رقابت بیش از ۲۶۵‌هزار نفر بر سر ۱۲۷۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد رقابت بیش از ۲۶۵‌هزار نفر بر سر ۱۲۷۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از رقابت ۲۶۵‌هزارو۴۲۰ نفر داوطلب برای تصاحب ۱۲۷‌هزار و ۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور […]

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد

رقابت بیش از ۲۶۵‌هزار نفر بر سر ۱۲۷۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از رقابت ۲۶۵‌هزارو۴۲۰ نفر داوطلب برای تصاحب ۱۲۷‌هزار و ۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش مهر، محمدمحمودی‌شاه‌نشین، رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به گزارش عملکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در سراسر کشور، ۲۱۹‌هزارو۱۰۰ نفر برای شوراهای روستا و ۴۶‌هزارو۳۲۰ نفر برای شوراهای شهر تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی افزود: در روستا‌ها ۹۴٫۷۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان و در شهر‌ها ۸۴٫۱۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در نهایت تأیید صلاحیت شده‌اند که مشغول رقابت تبلیغاتی هستند.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تعداد کرسی‌های شوراهای روستا را ۱۲۰‌هزار و ۸۷۳ کرسی اعلام کرد و افزود: در سطح شوراهای شهر نیز ۶۷۳۷ کرسی مورد رقابت قرار دارد.

محمودی شاه‌نشین با بیان این‌که در هر حوزه قضایی، یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است، گفت: در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی و نظارت، مراجع ۴گانه شامل نیروی انتظامی، ثبت احوال، دادگستری و وزارت اطلاعات باید در مهلت مقرر جواب دهند، اما تشخیص این‌که آیا این محکومیت‌ها و مدارک موجود، باعث سلب صلاحیت کسی می‌شود یا خیر، ابتدا بر عهده هیأت‌های اجرایی و سپس بر عهده هیأت‌های نظارت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تهران از ۶ نفری که اسامی آنها در نامه دادستانی آمده و تجدیدنظر در بررسی صلاحیت آنها مورد تأکید قرار گرفته بود، دو نفر مشمول رد صلاحیت شدند که جرم یک نفر از آنها تبلیغ علیه نظام بود و فرد دیگر نیز به جرم اخلال در نظم عمومی به حبس تعلیقی ۵ ساله محکوم شده بود که به دلیل عدم اتمام دوره تعلیق محکومیت، امکان تأیید صلاحیت وی وجود نداشت.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پاسخ به سؤالی درباره رد صلاحیت اقلیت‌های مذهبی و دینی در برخی حوزه‌های شهر و روستا، تصریح کرد: هیچ‌کسی به واسطه دین یا مذهب خاص خودش، رد صلاحیت نشده و هیچ فشاری هم برای تأیید یا رد صلاحیت این افراد از سوی مراجع ذی‌صلاح نبوده است.

محمودی‌ شاه‌نشین تأکید کرد: اگر هم اصراری از سوی مراجع ذی‌صلاح برای رد صلاحیت افرادی از این قبیل وجود داشته، به دلیل سوابقی بوده است که در پرونده آنها وجود داشته است.

وی در پایان با دعوت از مردم برای حضور پرشور در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه)، خاطرنشان کرد: افراد با شناسنامه عکس‌دار و به همراه داشتن کد ملی در پای صندوق‌های رأی حضور یابند؛ البته به همراه داشتن کارت ملی ضروری نیست و شماره ملی مورد نیاز است، اما داشتن این مدارک باعث تسریع در روند رأی‌گیری می‌شود.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور خطاب به مسؤولان ستادهای تبلیغاتی نامزدها

همچنین کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور خطاب به مسؤولان ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، متن این اطلاعیه به این شرح است: اکنون که روند رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات به آخرین روزهای مهلت قانونی نزدیک می‌شود و بالتبع؛ حساسیت‌های سیاسی رسانه‌ای این رقابت افزایش می‌یابد، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور با تقدیر از نقش‌آفرینی همه ستادهای تبلیغاتی در راستای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بر استمرار این تلاش‌ها با رعایت کامل چارچوب‌های قانونی تأکید می‌کند.

همچنین با عنایت به خبر منتشره در برخی رسانه‌ها از سوی یکی از ستادهای تبلیغاتی با عنوان جمع‌آوری مستنداتِ تخلفاتِ ادعایی سطوح مدیریت سیاسی در مناطق مختلف کشور، ضمن دعوت از همه ستادهای تبلیغاتی به پرهیز از اختلال در روند اجرایی انتخابات و تشویش اذهان عمومی نسبت به مجریان و ناظران قانونی انتخابات، از ستادهای تبلیغاتی نامزد‌ها و همچنین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف، درخواست می‌کند؛‌ در صورت هر گونه ابهام یا اعتراض نسبت به عملکرد استانداران، فرمانداران و بخشداران، قبل از طرح موضوع در رسانه‌ها و پیگیری رسانه‌ای آن، موضوع را با اسناد و مدارک معتبر به ستاد انتخابات کشور اعلام و از همان طریق پیگیری نمایند.

 

بدیهی است هرگونه شکایت واصله در این خصوص در اسرع وقت در وزارت کشور مورد رسیدگی قرار گرفته و اقدام قانونی لازم به عمل خواهد آمد.