امتیاز انتقال فناوری؛ اقدام هوشمندانه دولت در حمایت از تولید داخل

رییس جهاددانشگاهی مطرح کرد امتیاز انتقال فناوری؛ اقدام هوشمندانه دولت در حمایت از تولید داخل رییس جهاددانشگاهی گفت: تجمیع خرید خارجی ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو و گرفتن امتیاز انتقال فناوری، اقدام هوشمندانه دولت در حمایت از ساخت داخل و ایجاد زنجیره تأمین ساخت واگن مترو در ایران است. حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در […]

رییس جهاددانشگاهی مطرح کرد

امتیاز انتقال فناوری؛ اقدام هوشمندانه دولت در حمایت از تولید داخل

رییس جهاددانشگاهی گفت: تجمیع خرید خارجی ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو و گرفتن امتیاز انتقال فناوری، اقدام هوشمندانه دولت در حمایت از ساخت داخل و ایجاد زنجیره تأمین ساخت واگن مترو در ایران است.

حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فعالیت‌های جهاددانشگاهی در صنعت حمل و نقل ریلی، اظهارکرد: با توجه به اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی در دنیا و ایران، کار در زمینه تولید فناوری‌های موردنیاز این صنعت از همان اوایل شروع کار جهاددانشگاهی از دهه ۶۰ در دستور کار قرار گرفت.

رییس جهاددانشگاهی افزود: طراحی و ساخت سیستم‌های تست موتورهای تراکشن DC، ساخت قطعات ترمز، ساخت صفحات فولادی تلف‌کننده حرارت ترمزهای الکتریکی، طراحی و ساخت قطعات متعدد سیستم‌های کنترلی و برقی، طراحی و ساخت واگن مولد برق مترو، طراحی و ساخت موتور تراکشن DC برخی از فناوری‌های موفق تولیدی جهاددانشگاهی در صنعت ریلی بین شهری و یا قطار‌ها و لوکوموتیو‌ها است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت ریلی شهری طراحی و ساخت رکتیفایرهای مترو، گیت‌های تردد ایستگاه‌های مترو، ساخت UPS و شارژر و کار روی ساخت داخل سیستم رانش واگن مترو چه از طریق اجرای یک پروژه ملی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چه از طریق همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی از فعالیت‌های این نهاد در حوزه ریلی شهری است.

تشریح مشکلات پیش روی کاربرد فناوری‌های تولیدی

طیبی با اشاره به مشکلات موجود در کاربرد فناوری‌های تولیدی جهاد، گفت: به‌طور معمول با ۳ نوع مشکل و طرز فکر در ارتباط با کاربرد فناوری‌های تولیدی خود مواجه بوده‌ایم.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: مشکل اول از جانب کسانی است که به علت تبلیغات غلط گذشته اساساً اعتقادی به توان داخل ندارند که البته مرور زمان و ساخت محصولات با کیفیت داخلی و جابه‌جایی نسل‌‌ها و آمدن نسل خودباور این مشکل را حل می‌کند.

وی ادامه داد: مشکل دوم مربوط به افراد و یا مدیرانی است که اعتقاد به توان داخل دارند، ولی چون از یک طرف آزمایشگاه‌های مرجعی برای کنترل کیفیت محصولات داخل وجود ندارد و از طرف دیگر طبیعت انتقال امن مسافر چه بین شهر‌ها و چه درون شهرها، باعث می‌شود ریسک استفاده از محصولات داخل را نپذیرند.

طیبی اظهارکرد: دسته سوم نیز افرادی هستند که به‌دنبال منافع شخصی خودشان از طریق خریدهای خارجی و منافع سرشار حاصل از آن هستند. البته مدیران و کارشناسان خودباور و علاقه‌مند به توسعه توان داخل نیز داریم که با رعایت احتیاط ریسک استفاده از محصولات ساخت داخل را می‌پذیرند و اگر پیشرفتی در ساخت داخل ایجاد شده، حاصل حمایت آنها بوده است.

لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع برای توسعه فناوری ملی در صنعت حمل و نقل ریلی

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری ضرورت پیشرفت کشور، ایجاد رفاه برای مردم و ایجاد اشتغال گسترده برای مردم و جوانان است، بر همین اساس جزو برنامه اصلی دولت یازدهم و برنامه ششم توسعه کشور قرارداده شده است.

وی تأکیدکرد: ما باید در این صنعت به هر روش معقول و ممکن صاحب فناوری شویم یا باید فناوری را خودمان تولید کنیم. این فناوری‌ها باید براساس استانداردهای مطرح بین‌المللی تولید و کیفیت آنها توسط آزمایشگاه‌های مرجع ملی تأیید شوند.

طیبی ضرورت اساسی توسعه فناوری ملی در صنعت حمل و نقل ریلی را داشتن آزمایشگاه‌های مرجع عنوان کرد و گفت: تا زمانی‌که این آزمایشگاه‌ها ایجاد نشده است، دولت باید برای انجام کنترل کیفیت محصولات ساخت داخل در آزمایشگاه‌های مرجع خارجی یارانه بدهد.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: راه کم‌هزینه دیگر برای دولت و کارفرمایان دادن تضمین خرید مناسب در صورت ارایه گواهی تأیید آزمایشگاه‌های مرجع معتبر خارجی توسط سازندگان داخلی است. روش دوم و ارزان و قابل اطمینان صاحب فناوری شدن، مدیریت انجام خریدهای خارجی، تجمیع آنها، خرید بخشی از آنها از بهترین سازندگان خارجی در مقابل گرفتن امتیاز انتقال فناوری است.

طیبی اضافه کرد: تجمیع خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو، اقدام هوشمندانه دولت در گرفتن امتیاز انتقال فناوری، توسعه ساخت داخل و ایجاد زنجیره تأمین ساخت کامل واگن مترو در ایران است.

ضرورت ایجاد امنیت دوسویه برای سرمایه‌گذاران به واسطه برجام

وی تصریح کرد: امیدواریم فشار خرید واگن از خارج، توسط برخی از افرادی که ادعای ایجاد اشتغال چند میلیونی برای جوانان را دارند منجر به برهم زدن این تصمیم درست ملی و ایجاد اشتغال برای خارجی‌‌ها نشود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که راه درست دیگر نیز فراهم آوردن شرایط برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و یا به صورت مشترک با شرکت‌های معتبر داخلی است، اظهارکرد: برجام باید هم امنیت خرید مستقیم قطعات، مواد اولیه و انجام معاملات بانکی را برای سازندگان داخلی و هم شرایط مناسب را برای سرمایه‌گذاری به همراه انتقال فناوری برای شرکت‌های معتبر خارجی فراهم کند.

 

طیبی در پایان یادآورشد: بازار هر کشور جزو ارزشمند‌ترین موجودی‌های هر کشور است و تنها بخش کمی از این موجودی ارزشمند را در مقابل دریافت دستاورد ارزشمندتر نظیر انتقال فناوری باید به دیگران واگذار کنیم و خودمان بقیه نیاز‌ها را تأمین کرده و صادرات نیز داشته باشیم.