حضور نمایندگان تأثیرگذار اصناف در شورای شهر الزام آور و بدیهی است

خیز اصناف برای کرسی‌های شورای شهر حضور نمایندگان تأثیرگذار اصناف در شورای شهر الزام آور و بدیهی است در سال، ۱۳۷۷ بند ۱۰۰ قانون اساسی محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره تکمیل دولت سازی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان نهادی نوپا در اوایل دهه سوم انقلاب جهت ارتقای سطح کارآمدی نظام […]

خیز اصناف برای کرسی‌های شورای شهر

حضور نمایندگان تأثیرگذار اصناف در شورای شهر الزام آور و بدیهی است

در سال، ۱۳۷۷ بند ۱۰۰ قانون اساسی محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره تکمیل دولت سازی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان نهادی نوپا در اوایل دهه سوم انقلاب جهت ارتقای سطح کارآمدی نظام تأسیس کرد. مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌ا…خامنه‌ای، بار‌ها در مناسبت‌های مختلف، اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین کرده و حل مسایل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکیل شورا‌ها دانسته‌اند؛ لذا از آنجایی که اصناف ستون‌های اقتصادی یک کشور را تشکیل می‌دهند، وجود نمایندگانی از این قشر در مجلس شورای شهر امری بدیهی به نظر می‌رسد.

به گزارش سایت اتاق اصناف ایران با توجه به نزدیک شدن انتخابات شورای اسلامی شهر نقطه نظرات صنوف را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل می‌خوانید.

علی توسطی، رییس اتحادیه صنف ماشین‌آلات کشاورزی ‌و صنعتی گفت: با توجه به گستردگی کمی و کیفی جامعه بزرگ اصناف، ابعاد بی‌بدیل کارآفرینی، ویژگی خوداتکایی و همچنین با در اختیار داشتن ۱۷٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، اهمیت حضور نمایندگان این مجموعه تأثیرگذار در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مانند مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر انکار ناپذیر است، بر این اساس با توجه به پیش رو بودن انتخابات شورای اسلامی شهر در اردیبهشت ماه ۹۶ضرورت مشارکت فعال، برنامه‌ریزی، ساماندهی و ایجاد فضای مناسب انتخاباتی جهت حضور نمایندگان خانواده تأثیرگذار اصناف در شورای شهر الزام آور و بدیهی است که این امر مهم با یکپارچگی، همدلی و وحدت اصناف محترم تهران امکان‌پذیر است.

اصناف باید با قدرت به مراکز تصمیم‌گیری‌های شهری وارد شوند

رییس اتحادیه ابزار فروشان تهران اعلام‌ کرد: وجود معضلاتی همچون دستفروشی در کلان‌شهرهای کشور، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی به وجود آورده است و با این شرایط اصناف باید با قدرت به مراکز تصمیم‌گیری‌های شهری وارد شود.

فریدون‌غمام‌نو گفت: شهرداری مسؤول برطرف کردن معضل دستفروشی است و اتاق اصناف همواره آمادگی خود را برای برخورد با این موضوع اعلام کرده؛ چراکه آن را یکی از دغدغه‌های اصلی خود می‌داند.

وی گفت: شخصیت یک شهر به ورودی‌های آن است که متأسفانه ورودی‌های شهر مناسب نیست و در یک روز تعطیل دستفروش‌ها، ورودی‌های شهر را احاطه کرده و سبب ناهنجاری می‌شوند.

رییس اتحادیه ابزار فروشان تهران با اشاره به مدیریت شهر‌ها در سایر کشور‌ها اعلام کرد: در کشورهای دیگر مدیریت شهری، سازوکارهای مؤثری را برای کنترل جمعیت و فعالیت دستفروشان به‌کار می‌گیرند. به‌طور مثال در بسیاری از کشورها، برای دستفروشان ساعت کار معین شده در برخی دیگر از کشور‌ها، مکان‌های خاصی در اختیار دستفروشان قرارداده شده که این افراد فقط در آن محدوده می‌توانند کالاهای خود را در معرض فروش قرار دهند.

برخورد با واحدهای صنفی متخلف با حضور و مشارکت اصناف در شورای شهر

رییس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران گفت: برخورد با واحدهای صنفی متخلف نیاز به یک عزم بین سازمانی دارد که با مشارکت اصناف و شورای شهر ممکن خواهد شد.

عبدالحسین عباسی ادامه ‌داد: این موضوع در صورت حضور نمایندگان اصناف در شورای شهر عملیاتی خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در اسرع وقت به شکایات رسیدگی و موضوع را حل می‌کند، تصریح‌کرد: مبلمان گارانتی ندارد و هر کس گارانتی مبل را در فاکتور فروش قید کند، کلاهبرداری کرده است و در این راستا اتحادیه با واحد صنفی متخلف برخورد می‌کند.

جایگاه مناسب اصناف در شورای شهر باید بازسازی شود

رییس اتحادیه خیاطان تهران با انتقاد از نبود جایگاه مناسب برای اصناف در شورای شهر گفت: متأسفانه تا امروز هیچ جایگاهی برای اصناف در راستای برنامه‌ریزی اقتصادی کشور در نظر گرفته نشده است و در جلسات مختلف کسی از نظرات کارشناسی این بخش استقبال نمی‌کند.

حبیب طهماسبی‌نیک ادامه ‌داد: در دیگر کشور‌ها به بخش تولید بها داده می‌شود به همین خاطر فشار چندانی روی صنعت و صنعتکاران نیست در حالی که تولیدکننده داخلی با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌روست و این در شرایطی است که توانمندهای بی‌نظیری داریم.

وی با بیان این‌که شرایط برای تولیدکنندگان خارجی فراهم است در حالی که تولیدکنندگان داخلی به انزوا کشیده شده‌اند؛ اعلام ‌کرد: در شرح مشکلات این صنعت مسایل بسیاری وجود دارد. به‌طور مثال بحث مواد اولیه یک معضل زیربنایی در بدنه صنف خیاطان است و از طرفی متأسفانه طراحان به دلایل مختلف در بخش‌های تولید حضور ندارند به همین خاطر شاهد طرح‌های خوبی نیستیم.

وضع قوانین درست نیازمند حضور اصناف در شورای شهر

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با تأکید بر همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها با جامعه صنفی گفت: به‌طور یقین مدیریت درست بازار نیازمند استفاده از تجارب و پیشنهادات کارشناسی شده اصناف است، چراکه اثر گذاری این قشر در اقتصاد بسیار چشمگیر است.

سید‌مهدی میرمهدی ادامه‌داد: به‌طور مثال سازمان مالیاتی می‌بایست در تعیین مالیات‌ها نظرات اتحادیه‌های صنفی را جویا شود، همچنین شوراهای شهر برای وضع قوانین کسب‌وکار باید از نظرات اصناف استفاده کند.

حادثه پلاسکو تأکیدی بر حضور نماینده اصناف در شورای اصناف کشور

رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس با تأکید بر لزوم حضور نماینده اصناف در شورای شهر گفت: با توجه به بروز حوادثی نظیر پلاسکو، حضور یک نماینده صنفی در شورای شهر امری ضروری به نظر می‌رسد.

سید‌علیاصغرمیرابراهیمی در ضرورت وجود نماینده قانونی اصناف در شورای شهر بیان ‌کرد: با توجه به حادثه اخیر ساختمان پلاسکو در تهران و عدم ایمنی برخی واحد‌های صنفی در سطح پایتخت به دلیل قدمت این‌گونه واحد‌های صنفی، عضویت نمایندگان اتاق اصناف در شورای شهر و مدیریت شهری از ضروریات به شمار می‌رود تا بتوانیم با همکاری یکدیگر از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

احقاق حقوق حقه اصناف با حضور نماینده اصناف در شورای شهر

رییس اتحادیه فروشندگان میوه ‌و سبزی تأکید‌ کرد: با توجه به مشکلات بی‏شماری که اصناف با شهرداری، دارایی و سازمان بیمه و مالیات دارد حضور نماینده یا نمایندگان آنها در تمامی مراکز مربوطه برای دفاع از اصناف و احقاق حقوق ایشان امری ضروری به نظر می‌رسد.

حسین‌مهاجران در خصوص ضرورت حضور نماینده اصناف در شورای اسلامی شهر افزود: در حال حاضر هیچ نماینده‌ای برای دفاع از حقوق اصناف در شورای شهر وجود ندارد و با توجه به مشکلات بی‏شماری که اصناف با شهرداری، دارایی و سازمان بیمه و مالیات دارد حضور شخص و یا اشخاصی برای دفاع از اصناف و احقاق حقوق ایشان امری ضروری به نظر می‌رسد.

حضور نماینده اصناف در شورای شهر به صلاح جامعه و اصناف

رییس اتحادیه طباخان و فروشندگان کله‌پاچه گفت: صلاح کار اصناف در این است که با هماهنگی‏های لازم فردی را از بدنه خود برای حضور در شورای اسلامی شهر انتخاب کنند؛ چرا که داشتن مسؤولیت در این شورا به هر صورتی که تصور شود به نفع جامعه و اصناف خواهد بود.

حسین رواسی با بیان این مطلب که اصناف از دل جامعه برمی‌خیزد عنوان‌ کرد: تنها مجموعه‌ای که مشکلات و چالشهای جامعه را درک می‌کند اصناف است؛ لذا اگر کسی از بدنه اصناف در مجموعه شورا‌ها و مجلس قرار گیرد به نفع همگان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در گذشته اصناف دو قسمت مجزا از یکدیگر داشت که این موضوع در پاره‌ای موارد باعث مشکلات در تصمیم‌گیری‌های مشترک می‌شد؛ اما خوشبختانه در حال حاضر با تجمیع مجامع صنفی در یک بدنه، هماهنگی‌‌ها آسان‏تر و به صورت یک پارچه صورت می‌پذیرد که همین موضوع انتخاب یک نماینده در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی را ضروری می‌کند.

این مقام صنفی در ادامه افزود: برای حضور یک نماینده اصناف در شورای شهر و حتی مجلس شورای اسلامی، بر کلیه اتحادیه‌های صنفی واجب است که با حمایت و اطلاع‌رسانی‌های مثبت و سازنده، در ارتقای جایگاه اصناف نقشی اساسی ایفا کنند.

لزوم بهرهمندی ازتوانمندی‌های اصناف در مدیریت شهری

رییس اتحادیه خواروبارفروشان تهران ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از توانمندی‌های اصناف در جهت مدیریت هرچه بهتر بازار گفت: در تصویب قوانین کسب‌وکار باید از نظرات اصناف استفاده شود و برای به سرانجام رساندن این رویه نمایندگان اصناف باید در مجامع تصمیم گیر نماینده داشته باشند.

صفرفرهمندجم اظهار کرد: به‌طور مثال در چند ماه گذشته شیوه برخورد با کالای قاچاق در بازار غیراصولی بود چراکه ابتدای این کار با اتحادیه‌های صنفی هماهنگی لازم انجام نشد. امیدواریم سازمان‌ها در ادامه از نظرات اتحادیه‌های صنفی برای داشتن بازاری پویا استفاده کنند.

اتاق اصناف باید در مراکز تصمیم ساز نماینده داشته باشد

رییس اتحادیه انبارهای تجاری و بازرگانی تهران با تأکید بر این‌که اتاق اصناف باید در مراکز تصمیم ساز نماینده داشته باشد؛ گفت: نهادی همچون اتاق اصناف که فعالان اقتصادی زیادی تحت پوشش آن در بازار فعالیت می‌کنند؛ باید در سیستم مدیریت شهری؛ مجلس و دیگر دستگاه‌ها نماینده داشته باشد تا از حقوقشان دفاع شود.

سید‌مهدی کشاورزی اظهار کرد: برخی مواقع سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن نظرات افراد خبره اقدام به وضع قوانین در حوزه کسب‌وکار می‌کنند که این رویه درستی نیست؛ چراکه سرانجام منجر به برهم خوردن بازار صنوف مختلف می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی ترسیم فضای تنفس برای اصناف و صنایع در بستر غیرآلوده اقتصاد کشور که برای تحقق آن نیاز به تعامل دستگاه‌هاست.