مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با تأکید بر احیای خطکشیها و اصلاح ۳۷۰ نقطه پرخطر، بزرگترین چالش فنی در نگهداری تجهیزات راه را گستردگی شبکه و سرقت علائم اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز سالانه ۲۰ همتی برای نگهداری متوسط راهها، تنها چهار همت از […]
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با تأکید بر احیای خطکشیها و اصلاح ۳۷۰ نقطه پرخطر، بزرگترین چالش فنی در نگهداری تجهیزات راه را گستردگی شبکه و سرقت علائم اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز سالانه ۲۰ همتی برای نگهداری متوسط راهها، تنها چهار همت از اعتبارات تخصیصیافته عملاً صرف پرداختها شده است. به گزارش آنا، محمد راشد مدرسگرجی؛ گفت: بزرگترین چالش فنی در نگهداری تجهیزات راه، گستردگی شبکه و سرقت علائم است. مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: در چند ماه اخیر، شاهد افزایش تصادفات جادهای بودهایم. در بررسی علل تصادفات رانندگی باید به پنج عامل اصلی توجه کرد: عامل راه (ایمنسازی و استانداردها)، خودرو؛ عامل انسانی، عوامل امدادی و عوامل محیطی مانند ریزش، رانش، برف یا لغزندگی. عملکرد خوب همه این عوامل منجر به کاهش تصادفات و بالعکس میشود. مدرسگرجی؛ گفت: در حوزه راه، ما تلاش میکنیم ایمنی لازم را براساس استاندارد مسیر بزرگراه، آزادراه، راه اصلی یا فرعی، فراهم کنیم. ایمنسازیها شامل علائم عمودی (تابلوها)، حفاظها (پرتگاه و میانی) و علائم افقی است. مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: نکته مهم این است که دوام استاندارد خطکشیها حداکثر یک سال است و باید مرتب احیا شوند. در مورد تابلوها نیز متأسفانه بحث سرقت مطرح است. در گذشته، بیش از ۵۰ درصد تابلوهای فلزی در سطح کشور در طول سال سرقت میشد. مدرسگرجی؛ گفت: برای مقابله با این چالش، ما نوع تابلوها را تغییر داده و از فلزی به کامپوزیت روی آوردیم تا انگیزه سرقت از بین برود. این تغییر منجر به کاهش چشمگیر سرقتها شد، بهطوری که اکنون سرقتها به حداقل رسیده و در مناطقی که هنوز تابلو فلزی باقی مانده، در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد است. همچنین در حفاظها نیز به سمت استفاده از حفاظ بتنی به جای فلزی رفتهایم هر جا که امکانپذیر باشد. مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: علاوه بر اقدامات مستمر ایمنسازی، ما یک وظیفه ویژه برای حذف و اصلاح نقاط پرتصادف داریم که با همکاری پلیس راه شناسایی میشوند. این نقاط براساس دستورالعملها و نیازسنجی (تعریض، اصلاح قوس، نصب زیرگذر/روگذر یا صرفاً نصب علائم) ساماندهی میشوند. مدرسگرجی؛ گفت: در همین شش ماه اول امسال، ما موفق شدیم ۳۷۰ نقطه پرتصادف را شناسایی و رفع اصلاح کنیم. این اقدام، علاوه بر اقدامات مستمر علائم و خطکشیها، یکی دیگر از فعالیتهای کلیدی این دفتر است. مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: در حوزه راهها، ما دوربینها و یک مرکز مدیریت راهها داریم که تمامی مسیرها، از جمله تونلها، تحت رصد قرار دارند. در تونلها، بحث روشنایی، تهویه و نصب علائم مورد نیاز، مطابق با استانداردهای ایمنسازی کلی راهها انجام میشود. وی افزود: تونلهای با طول بالا دارای تهویه مناسب هستند و نظارت تصویری و سنسورهای تخلف سرعت نیز نصب شدهاند. در مورد شرایط زمستان نیز، باید گفت که مدیریت راهها در زمستان یک حوزه تخصصی جداگانه است. مدرسگرجی؛ گفت: در راستای کاهش سوانح ناشی از خستگی یا عدم توجه راننده، اقدامات اضافهای فراتر از نصب علائم ثابت در دستور کار قرار دارد. برای مثال، در مسیرهایی که احتمال خوابآلودگی بالاست، از رمپهای شیارنده استفاده میکنیم که با ایجاد ضربه، راننده را هوشیار میکنند. وی گفت: در گذشته وابستگی زیادی به واردات تجهیزات ایمنی مانند شبرنگها و مواد اولیه وجود داشت. اکنون، با وجود اینکه تولید داخلی در بسیاری از اقلام وجود دارد، همچنان به دلیل تورم، هزینههای ریالی تأمین این اقلام سرسامآور است و این موضوع یکی از چالشهای ما در تأمین منابع ریالی است. مدیر کل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: در خصوص بودجه سازمان برای دفتر ما در سالجاری، حدود ۹ همت اعتبار پیگیری و تأمین شده است. از این مبلغ، حدود شش همت از منابع سازمان تأمین شده و سه همت از محل منابع عمومی دولت بوده است. اما نکته مهم این است که با وجود تأمین اعتبار، حدود ۵۰ درصد از این مبلغ به عنوان تخفیف یا مطالبات معوق باقی مانده است. مدرسگرجی؛ گفت: برای نگهداری در سطح متوسط و صرفاً در بخش ایمنسازی، سالانه حداقل به ۲۰ همت اعتبار نیاز داریم، اما در حالحاضر با کسری ۱۱ همتی روبهرو هستیم. با وجود این مشکلات اعتباری، همکاران ما در استانها و ستاد در تلاشند تا کارها به کُندی پیش برود و مطالبات ایجاد نشود.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه