ملاحظات خدمات استراحت‌گاه

          مجموعه حقوق تطبیقی پیمانکاری     هیأت تحریریه مؤسسه حقوق احداث تحت الگوی استراتژیست حمید حسین‌زاده ملاحظات خدمات استراحت‌گاه این ششمین پست وب‌نوشت در یک دنبالة شش پستی دربارة تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی است. نخستین پست، تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی را تعریف نموده و هدف کلیدی آن برای برنامه‌ریزی [مبتنی […]

 

 

 

 

 

مجموعه حقوق تطبیقی

پیمانکاری

 

 

هیأت تحریریه مؤسسه حقوق احداث

تحت الگوی استراتژیست حمید حسین‌زاده

ملاحظات خدمات استراحت‌گاه

این ششمین پست وب‌نوشت در یک دنبالة شش پستی دربارة تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی است. نخستین پست، تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی را تعریف نموده و هدف کلیدی آن برای برنامه‌ریزی [مبتنی بر] سی‌پی‌ام را به بحث می‌گذارد، و دوّمین پست، اطّلاعاتی را که باید در سند درج شوند شناسایی می‌نماید. سوّمین پست، ملاحظاتی درخصوص ریسک‌های رایج را که ممکن است سبب تأخیر در پروژه‌های ای‌پی‌سیِ بزرگ و پیچیده گردند، شناسایی می‌کند، و چهارمین پست، بر سه [مورد] از این ریسک‌ها تمرکز می‌کند: ملاحظات پروژه[های] رقیب، نظرات کارفرما [در مرحلة] بازنگری، و ملاحظات شرایط جوّی. پنجمین پست، ریسک‌های رایج مرتبط با ملاحظات اندازة استراحت‌گاه نیروی کار، و ششمین پست، پذیرایی استراحت‌گاه نیروی کار و دیگر ریسک‌های [مربوط به] خدمات را به بحث می‌گذارد.

 

پذیرائی استراحت‌گاه و دیگر ملاحظات خدمات

اندازة استراحت‌گاه، پس از طرّاحی اوّلیّه افزایش می‌یابد و احداث استراحت‌گاه‌ها، دربرگیرندة [اقداماتی] بیش از افزودن تخت‌خواب در واحدهای اسکان است. نفراتی که تخت‌خواب‌ها را اشغال می‌کنند، همان خدماتی را لازم دارند که نفرات‌ به‌کارگرفته‌شدة مبنا که استراحت‌گاه‌ها در اصل برای آن‌ها اندازه شده بود، لازم دارند. آشپزی، پذیرائی، شست‌وشوی لباس، ذخیرة آب قابل شرب، تصفیة فاضلاب و امکانات تفریحی، اغلب هنگامی‌که اندازه‌های استراحت‌گاه در طول پروژه نیازمند افزایش هستند، گلوگاه‌ها را شکل می‌دهند. چنانچه استراحت‌گاه‌ها کوچکتر [از نیاز] برآوردشده باشند، برآمدِ بسیار محتمل، یک تأخیر سراسری در پروژه خواهد بود که نفراتِ احداث، پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و آغازبه‌کار را برای [زمان] طولانی‌تری نسبت به آنچه در اصل برنامه‌ریزی شده، [در کارگاه] نگاه می‌دارند. تأخیرات در تخلیة استراحت‌گاه‌های نیروی کار، احتمالاً به‌طور مستقیم، منجر به افزایش‌هایی در هزینه‌های پذیرائی و [موارد] مشابه خواهد شد. نوعاً، پیمانکار ایی‌پی‌سی در قبال ریسک‌های آتی پاسخگو می‌باشد:

  • افزایش‌ها در [هزینة] پذیرائی و هزینه‌های خدمات دیگر، ناشی از خطاهای برآورد پیمانکار، پیش از ابلاغ قرارداد.
  • افزایش‌ها در نیروی کار و نظارت، منتج از بهره‌وری پایین‌تر از [میزان] برنامه‌ریزی‌شده ناشی از خطاهای برآورد پیمانکار و/یا مشکلات عملکرد.
  • رشد در مقادیر پذیرائی و خدمات دیگر که قابل انتساب به تأخیرات پیمانکار باشند.

 

در ملاحظة [موارد] فوق، تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی باید تهیّه شود تا منطق اوّلیّه درخصوص فرضیّات، رواداری‌ها یا استثنائاتِ ضمیمه‌شده در فایل برنامة زمانی مبناء یا به‌روزرسانی‌شدة پیمانکار را مستندسازی نماید. توصیه می‌شود که پیمانکار و کارفرما، هر دو مشترکاً مبنای برنامة زمانی را درخصوص ملاحظات پذیرائی استراحت‌گاه و دیگر خدمات، بازبینی و اصلاح نمایند.

  

نتیجه‌گیری‌ها

تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی، به‌طور گسترده، به‌عنوان یک سند مکتوب که چگونگی توسعة برنامة زمانی در یک نقطة مشخّص از زمان را توصیف می‌کند، توضیح می‌دهد و با جزئیّات بیان می‌کند، تعریف می‌شود. کیفیّت و قابلیّت اطمینان برنامة زمانی [مبتنی بر] سی‌پی‌ام، مستقیماً به موشکافانه و کامل‌بودن تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی که منطق‌ها، فرضیّات، رواداری‌ها و استثنائات برنامه‌ریزی را مستندسازی می‌کند، گره خورده است. تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی، یک سند زنده است که ممکن است گاهی اوقات در طول چرخة عمر یک پروژه، هنگامی که شرایط اقتضاء نماید، نیازمند به‌روزرسانی باشد.

بااین‌حال، برای یک پیمانکار، آماده‌سازی و تسلیم یک تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانیِ بیش‌ازحد کلّی و مبهم، که نتواند سطحی کافی از جزئیّات یا منطق پشتیبانِ ضروری برای درک کامل چگونگی توسعة برنامة زمانی [مبتنی بر] سی‌پی‌ام را اراده دهد، غیرمعمول نیست. در موارد غایی، پیمانکار ممکن است هیچ شکلی از مبنای برنامة زمانی مکتوب را در پشتیبانی از برنامة زمانی [مبتنی بر] سی‌پی‌امِ خود، آماده نکند. چنانچه یک برنامة زمانی [مبتنی بر] سی‌پی‌ام، فاقد یک مبنای برنامة زمانیِ به‌خوبی‌سازمان‌یافته و مستندسازی‌شده باشد، آنگاه محتمل است که تغییرات مشروع در طرح مبنای برنامة زمانی اوّلیّه، از دست رفته و [این امر] به ناکارآمدی برنامه‌ریزی زمانیِ پیمانکار تعبیر شود که منتج به اختلافاتی می‌گردد که می‌شد [از آن‌ها] اجتناب نمود.

پروژه‌های ایی‌پی‌سیِ بزرگ و پیچیده، شامل چندین [نوع] ریسک‌های ذاتی هستند که می‌توانند موفقیّت پروژه‌ را به‌شکل منفی، متأثّر نمایند. موضوعات قابل توجّه، عوامل بهره‌وری نیروی کارِ بیش‌ازحدخوشبینانه، پروژه‌های رقیب، مشکلات بازبینی و تأیید کارفرما، ملاحظات شرایط جوّی نامساعد و مشکلات اندازة استراحت‌گاه و خدمات استراحت‌گاه را در بر می‌گیرند. توصیه می‌شود که پیمانکار ایی‌پی‌سی و کارفرما، به‌شکل فراگیر این موضوعات را تحلیل نموده و نتایج را در [قالب] تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی، مستندسازی کنند. موفقیّت یا شکست مدیریت زمانِ پروژه‌های ایی‌پی‌سیِ بزرگ و پیچیده، می‌تواند به کیفیّت و جزئیّات اسناد پشتیبانِ مندرج در تفاهم‌نامة مبنای برنامة زمانی بستگی داشته باشد.

 

 

 

 

https://cscmlaw.com/product/long/ https://cscmlaw.com/rsc/