«تحول سلامت» به عقب بازنمی‌گردد

سخنگوی وزارت بهداشت «تحول سلامت» به عقب بازنمی‌گردد سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: به عنوان یک کارشناس با اطمینان می‌گویم که طرح تحول نظام سلامت به هیچ عنوان به عقب باز نخواهد گشت و درخواستم آن است که برخی‌‌ها با اظهاراتشان سعی نکنند که سرعت تحول را کم کنند. […]

سخنگوی وزارت بهداشت

«تحول سلامت» به عقب بازنمی‌گردد

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: به عنوان یک کارشناس با اطمینان می‌گویم که طرح تحول نظام سلامت به هیچ عنوان به عقب باز نخواهد گشت و درخواستم آن است که برخی‌‌ها با اظهاراتشان سعی نکنند که سرعت تحول را کم کنند.

به گزارش ایلنا، ایرج‌حریرچی در نشستی خبری در تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: به صورت شفاف می‌گویم که در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ و طی ۳۶ ماه اجرای طرح تحول نظام سلامت، به‌طور متوسط هزینه‌های بهداشت و درمان هر ایرانی ماهانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. این یکی از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت است. با افتخار می‌گویم که این رقم معادل یک‌سوم یارانه نقدی هر ماه است.

حریرچی در ادامه به اقدامات انجام شده در جهت تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در ۹۰ سال قبل از شروع طرح تحول، ۸۰ هزار تخت بیمارستانی دولتی ساخته شده بود. این رقم را با ساخت ۲۷ هزار تخت بیمارستانی طی ۳ سال دولت تدبیر و امید مقایسه کنید. مشاهده می‌کنید که طی ۳ سال بیش از یک‌چهارم ظرفیت تخت دولتی را افزایش داده‌ایم که تا انتهای کار دولت یازدهم این رقم به بیش از یک سوم می‌رسد.

حریرچی با بیان این‌که دولت مستقر یکی از دستاوردهای بزرگش را طرح تحول می‌داند ادامه داد طرح تحول نظام سلامت باعث سربلندی ایران و نظام در محافل بین‌المللی شده است. این در حالیست که به‌طور شفاف اعلام می‌کنم منابع این طرح چیزی جز ۴۸۰۰ میلیارد تومان ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین یک درصد ارزش‌افزوده نبوده است. این در حالیست که منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به‌طور کامل به سلامت اختصاص نیافته است. آنچه که برخی‌‌ها آن را می‌شمارند مربوط به درآمد اختصاصی است که البته آن هم بحث خودش را دارد.

حریرچی در ادامه با بیان این‌که تهمت و دروغ به سلامت روان جامعه آسیب می‌رساند، گفت: بی‌تردید مواضع و اظهاراتی که برخی کاندیدا‌ها در این دوره داشتند به سلامت روان مردم آسیب می‌زند. به عنوان متولی سلامت جامعه درخواستمان آن است که کاندیدا‌ها سلامت روان مردم را در نظر بگیرند. سرمایه اجتماعی عامل پیشرفت کشورهاست و در عین حال مهم‌ترین عنصر سرمایه اجتماعی، اعتماد میان دولت و ملت است. وقتی از تریبون‌های عمومی طوری صحبت می‌شود که گویا افراد دزد یا دروغگو هستند، مردم چه احساسی خواهند داشت؟ آیا این اظهارات احساس همبستگی ملی، امید، ارشاد یا حرکت به جلو ایجاد می‌کند. چنین اقداماتی واقعاً سلامت روان مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: یکی از کاندیدا‌ها عنوان کرده که «فاصله یک جوان تحصیل کرده با اعتیاد فاصله‌ای به اندازه یک شغل است» آیا واقعاً چنین است. خانواده‌ها به دنبال چنین اظهاراتی چگونه می‌توانند به فرزندشان اعتماد کنند.۵۲ عامل اجتماعی مؤثر بر سلامت داریم. تنها معتادان متجاهر را در نظر نگیرید، چرا که اکثر معتادان شغل دارند. اعتیاد یک بیماری است که باید درمان شود. از انگ زدن و برچسب زدن باید پرهیز شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که این وزارتخانه تقریباً اولین وزارت بهداشت در دنیاست که معاونت اجتماعی تشکیل داده است افزود: با تشکیل معاونت اجتماعی در اصلاح ۵۲ عامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اقدام کردیم. همچنین ۶۲۰ تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت و همچنین ۸۷۲ مرکز خیریه ساماندهی شدند.۲۱۲ گروه پزشکی جهادی نیز برای کمک به محرومین به شهرستان‌ها اعزام شده‌اند. به دنبال مجموعه اقدامات انجام شده طی ۳ سال گذشته به میزان رضایتمندی مردم از حوزه سلامت توجه کنیم. چرا که وزارت بهداشت و وزارت خارجه در تمام این ۳ سال در رتبه اول و دوم رضایتمندی مردم قرار داشته‌اند. امروز سلامت حرف روز مردم شده است.