تنوع سنگ تزیینی ایران در دنیا بی‌نظیر است

مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تنوع سنگ تزیینی ایران در دنیا بی‌نظیر است محمد قره‌داغلی -اسدا…کشاورز، مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته گفت: بازار اروپا بازاری تنوع‌طلب بوده و از این‌رو این فرصت عالی برای تولیدکنندگان سنگ ایران مهیا است که با تکیه‌ بر تنوع سنگ‌های […]

مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت

تنوع سنگ تزیینی ایران در دنیا بی‌نظیر است

محمد قره‌داغلی -اسدا…کشاورز، مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته گفت: بازار اروپا بازاری تنوع‌طلب بوده و از این‌رو این فرصت عالی برای تولیدکنندگان سنگ ایران مهیا است که با تکیه‌ بر تنوع سنگ‌های ایرانی، سهم بالاتری از بازار اروپا را از آن خود کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کشاورز با اشاره به رکود مسکن و اثرات آن بر صنعت سنگ، اظهار کرد: صنعت سنگ با چالش‌های زیادی مواجه است و رکود مسکن، فرسودگی تجهیزات و مخالفت‌های زیست‌محیطی از جمله مهم‌ترین آنها است.

وی همچنین افزود: برای حل مشکلات زیست‌محیطی چندین تعامل مثبت با منابع طبیعی آغاز شده که البته از آن راضی نیستیم اما تلاش برای به نتیجه رسیدن آن ادامه دارد.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حجم ذخایر قطعی ایران در حوزه سنگ‌های تزیینی نسبت به‌ کل دنیا حجم بالایی است از این رو، ایران مقام اول سنگ تزیینی دنیا را در اختیار دارد.

کشاورز با تأکید بر تنوع رنگ و کیفیت سنگ‌های تزیینی ایران ابراز کرد: بازار اروپا بازاری تنوع‌طلب بوده و در هر دوره تقاضای سنگ آن تغییر می‌کند؛ از این رو این فرصت عالی برای تولیدکنندگان سنگ ایران مهیا است که با تکیه‌ بر تنوع سنگ‌های ایرانی، سهم بالاتری از بازار اروپا را از آن خود کنند.

وی با اشاره به ابداع روش‌های جدید استخراج عنوان کرد: روش استخراج عمقی روشی است که در ایران متداول نیست اما با استفاده از آن می‌توان هزینه‌های استخراج را کاهش داد و محیط‌زیست را نیز حفظ کرد.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: رکود شدیدی که دامنگیر صنعت سنگ و کارخانه‌های فرآوری شده با توسعه بازاریابی قابل‌ رفع است.

اعلام آمادگی فعالان صنعت سنگ جهت مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی

در ادامه اسرافیل‌احمدیه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در نشست شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته گفت: به دلیل این‌که ایران و اصفهان سنگ‌های خوبی برای صادرات دارند، می‌توان شرکت‌هایی را در کشور متشکل از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرد.

احمدیه، اظهار کرد: بیش‌ترین واحدهای صنعت سنگبری در استان اصفهان قرار دارد و در همین راستا برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی و صادرات سنگ‌های مختلف به کشورهای خارجی آماده هستیم.

وی با بیان این‌که بیش از ۳۵۰ معدن سنگ تزیینی از جمله گرانیت در استان اصفهان قرار دارد، افزود: اصفهان یکی از صنعتی‌‌‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که دارای معادن بسیاری به ویژه معادن مربوط به سنگ‌های تزیینی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: واحدهای فعال در حوزه سنگ، معدن و ماشین‌آلات در این نمایشگاه دور هم جمع آمده‌اند که این گردهم آمدن می‌تواند مفید به فایده باشد.

احمدیه با بیان این‌که با افتتاح نمایشگاه سنگ، توانمندی طرف‌های خارجی به‌طور قطع سنجیده می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که ایران و اصفهان سنگ‌های خوبی برای صادرات دارند، می‌توان شرکت‌هایی را در کشور متشکل از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرد.

هم‌چنین ابوالقاسم سرتیپی، نایب‌رییس کمیسیون معدن و سنگ تزیینی استان اصفهان با بیان این‌که در حال حاضر تفکر صنعت سنگ، تفکر برد- برد است، اظهار کرد: تفکر ما با گذشته متفاوت شده و در حال حاضر تفکری برد-برد داریم و هر کشوری که تمایل به مشارکت با ما دارد آرزو داریم که ابتدا آنها و بعد ما پیروز شویم.

سرتیپی ادامه داد: به‌طور قطع ایران یکی از امن‌‌‌ترین نقاط جهان برای شرکت‌کنندگان خارجی محسوب می‌شود.

وی افزود: پتانسیل بالای کشور در برقراری امنیت و همچنین دارا بودن بهترین معادن آمادگی فکری بالایی برای بازی برد- برد به خصوص با کشورهای ایتالیا، به دلیل تنوع سنگ‌های خاص خود و همچنین کشور چین و اسپانیا دارد.

در ادامه شهریار شعبانی، دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: اتاق بازرگانی اصفهان سال جدید فعالیت‌های سنگی و معدنی خود را با سایر کشور‌‌ها رشد و توسعه خواهد داد.

شعبانی، اظهار کرد: نه فقط در اصفهان که در سراسر ایران تنوع انواع مختلف سنگ و منابع معدنی را شاهد هستیم و سنگ‌های ساختمانی در صدر این محصولات هستند.

وی با بیان این‌که در سال جدید فعالیت‌های سنگی و معدنی خود را با سایر کشور‌‌ها رشد و توسعه خواهیم داد، افزود: یکپارچگی و آمادگی در راستای اقدامی نو و دسته جمعی را در اتاق بازرگانی اصفهان در دستور کار داریم و بیش‌تر انجمن‌ها در کشور و استان با ما هم راستا هستند و با وارد شدن به دهکده جهانی در حال دستیابی به موفقیت هستیم.

دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: در راستای تعامل با کشورهای دنیا در حوزه فعالیت‌های مربوط به سنگ و معدن در سال جاری، با شرکت IMM ایتالیا روابط خود را آغاز کرده‌ایم و در حال توسعه آن هستیم.

نماینده «هلدینگ IMM» ایتالیا گفت: تفاهمنامه‌ای که در سال ۲۰۱۶ بین ما و اتاق بازرگانی اصفهان منعقد شد، آغازی برای انجام فعالیت‌هایی برای پیشبرد اهداف از طریق هم افزایی دو طرف بود که باعث شد در سطح تجارت بین‌الملل به دستاوردهایی برسیم.

وی افزود: هدف ما از حضور در اصفهان و شرکت در نمایشگاه‌ها این است که با یک دید واقع‌گرایانه به همکاری خود با اصفهانی‌‌ها ادامه دهیم و با اجرای برنامه‌های آموزشی کمک کنیم که ایران در بازارهای جهانی به جایگاه واقعی خود دست یابد.

در ادامه برگزارکننده پاویون چین با ابراز رضایت و خرسندی خود و هیأت همراه از حضور در نمایشگاه‌های ایران و اصفهان و همکاری‌های مشترک دو طرف گفت: نمایندگان کشور چین از سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه سنگ اصفهان حضور داشته و این ششمین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: حضور در این نمایشگاه باعث می‌شود که هم ما و هم ایرانیان از نیاز‌‌ها و توانمندی‌های یکدیگر اطلاع یافته و با هم همکاری‌های مشترک و دو سویه داشته باشیم.

کشور چین با ۲۱ شرکت در ۲۶۰ متر فضای نمایشگاهی و در قالب پاویون این کشور، پاویون ایتالیا نیز شامل ۱۰ شرکت و ۱۲۰ مترمربع فضای نمایشگاهی و کشورهای اسپانیا و پرتغال نیز هر یک با یک نماینده در نمایشگاه اصفهان حضور دارند.

رصدخانه سنگ تشکیل شود

همچنین عبدالوهاب‌سهلآبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با وجود تأکید مقام‌معظم‌رهبری بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، اما متأسفانه صدا و سیما برندهای خارجی را تبلیغ می‌کند.

سهلآبادی با بیان این‌که دیگر نقد دولت کافی است و نباید انتظار کمک از آن را داشت، اظهار کرد: در صورتی که با هم هماهنگ و منسجم باشیم، دیگر لازم نیست کارخانه‌‌ها را تعطیل کنیم تا عوارض ندهیم.

وی افزود: در صورت تشکیل اتحادیه صادرکنندگان سنگ میتوانیم از تولیدکنندگان سنگ و معدن و صادرکنندگان با همکاری اتاق بازرگانی حمایت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: تعداد واحدهایی تولیدی به روز زیاد است، اما این واحد‌‌ها در صادرات موفق نیستند، زیرا به صورت منسجم و هماهنگ اقدام به صادرات نمیکنند.

سهل‌آبادی با بیان این‌که در صورتی که هماهنگ نباشیم مورد هدف دلالهای کشورهای سوءاستفاده‌کننده قرار میگیریم، خاطرنشان کرد: تخصصی نبودن پرسنل که نیازمند برگزاری کلاس‌های آموزشی هستند، از دیگر مشکلات این صنعت است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در بخش آموزش نیروی انسانی اقدامات مفیدی انجام نشده است و این در حالی است که حتی میتوانیم مدرس خارجی نیز جهت آموزش در نظر بگیریم، زیرا موضوع آموزش ایمنی بسیار مهم است.

سهل‌آبادی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت عدم اطلاع از قیمت‌های جهانی سنگ است و به همین دلیل، باید در این خصوص یک رصدخانه سنگ تشکیل شود.

رییس اتاق بازرگانی با بیان این‌که به موضوع واردات کم و صادرات زیاد توجه نمی‌کنیم، گفت: یکی از موضوعات مهمی که لازم است به آن توجه کنیم این است که بهره‌وری در کشور پایین است و اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که در خصوص افزایش بهره‌وری در واحد‌‌ها آموزش‌های لازم را ارایه کند.

سهل آبادی با بیان این‌که کیفیت محصولات تولید شده بسیار پایین است و باید برای بالا رفتن کیفیت محصولات تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در تولید نمی‌دانیم بر چه مبنایی قرارداد ببندیم، در نتیجه لازم است در تصویب قرارداد‌‌ها و آیین‌نامه‌های صادراتی به ویژه سنگ که در آینده جای نفت را میگیرد، تجدید نظر کنیم.

نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته در اصفهان گشایش یافت

گفتنی است که سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته عصر دوشنبه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افتتاح شد.

این نمایشگاه با حضور ۱۱۰ شرکت مطرح داخلی و خارجی به مدت ۴ روز در ۴ سالن نمایشگاهی با ۹هزار مترمربع فضای سرپوشیده و باز برگزار می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه سنگ، شرکت‌کنندگانی از استان‌های مرکزی، فارس، خراسان‌رضوی، تهران و اصفهان و ۳۰ شرکت از کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال حضور دارند.

شرکت‌کنندگان داخلی در زمینه انواع سنگ‌های فرآوری شده ساختمانی، صادراتی، عمرانی، تزیینی، تجهیزات و ماشین‌آلات، ابزار آلات سنگبری و فرآوری، معادن سنگ و تکنولوژی استخراج، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگبری، خدمات و صنایع وابسته (حمل و نقل، لوازم و قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته) فعالیت دارند.

مراکز علمی و تحقیقاتی، انجمن‌ها، نشریات تخصصی و مراکز بازرگانی نیز از دیگر شرکت‌کنندگان دراین نمایشگاه هستند.

شرکت‌کنندگان خارجی نیز به ارایه انواع سنگ‌های طبیعی و مصنوعی، ابزار برش، صیقل، رزین، پولیش و تجهیزات مرتبط در این نمایشگاه می‌پردازند.

افزایش متراژ غرفه‌های شرکت‌های خارجی نسبت به سال‌های گذشته و حضور مستقیم چندین دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان از نقاط قوت سیزدهمین دوره از نمایشگاه سنگ است.

ساعات برگزاری این نمایشگاه، ۱۶ تا ۲۲ است.

استان اصفهان دارای ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ کارخانه فرآوری است و بزرگ‌‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزیینی در کشور محسوب می‌شود.

سنگبری‌های این استان حدود ۵۰ درصد از سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تأمین می‌کنند.

ایران با دارا بودن حدود ۲٫۴ میلیارد تن ذخیره قطعی در انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی و کریستال، سهم به‌سزایی از ذخایر معدنی را بخود اختصاص داده است.

 

در کشور حدود یک‌هزار و ۹۵۵ معدن سنگ تزیینی وجود دارد.