اردوغان در دیدار با ترامپ به دنبال چیست

یورو نیوز تحلیل کرد اردوغان در دیدار با ترامپ به دنبال چیست رییس‌جمهوری ترکیه برای دیدار با همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کرده اما «رجب‌طیب‌اردوغان» در ایالات متحده به دنبال چیست؟ به گزارش مهر به نقل از یورو نیوز، سفر رجب‌طیب‌اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن‌دی‌سی در حالی صورت می‌گیرد که مناسبات دو کشور ترکیه […]

یورو نیوز تحلیل کرد

اردوغان در دیدار با ترامپ به دنبال چیست

رییس‌جمهوری ترکیه برای دیدار با همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کرده اما «رجب‌طیب‌اردوغان» در ایالات متحده به دنبال چیست؟

به گزارش مهر به نقل از یورو نیوز، سفر رجب‌طیب‌اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن‌دی‌سی در حالی صورت می‌گیرد که مناسبات دو کشور ترکیه و آمریکا از ماه‌ها قبل به سردی گراییده و انتظار می‌رود این دیدار روابط دو جانبه را بهبود بخشد.

اختلافات دو کشور از اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر سر پاره‌ای مسایل بروز کرد؛ از آن جمله می‌توان به استرداد «فتح‌ا…گولن»، منتقد سرسخت اردوغان به ترکیه و حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه اشاره کرد.

استرداد فتح‌ا…گولن، چهره مذهبی و منتقد در تبعید دولت ترکیه یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره رؤسای جمهوری دو کشور خواهد بود. پیش از این، در تابستان سال گذشته (۲۰۱۶) و در جریان نشست دو جانبه در آنکارا، ترکیه از آمریکا خواستار استرداد گولن شده بود.

دولت ترکیه فتح‌ا…گولن را به طراحی کودتای نافرجام تابستان گذشته علیه رجب‌طیب‌اردوغان متهم کرده و بار‌ها از دولت آمریکا خواستار استرداد او به ترکیه شده بود. در مقابل باراک‌اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا هم پرونده فتح‌ا…گولن را پرونده‌ای قضایی و نه سیاسی ارزیابی کرده بود.

هدف دیگر رییس‌جمهوری ترکیه از این دیدار به گفته خودش «تعیین‌کننده» با همتای آمریکایی‌اش، دونالدترامپ، حل و فصل کردن تنش موجود بر سر موضع آمریکا در قبال کردهای سوریه است. دونالدترامپ، هفته گذشته اجازه کمک تسلیحاتی به یگان‌های مدافع خلق کرد در مبارزه با داعش را صادر کرد؛ تصمیمی که خشم ترکیه را به دنبال داشت.

اردوغان با اشاره به عضویت دو کشور در پیمان ناتو، بر «تصمیم‌گیری مشترک» در زمینه مذکور تأکید کرده و عنوان داشته که این اشتراک نباید به سیاست‌گذاری علیه ترکیه بینجامد.

آنکارا ارسال سلاح به گروه‌های کرد را تهدیدی علیه امنیت خود می‌داند. از همین رو بود که مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته بدون تفاوت گذاشتن میان یگان‌های مدافع خلق و پ.ک.ک، هر دو گروه را «سازمان‌های تروریستی» خواند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً موضعگیری آمریکا در قبال کشتار ارامنه و نقض حقوق بشر در ترکیه از دیگر موارد مطرح در این گفت‌و‌گو باشد.

 

افزون بر این، اردوغان در این سفر با جامعه ترک تبار مقیم آمریکا هم دیدار خواهد داشت. «صالح‌چلیک» مسؤول آموزشی سفارت ترکیه در واشنگتن طی پیامی از دانشجویان مقیم آمریکا خواست تا پس از دیدار رجب‌طیب‌اردوغان با دونالدترامپ در برابر کاخ‌سفید تجمع کنند. اردوغان قرار است در جریان این تجمع با تجار و کسبه ترک تبار هم دیدار و گفت‌و‌گو کند.