کاهش ۲۰ میلیون تن سیمان انباشته با مدیریت تولید

  اسماعیل کاظمی‌قهی گفت: با کاهش ۵ تا ۱۰در‌صدی تولید کارخانه‌های سیمان در کشور‌، ۲۰ میلیون تن سیمان انباشته در بازار‌، مدیریت می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اجرای طرح مدیریت تولید‌، توزیع و میزان تعهدات کارخانه‌های سیمان اظهار کرد: با […]

 

اسماعیل کاظمی‌قهی گفت: با کاهش ۵ تا ۱۰در‌صدی تولید کارخانه‌های سیمان در کشور‌، ۲۰ میلیون تن سیمان انباشته در بازار‌، مدیریت می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اجرای طرح مدیریت تولید‌، توزیع و میزان تعهدات کارخانه‌های سیمان اظهار کرد: با محدودیت صادرات‌، رکود در بازار داخلی‌، ساخت‌ و ساز‌‌ها و اجبار کارخانه‌های داخلی تولید سیمان برای جذب مشتری بیش‌تر‌، رقابتی ناسالم در این بازار شکل گرفته که با گذشتن از این فضای رقابت منفی از حد متعارف‌، این واحدهای صنفی با زیان مواجه شدند.

وی با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی قیمت سیمان در سال گذشته تصریح‌ کرد‌: امسال قیمت سیمان ۱۴ درصد بالا رفته اما هنوز قیمت سیمان به هزینه تمام شده تولید نرسیده است.

رییس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی اعمال مدیریت را سبب کاهش انباشت سیمان تولیدی و تعادل عرضه و تقاضا دانست و ادامه ‌داد: هم اکنون ۸۰ میلیون تن سیمان به صورت سالانه تولید می‌شود که در سال ۹۳ حدود ۲۰ میلیون تن آن صادر شد اما این رقم در سال گذشته‌ ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاظمی‌قهی با اشاره به کاهش صدور ۱۱٫۹ درصدی پروانه‌های ساختمانی در همه مناطق شهری افزود: در دوره ۹ ماهه، ساخت ‌و ساز ۹۳ نسبت به سال ۹۲ در تهران بیش از ۴۰ درصد و در سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ بیش از ۱۸٫۵ در صد کاهش یافته که این روند به صورت مستقیم در کم شدن مصرف مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و آهن‌آلات اثر داشته است.

وی مصرف سیمان در یک متر از بنا را ۲۰۰ کیلو گرم دانست و اعلا‌م ‌کرد: هم اکنون سیمان در بازار تا کیسه‌ای ۶ هزار تومان عرضه می‌شود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ حدود‌ ۲۰ درصد کاهش داشته است.

 

کاظمی‌قهی گفت: گچ مرغوب در بازار کیسه‌ای ۳ هزار تومان است و خاک سنگ نیز از نظر وزنی که شامل کیسه‌های ۱۰ کیلوگرمی به بالا عرضه می‌شود کیسه‌ای ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.