نقش اینترنت و فناوری در انتخابات

نقش اینترنت و فناوری در انتخابات تا چندی پیش رقابت‌های انتخاباتی در اینترنت صرفاً به انتشار عکس و فیلم از نامزد‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شد، اما امروز اوضاع متفاوت شده است. به گزارش ایسنا، امروزه فعالیت‌های انتخاباتی در محیط اینترنت بسیار پررنگ، تأثیرگذار و متفاوت شده است. برای مثال در شبکه توئیتر کاربران می‌توانند […]

نقش اینترنت و فناوری در انتخابات

تا چندی پیش رقابت‌های انتخاباتی در اینترنت صرفاً به انتشار عکس و فیلم از نامزد‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شد، اما امروز اوضاع متفاوت شده است.

به گزارش ایسنا، امروزه فعالیت‌های انتخاباتی در محیط اینترنت بسیار پررنگ، تأثیرگذار و متفاوت شده است.

برای مثال در شبکه توئیتر کاربران می‌توانند با استفاده از بازنشر نظرات نامزدهای مورد حمایتشان نقطه نظرات آنها را به گوش دیگران برسانند و از آنها حمایت کنند؛ اما این امکان نیز همانند بسیاری از مظاهر فناوری چالش‌های خاص خود را دارد.

بسیاری از ستادهای انتخاباتی و یا طرفداران اقدام به ایجاد حساب‌های جعلی موسوم به «ربات‌توئیتری» (Twitter Bot) می‌کنند تا با تکرار یک موضوع و ایجاد هیاهو پیرامون آن افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند.

فیل هوارد، متخصص انستیتو اینترنت در آکسفورد گفت: ما در بررسی‌های خود به ربات‌هایی برخوردیم که اصطلاحاً «ربات خفته» نامیده می‌شوند. این ربات‌‌‌ها دنبال‌کنندگان کمی دارند و هنوز دسته‌بندی نشده‌اند.

وی افزود: وضعیت ربات‌های خفته زمانی خطرناک می‌شود که این شبکه عظیم ناگهان بیدار شود و در لحظات بحرانی و حیاتی شروع به فعالیت کنند و بر روی تصمیم‌گیری‌ها تأثیر بگذارند.

بسیاری از حساب‌هایی که در زمان انتخابات فعال می‌شوند، ناگهان تغییر ماهیت می‌دهند و با تغییر نام خود برای یک نامزد خاص فعالیت می‌کنند. این حساب‌ها پس از مدتی ناگهان حذف می‌شوند.

تأمین هزینه‌های انتخابات همواره برای نامزد‌‌ها یک چالش جدی بوده است و گاهی آنها مجبور به دادن قول‌هایی به سرمایه‌گذاران و حامیان خود می‌شوند. به همین دلیل کمپین‌های اینترنتی زیادی برای حمایت آزاد و مستقل از نامزد‌‌ها در جهان ایجاد می‌شود تا از وابستگی نامزد‌‌ها به مراکز قدرت بکاهند. این کمپین‌‌‌ها از حامیان نامزد‌‌ها می‌خواهند تا به صورت ناشناس به نامزد مورد حمایت خود کمک مالی کنند.

فناوری دیگری که در رویدادهای انتخاباتی جهان مورد استفاده قرار گرفته، هولوگرام است. این فناوری کمک می‌کند تا نامزد‌‌ها در یک مکان صحبت کرده و در چند مکان دیگر به صورت زنده و همزمان دیده شوند. نارندرامودی، نخست وزیر هند از این فناوری استفاده کرده بود.

معروف‌‌‌ترین فناوری مورد استفاده در انتخابات، رأی‌گیری الکترونیکی است.

در استونی افراد با استفاده از کارت ملی خود می‌توانند کارهای خود را در زمینه خدمات بانکی، پرداخت قبوض و موارد مشابه انجام دهند و همچنین با استفاده از این کارت و رمز خود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و بیش از ۳۰ درصد آرا از این طریق به صندوق ریخته می‌شود.

هنوز حتی در توسعه‌یافته‌‌‌ترین شرکت‌ها، رأی‌گیری سنتی بیش‌ترین طرفدار را دارد و بسیاری از دولت‌‌‌ها نظیر هلند، به دلیل امکان هک شدن و همچنین مشخص شدن هویت رای‌دهندگان تلاش‌ می‌کنند به روش‌های سنتی بازگردند.