معاون مهندسی وتوسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه «حمایت از توان داخلی در حوزه دریایی یکی از مهمترین اقدامات این سازمان است»، گفت: ظرفیت جابهجایی بنادر تجاری کشور به بیش از ۳۰۰ میلیون تُن رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی فتحی؛ افزود: ایران […]
معاون مهندسی وتوسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه «حمایت از توان داخلی در حوزه دریایی یکی از مهمترین اقدامات این سازمان است»، گفت: ظرفیت جابهجایی بنادر تجاری کشور به بیش از ۳۰۰ میلیون تُن رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی فتحی؛ افزود: ایران با برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی، از قدمت و توانایی بالایی در حوزه تجارت و حملونقل دریایی برخوردار است و بنادر کشور همواره در این زمینه فعال بودهاند. وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده در بنادر تجاری کشور بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن است، اظهار داشت: در شرایط فعلی این ظرفیت امکان جابهجایی و حمل بار دریایی را دارد و متناسب با نیاز در مناطق خاص از جمله منطقه مکران نیز برنامهریزیهای توسعهای در حال انجام است، امیدواریم این ظرفیتها افزایش یابد. فتحی؛ گفت: آنچه در حالحاضر میتوان به آن اشاره کرد این است که ظرفیت فعلی بنادر کشور قابلیت بهرهگیری کامل را دارد و در سال گذشته توانستیم بالغ بر ۷۰ درصد از این ظرفیت را به بهرهبرداری برسانیم. ظرفیت موجود همچنان آماده استفاده است و توسعههای جدید در سواحل بنادر بهویژه در حوزه سواحل مکران در دستور کار سازمان قرار دارد. معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به وضعیت صنایع مرتبط با حوزه کشتیرانی، تصریح کرد: باتوجه به قدمت بالای کشور در ساخت شناور، صنعت ساخت و تعمیر شناور در داخل از توان فنی مناسبی برخوردار است. براساس آمارهای موجود، طی دو دهه اخیر بیش از ۱۰۰ فروند شناور با بهرهگیری از توان داخل کشور ساخته شده و به بهرهبرداری رسیده است. وی یادآور شد: در حالحاضر نیز ظرفیت معادل ۲۴۰ فروند شناور دیگر نیازسنجی شده و از این میان، ساخت حدود ۱۰۰ فروند شناور در سالجاری در دستور کار قرار گرفته و مراحل ساخت و تحویل آن در حال انجام است. فتحی؛ افزود: شناورهای مذکور عمدتاً از نوع خدماتی هستند و در حوزههای مختلف بنادر کشور موردنیاز خواهند بود تا فعالیت بنادر با کارایی بیشتری انجام گیرد. تا پایان سالجاری بالغ بر ۴۰ فروند از این شناورها به بهرهبرداری میرسد و مابقی نیز در مراحل سفارش و ساخت قرار دارند. وی تأکید کرد: براساس نیازسنجیهای انجامشده، حدود ۸۰ فروند شناور خدماتی باید تأمین شود و سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیت و پتانسیل صنعتگران داخلی برای ساخت این شناورها بهرهگیری کند و برنامهریزی لازم برای تحقق این هدف در دست اجراست. معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به چالش تأمین منابع مالی در حوزه صنایع دریایی و بندری کشور، گفت: مهمترین راهکار برای تسهیل این روند، تقویت بخش داخلی و تمرکز بر بهرهگیری از توان و ظرفیتهای بومی است. در این راستا، سازمان بنادر تمام تلاش خود را بر سفارشگذاری داخلی و استفاده از توان صنعتگران کشور متمرکز کرده تا بتواند نیازهای سازمان و بخشهای تجاری مرتبط را از طریق ظرفیتهای داخلی تأمین کند.
تولید بیش از ۷۵۰ قطعه دریایی با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان
وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجامشده در این زمینه، تجهیز و بهکارگیری خبرگان، نخبگان و شرکتهای دانشبنیان بوده است. تاکنون بیش از ۷۵۰ قطعه با بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان داخلی تولید شده که این اقدام گامی مؤثر در حمایت از تولید داخل و تقویت صنایع دریایی کشور محسوب میشود. فتحی؛ تصریح کرد: این حرکت از حدود دو دهه پیش آغاز شده و در دهه اخیر با شدت بیشتری دنبال شده است. سازمان بنادر با برگزاری نمایشگاهها و استفاده از روشهای مختلف، صنعتگران را تشویق و ترغیب کرده تا در این حوزه حضور فعالتری داشته باشند و نقش پررنگتری در تأمین نیازهای صنعت ایفا کنند. معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در بخش حمایت از سازندگان نیز اقدامات قابلتوجهی صورتگرفته است. این حمایتها باهدف استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و تقویت توان جمعی صنعتگران داخلی انجام میشود تا بتوانند محصولات و تجهیزات موردنیاز این صنعت را با اتکا به دانش بومی تولید کنند. وی در پایان، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از حمایتها مربوط به اعطای مشوقهای مالی و تسهیلات بانکی است تا فعالان حوزه ساخت شناور بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند. تاکنون بیش از ۱۷۰ فروند شناور با استفاده از این تسهیلات و حمایتهای سازمان بنادر ساخته شده یا در حال ساخت است
دیدگاه بسته شده است.