دبیر انجمن صنایع ریلی، با بیان اینکه توان تأمین ناوگان ریلی بهطور کامل در کشور وجود دارد، خواستار استفاده هرچه بیشتر از توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی شد. به گزارش مناقصهمزایده، رحمتا… پوربابایی؛ در میزگرد تخصصی بررسی آسیبها و مشکلات صنایع ریلی، افزود: امروز بهطور متوسط ۱۵ درصد ظرفیت کارخانجات صنعت ریلی در کشور فعال […]
دبیر انجمن صنایع ریلی، با بیان اینکه توان تأمین ناوگان ریلی بهطور کامل در کشور وجود دارد، خواستار استفاده هرچه بیشتر از توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی شد. به گزارش مناقصهمزایده، رحمتا… پوربابایی؛ در میزگرد تخصصی بررسی آسیبها و مشکلات صنایع ریلی، افزود: امروز بهطور متوسط ۱۵ درصد ظرفیت کارخانجات صنعت ریلی در کشور فعال است و با وجود مشوقهایی از جمله ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تبصره ۱۸، اما در عمل حمایتی را از این صنعت در کشور شاهد نیستیم. وی گفت: با وجود مواردی همچون صرفهجویی در مصرف سوخت، بالا بودن ایمنی و کاهش تصادفات جادهای و… حملونقل ریلی بسیار بهتر از حملونقل جادهای است اما حمایتها از این صنعت در حد شعار باقی مانده است. پوربابایی؛ خاطرنشان کرد: بهطور نمونه در زمینه تخصیص ارز، در سال ۱۴۰۲ کل ارز تخصیص یافته به این صنعت ۱۳۰ میلیون دلار بود، اما صنعت خودروسازی حدود ۱۳ میلیارد یورو ارز در اختیار گرفت. وی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال نیز در حالی که شش میلیارد دلار ارز به صنعت خودرو تخصیص داده شد، اما سهم صنعت ریلی فقط ۲۰۰ میلیون یورو بود که شامل بخشهای مختلف مترو، راهآهن، بهرهبردار، تولیدکننده و… میشود. دبیر انجمن صنایع ریلی، با اشاره به تحریمها علیه کشورمان و فعال شدن مکانیسمماشه، گفت: شرکتهای داخلی توان آن را دارند که هر گونه قطعات را از خارج از کشور تأمین کنند و این تحریمها تأثیر آنچنانی بر صنعت ریلی ندارد و باید گفت؛ بیشترین تأثیرگذاری منفی را تحریمهای داخلی دارد. وی تصریح کرد: بهعنوان مثال ۳۱ سامانه در کشور داریم که شرکتهای ریلی باید کارهای خود را در این سامانهها به انجام برسانند، در حالی که معتقدیم میتوان همه آنها را در قالب یک سامانه ساماندهی کرد و از پیچیدگیهای داخلی کاست. پوربابایی؛ اضافه کرد: هفت شرکت فعال تولیدکننده ناوگان داخلی داریم که از توان بالایی برخوردارند اما از توانمندیهای آنها خوب استفاده نمیشود. در ادامه، محمد رجبی؛ عضو انجمن صنایع ریلی ایران و قائم مقام واگنسازی تهران، با اشاره به پروژه تولید ۶۳۰ واگن مترو، اظهار داشت: این پروژه با منابع ۹۰۰ میلیون یورویی اجرایی میشود که ۸۵ درصد آن فاینانس چین است و مابقی منابع آن از داخل تأمین میشود. رجبی؛ با اشاره به اینکه طی حدود هشت سال گذشته ناوگان جدیدی به مترو وارد نشده است، ابراز امیدواری کرد این پروژه با داخلیسازی ۵۵ درصدی به بهرهبرداری برسد. وی خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که در این پروژه داخلیسازی شده، بوژی و سیستم پکیج و تهویه است. قائم مقام واگنسازی تهران، ابراز امیدواری کرد: طی بهمن تا اسفند ماه امسال نخستین محموله CBU از ۱۷ دستگاه وارد کشور شود. وی همچنین درخصوص تجاریسازی قطار ملی، یادآور شد: قطار ملی در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد، دولت منابع مختلف آن را از طرق مختلف تأمین کرده و اکنون فعال است و نخستین رام قطار این پروژه طی هفتههای آینده تحویل خواهد شد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه