اختلاف در کنگره آمریکا بر سر برقراری دسترسی ایران به معاملات دلاری

   اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درباره فراهم کردن امکان دسترسی ایران به معاملات دلاری دچار اختلاف شده‌اند و یک عضو دموکرات این مجلس گفت نگران است که مجازات ایران فراتر از مجموعه محدودی از فعالیت‌های ممنوع شده، از نظر قانونی به منزله نقض برجام تلقی شود. به گزارش تسنیم به نقل از المانیتور، اعضای مجلس […]

 

 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درباره فراهم کردن امکان دسترسی ایران به معاملات دلاری دچار اختلاف شده‌اند و یک عضو دموکرات این مجلس گفت نگران است که مجازات ایران فراتر از مجموعه محدودی از فعالیت‌های ممنوع شده، از نظر قانونی به منزله نقض برجام تلقی شود.

به گزارش تسنیم به نقل از المانیتور، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درباره فراهم کردن امکان بهره‌مندی بیش‌تر ایران از مزایای لغو تحریم‌ها دچار اختلاف شده‌اند.

باب کروکر، رییس‌ جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است کمک به ایران برای دسترسی به معاملات دلاری که برای اکثر معاملات مهم خود به آن نیاز دارد کار درستی نیست به خصوص زمانی که این کشور موشک‌های بالستیکی را آزمایش کرده که روی آن‌‌ها نوشته شده: «اسرائیل باید محو شود.»

کروکر خطابه ایران گفت: «شما به چیزی بیش‌تر از آن‌چه که درباره آن مذاکره کرده‌اید دست نمی‌یابید… این محدودیت‌های بانکی به دلیل پولشویی و عملیات مالی غیرقانونی وضع شده‌اند… و تلاش برای تسهیل مبادلات دلاری… چیزی نیست که ما بخواهیم شاهد تحقق آن باشیم.»

کروکر به توماس شانون، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفته وی تلاش خواهد کرد تا محدودیت‌هایی را برای دسترسی به دلار «به صورت قانون درآورد» اما همتایان دموکرات وی تا این حد مطمئن نیستند.

بن کاردین، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت، وی نگران است که مجازات ایران فراتر از مجموعه محدودی از فعالیت‌های ممنوع شده، از نظر قانونی به منزله نقض برجام تلقی شود.

وی افزود: ممکن است راهی وجود داشته باشد که ما بتوانیم با انتقالات دلاری کنار بیاییم، اما من فکر می‌کنم ما احتمالاً باید آن را به موضوع موشک‌های بالستیک، حقوق بشر، تروریزم پیوند بزنیم نه این‌که به‌طور کلی بگوییم نمی‌توانیم این محدودیت را‌برداریم… زیرا اگر این موضوعی است که آن‌‌ها براساس برجام حق بهره‌مندی از آن را دارند، و اگر عملاً شما تنها از طریق گفت‌وگو آن را انجام دهید، در آن صورت تصویب قانونی که براساس آن نتوان درباره آن گفت‌وگو کرد، می‌تواند نقض برجام باشد.

 

سناتور جمهوری خواه باب منندز هم گفت، درخواستی از سوی اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای محدود کردن دسترسی ایران به دلار «خارج از محدوده توافق هسته ای» وجود دارد.