تعریف برنامه‌های عمرانی بیش از توان دولت

    از مجموع ۵۹۴ پروژه عمرانی در دست‌ساخت در سال ۹۴، بیش‌ترین تعداد طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۵۰ درصد هستند و بیش‌ترین میزان بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه ۹۵ را هم به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش صما، بسیاری از کارشناسان معتقدند بودجه عمرانی همواره با چالش‌هایی ازجمله تردید در میزان […]

 

 

از مجموع ۵۹۴ پروژه عمرانی در دست‌ساخت در سال ۹۴، بیش‌ترین تعداد طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۵۰ درصد هستند و بیش‌ترین میزان بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه ۹۵ را هم به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش صما، بسیاری از کارشناسان معتقدند بودجه عمرانی همواره با چالش‌هایی ازجمله تردید در میزان اعتبار تعیین‌شده در لایحه بودجه، تخصیص به‌موقع آن و تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه‌کاره و… روبه‌رو بوده است. در این میان برخی از فعالان صنعت ساختمان معتقدند تخصیص به‌موقع و حساب‌شده بودجه عمرانی در برخی موارد دچار لابی‌گری و کشمکش شده و به همین دلیل بسیاری از پروژه‌های ملی و حتی کم وسعت سالیان سال در انتظار تکمیل شدن به ورطه نابودی می‌روند.

آمارهای بودجه عمرانی چه می‌گویند؟

مستندات استخراج‌شده از لایحه بودجه ۹۵ کل کشور نشان می‌دهد از مجموع ۵۹۴ طرح عمرانی در دست‌ساخت ۲۰۵ طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۵۰ درصد است.۱۷۲ طرح دارای پیشرفت کم‌تر از ۲۰ درصد است.۱۳۲ طرح بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ۵۷ درصد دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصد بوده و ۲۸ طرح هم کاملاً متوقف‌شده است.

بر این اساس ۶۳٫۵ درصد طرح‌ها دارای پیشرفت کم‌تر از ۵۰ درصد است و ۳۶٫۵ درصد دارای پیشرفت بالای ۵۰ درصد هستند.

نکته قابل‌توجه دیگر میزان بودجه اختصاص‌یافته برای اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در لایحه بودجه سال ۹۵ است.۶۵٫۵ درصد بودجه طرح‌های عمرانی برای تکمیل طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی زیر ۵۰ درصد در نظر گرفته‌شده است و ۳۴٫۵ درصد بودجه موجود هم برای طرح‌های بالای ۵۰ درصد پیشنهادشده است.

گفتنی است از کل اعتبارات موجود تنها ۷٫۷ درصد برای اتمام طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در نظر گرفته‌شده و ۲۶٫۸ درصد هم به طرح‌های بین ۵۰ تا ۸۰ درصد تخصیص خواهد یافت.

مجموع اعتبارات عمرانی که دولت برای ۵۹۴ پروژه نیمه‌تمام عمرانی در استان‌ها برای سال ۹۵ در نظر گرفته، ۳۱۹۷ میلیارد تومان است که پیش‌بینی‌شده، با این اعتبار تا پایان امسال تنها ۱۰۶ پروژه به بهره‌برداری برسد.

بودجه عمرانی امسال افزایش نمی‌یابد

 علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران با بیان این‌که قطعاً افزایش بودجه عمرانی امسال محقق نمی‌شود، به ‌صما‌ گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار و کاهش درآمدهای دولت، بودجه تخصیص داده‌شده به پروژه‌های عمرانی برای سال جاری محقق نمی‌شود؛ متأسفانه در چند سال اخیر بودجه عمرانی تنها روی کاغذ افزایش داشته و هیچ‌گاه عملی نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه‌ها با توجه به روند پیشرفت آن‌‌‌ها انجام نمی‌گیرد، گفت: نکته اساسی همین‌جاست که ما سازمان عریض و طویلی به نام سازمان مدیریت داریم که به‌نوعی مغز و هسته مرکزی محسوب می‌شود اما به‌هیچ‌ عنوان عملکرد مناسبی از آن دیده نمی‌شود.

بودجه عمرانی در دستان لابی‌گران

این کارشناس صنعت ساختمان افزود: بودجه عمرانی در اثر لابی‌گری و رایزنی تاکنون نتوانسته پاسخگوی مناسبی برای پروژه‌های ملی و استانی باشد.

خسروی با انتقاد شدید از خسارت‌های واردشده در پی عدم تخصیص صحیح بودجه عمرانی به پروژه‌های ملی گفت: در کشور ما بر سر بودجه عمرانی چانه‌زنی می‌کنند به‌طوری‌که هرقشری لابی‌گری و چانه‌زنی خوبی داشته باشد، می‌تواند سهم بیش‌تری از بودجه را دریافت ‌کند.

این کارشناس در ادامه ابراز داشت: اگر روال کار در سال ۹۵ نیز همانند سال‌های قبل باشد چشم‌انداز مثبتی در بهبود اوضاع نخواهیم دید و بدون تردید تکمیل بیش‌تر پروژه‌های کم وسعت ۳۰ تا۴۰ سال زمان خواهد برد.

وی در خاتمه گفت: از بودجه عمرانی ۴۷ هزارمیلیارد تومانی تصویب‌شده در سال ۹۴ در بهترین شرایط ۱۴ هزار میلیارد هزینه پروژه‌های عمرانی شده است که به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست.

برنامه‌های عمرانی بیش از توان دولت تعریف‌شده است

همچنین بابک حاجیان، کارشناس حوزه مسکن بابیان این مطلب که در لابی‌گری بودجه عمرانی دست دولت باز نیست به ‌صما‌ گفت: وزن لابی‌گری مجلس سنگین‌تر از دولت است.

حاجیان در این مورد تصریح ‌کرد: در زمان بودجه‌بندی هر پروژه‌ای کد ۸ رقمی مخصوصی دارد که دولت هرگز نمی‌تواند این کد را جابه‌جا کند.

وی گفت: در بسیاری از دولت‌ها، برنامه‌های عمرانی بیش از توان دولت تعریف‌ شده است که شاید صریحاً بتوان گفت بخش عمده‌ای از مشکلات امروز به ناکارآمدی دولت‌های قبلی برمی‌گردد.

حاجیان در پاسخ به این سؤال که چرا اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه‌ها با توجه به روند پیشرفت آن‌‌‌ها انجام نمی‌گیرد، گفت: هر دولتی برای خود اولویت خاصی دارد مثلاً اولویت دولت خاتمی احداث بیمارستان و توسعه سلامت و اولویت دولت کنونی احداث نیروگاه، سد و… است.

 

وی دراین‌باره تصریح کرد: اگر دولتی پروژه‌های اختصاصی خود را با پیشرفت ۲۰ تا ۵۰ درصدی به پروژه‌های ناتمام دولت گذشته (هرچند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی) ترجیح دهد دچار خطا نشده است بلکه دولت هر دوره باید در تعداد، انتخاب و بودجه‌بندی پروژه‌های عمرانی متفکرانه عمل کند.