده نه چندان دور وارد بورس شوند و توسط خود مردم اداره شوند. به هر صورت بدهی و مشکلات حقوقی و مالی این دو باشگاه به حدی زیاد است که این مسأله به‌زودی امکان‌پذیر نیست و من تصور می‌کنم در یکی دو سال آینده بتوان بر مشکلات مالی و حقوقی این دو باشگاه غلبه کرد.