بررسی چندباره ضمایم قراردادی، مناقصات نفتی را به تأخیر انداخت

معاون زنگنه بررسی چندباره ضمایم قراردادی، مناقصات نفتی را به تأخیر انداخت پیشنهاد خارجی‌‌ها به کمیته فنی مناقصات رفت گروه انرژی- پس از امروز و فردا کردن‌‌ها برای برگزاری نخستین مناقصه نفتی ایران بنا براین شده است تا ظرف یک ماه آینده و پس از برگزاری انتخابات میدان نفتی آزادگان به مناقصه برود. علی‌کاردر، مدیرعامل […]

معاون زنگنه

بررسی چندباره ضمایم قراردادی، مناقصات نفتی را به تأخیر انداخت

پیشنهاد خارجی‌‌ها به کمیته فنی مناقصات رفت

گروه انرژی- پس از امروز و فردا کردن‌‌ها برای برگزاری نخستین مناقصه نفتی ایران بنا براین شده است تا ظرف یک ماه آینده و پس از برگزاری انتخابات میدان نفتی آزادگان به مناقصه برود. علی‌کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده اعلام کرده بود که تا پایان سال ۹۶ سه میدان نفتی به مناقصه خواهد رفت. مناقصه‌گران میادین آزادگان و یادآوران از میان وندورلیست‌‌ها انتخاب می‌شود و سرانجام مناقصه‌شان به صورت محدود برگزار خواهد شد.

تاکنون از ۶ شرکت خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان دعوت شده است که در مراحل بعدی پیشنهاد فنی و سپس مالی و بازرگانی آنها مورد بررسی آنها قرار می‌گیرد.

کاردر در جدید‌‌ترین اظهارات مربوط به زمان برگزاری نخستین مناقصه نفتی ایران گفت: این مناقصه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد.

علی‌کاردر با اشاره به لیست شرکت‌هایی که برای شرکت در مناقصه نفتی ایران اظهار تمایل کرده‌اند به ایسنا گفت: چند شرکت بین‌المللی اظهار تمایل کردند که شرایط آنها بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. چند شرکت دیگر نیز بعد از اظهار تمایل شرکت‌های قبلی تمایل خود را اعلام و پیشنهاد خود را ارایه کردند که پیشنهاد آنها در کمیته فنی درحال بررسی است.

وی درمورد دلیل تأخیر در برگزاری مناقصات نفتی تصریح کرد: وزارت نفت همه تلاش خود را به‌کار گرفت تا مناقصه زودتر برگزار شود اما آماده‌سازی ضمایم قراردادی، مخصوصاً در زمینه ساخت داخل و مشارکت شرکت‌های داخلی، به این دلیل که برای نخستین دفعه صورت می‌گرفت چندین بار مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر نفت در پایان درمورد زمان برگزاری نخستین مناقصه نفتی اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم نخستین مناقصه را بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، همچنین سیدنورالدین‌شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه متن، در همین خصوص بیان کرده است: شرکت‌هایی که باید در مناقصه شرکت کنند شناسایی شدند و نامه قبول پیشنهادات زده شده است. برای لایه یک حدوداً ۵ شرکت آمدند، به‌طور کلی از شرکت‌های چینی، اروپایی و ژاپنی مانند توتال، ساینوپک، CNPC، انی و همچنین شرکت پتروناس مالزی دعوت شد تا این شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم فعالیت کنند.

وی در ادامه بیان کرده است: نامه خطاب به آنها شده و آنها هم اظهار تمایل خود را فرستادند. باید شرکت ملی نفت اعلام کند تا آنها مدارک مناقصه را بگیرند تا دقیقاً مشخص شود چه تعداد شرکت اعلام آمادگی کردند تا در مناقصه آزادگان شرکت کنند.

 

براساس این گزارش، نخستین مناقصه نفتی ایران برای میدان نفتی آزادگان خواهد بود و از شرکت‌های چینی، اروپایی و ژاپنی مانند توتال، ساینوپک، CNPC، انی و همچنین شرکت پتروناس مالزی دعوت شد تا این شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم فعالیت کنند.