عواقب بی‌توجهی به خدمات مهندسی رکود فعلی ساخت ‌و ساز است

    بسیاری از کارشناسان صنعت ساختمان بر این باورند با وجود رکود ساخت و ساز، کاهش در آمد شرکت‌های ساختمانی، بیکاری متعدد مهندسان ایرانی و لغو تحریم‌ها تنها راهکار جبران معضلات ناشی از رکود ساختمان، استفاده از ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی‌ومهندسی است. در همین حال، به اعتقاد بسیاری توافق هسته‌ای و پسابرجام فرصت بسیار […]

 

 

بسیاری از کارشناسان صنعت ساختمان بر این باورند با وجود رکود ساخت و ساز، کاهش در آمد شرکت‌های ساختمانی، بیکاری متعدد مهندسان ایرانی و لغو تحریم‌ها تنها راهکار جبران معضلات ناشی از رکود ساختمان، استفاده از ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی‌ومهندسی است.

در همین حال، به اعتقاد بسیاری توافق هسته‌ای و پسابرجام فرصت بسیار مناسبی برای حمایت و توسعه صادرات خدمات فنی‌و مهندسی است.

با توجه به اهمیت صدور خدمات فنی‌و مهندسی در اقتصاد کشور سایت صما گفت‌وگوی کوتاهی با محمد رضا انصاری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و ایرج رهبر عضو هیأت‌ مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان انجام داده که ماحصل این گفت‌وگو را در گزارش زیر می‌خوانید:

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در صورت حمایت از صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی می‌تواند برای کشور سالانه ۲۵ میلیارد دلار ارز آوری داشته باشد، گفت: در حال حاضر درآمد حاصل از خدمات فنی ‌و مهندسی زیر یک میلیارد دلار است.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با ‌صما‌ تصریح ‌کرد: عدم حمایت از صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی باعث شده است حدود ۸۰ درصد مهندسان داخل کشور با بیکاری دست به گریبان شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در این مورد متذکر شد‌: شرکت‌های مهندسی ما در بخش خصوصی بسیار توانمند و نیازمند حمایت‌های جدی مسؤولان هستند.

انصاری در ادامه اظهار‌ داشت: حمایت از صادرکنندگان به تدبیر جمعی با ابتکار تشکل‌ها و اتاق بازرگانی و همراهی مسؤولان دولتی نیاز دارد و فهم و درک و اقدام جمعی می‌طلبد.

وی با اشاره به لغو تحریم‌ها گفت: بی‌تردید لغو تحریم‌ها می‌تواند چشم‌انداز روشنی در برابر صدور خدمات فنی‌ و مهندسی ایجاد کند.

نایب رییس اتاق بازارگانی ایران در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر ۲۲ شرکت داخلی برای بیش از ۶۰کشور خارجی خدمات مهندسی انجام می‌دهند که با بهبود اوضاع می‌توان انتظار افزایش حضور پررنگ‌تر شرکت‌های داخلی را داشت.

وی با اشاره به این‌که صدور خدمات فنی ‌و مهندسی فصل مشترک تمام فعالان صنعت احداث است، گفت: تاکنون ۶۴۰ ضمانت‌نامه صدور خدمات فنی‌ و مهندسی صادر شده که این مورد می‌تواند نشان دهنده ظرفیت بالای ایران در توان مهندسی است.

ایران در صدور خدمات فنی ‌و مهندسی موفق نبوده است

همچنین ایرج رهبر، عضو هیأت‌ مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان در گفت‌وگو با ‌صما‌ با بیان این مطلب که کشور ما با وجود توانمندی و پتانسیل بالا در عرصه صدور خدمات مهندسی به خارج از کشور، موفق نبوده است، گفت: در چند سال اخیر طبق آمارهای غیرمکتوب حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار ساخت‌ و ساز در کشورهای مختلف انجام دادیم اما این تعداد نسبت به توانمندی ما بسیار پایین است.

رهبر با بیان این مطلب که صدور خدمات فنی‌ و مهندسی شامل دو بخش است، گفت: در ابتدای با اعزام نیروی کار به خارج از کشور در درجه اول مشکلات اشتغال ما حل‌شده و در وهله دوم درآمدهایی ناشی از فعالیت و خدمات این مهندسان در خارج از کشور به دست می‌آید.

رهبر با انتقاد از نبود رایزن بازرگانی فعال و مکاتبات جامع در حوزه صدور خدمات فنی ‌و مهندسی گفت: بدون تردید کیفیت ساخت‌وسازهای ما در این کشور‌‌ها بسیار بالا بوده و هست اما به دلیل توانمندی مکاتبات و کاهش روادید در هزینه‌های حمل‌ونقل مصالح ساختمانی، افراد متخصص و کارگران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای اقدامات ترکیه بسیار حرفه‌ای بود. در حال حاضر باوجود نزدیکی ما به کشورهای مجاور کشور ترکیه عهده‌دار ساخت‌وساز آن‌‌ها شده است.

وی در این مورد تصریح‌ کرد: البته با افزایش مناقشات روسیه و ترکیه و کاهش خدمات مهندسی ترکیه در روسیه، این کشور می‌تواند هدف جدیدی برای کشور ما در قضیه صدور خدمات مهندسی محسوب شود.

این کارشناس بازار مسکن، توافق و رفع تحریم‌ها را فرصت مناسبی برای گسترش مبادلات خدمات فنی‌ و مهندسی دانست و گفت: مشکلات نقل‌ و انتقال پول، صدور ضمانت‌نامه صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی را با مشکل مواجه کرده بود که با حصول توافق می‌توان این حوزه را گسترش داد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: بی‌توجهی به خدمات فنی‌ و مهندسی عواقب بسیار سنگینی دارد نباید فراموش کنیم یکی از مقصران اصلی رکود ساخت ‌و ساز و بازار مسکن همین موضوع است.