شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌های فولاد استانی

شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌های فولاد استانی گروه معدن و زمین- در سال ۸۲ مطالعات جامع فولاد کشور به‌عنوان پیش‌نیاز برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور توسط شرکت ملی فولاد ایران با نگاهی به افق ۱۴۰۴ انجام پذیرفت با توجه به نیاز کشور به تولید فولاد خام، برنامه افزایش ظرفیت اسمی تولید […]

شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌های فولاد استانی

گروه معدن و زمین- در سال ۸۲ مطالعات جامع فولاد کشور به‌عنوان پیشنیاز برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور توسط شرکت ملی فولاد ایران با نگاهی به افق ۱۴۰۴ انجام پذیرفت با توجه به نیاز کشور به تولید فولاد خام، برنامه افزایش ظرفیت اسمی تولید فولاد خام تا سقف ۱۷٫۱ میلیون تن در سال طی مصوبه ۴۳ و پس از تصویب شورای اقتصاد به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مجوز داده شد تا در طرح‌های استانی برای تولید ۶٫۴ میلیون تن فولاد خام سرمایه‌گذاری کرده و یک سال پس از بهره‌برداری حداقل ۵۱درصد از سهام آنها را به بخش غیردولتی واگذار کند

به گزارش مناقصه‌مزایده، طرح‌های۸ گانه که در ۸ منطقه کم برخوردار و محروم کشور در دست اجرا هستند عبارتند از:

طرح فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری در استان چهار‌محال‌وبختیاری، طرح فولاد نی‌ریز در استان فارس، طرح فولاد شادگان در استان خوزستان، طرح فولاد میانه در استان آذربایجان‌شرقی طرح فولاد قائنات در استان خراسان‌جنوبی، طرح فولاد سبزوار در استان خراسان‌رضوی، طرح فولاد بافت در استان کرمان طرح فولاد بافق در استان یزد که در خرداد ۱۳۹۰ به بخش خصوصی

واگذار شد.

سال ۱۳۸۶ شروع عملیات اجرایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۳۸۶ می‌توان به عنوان سال شروع عملیات اجرایی این طرح‌ها یاد کرد، تجربه و توانمندی شرکت ملی فولاد ایران در پیاده‌سازی طرح‌های توسعه فولادی، موجب شد تا هیأت عامل ایمیدرو، شرکت مزبور را به عنوان دستگاه اجرایی طرح‌های استانی تعیین کند.

میزان اشتغال فولاد‌سازی استانی

براساس مطالعات انجام شده، هریک از طرح‌های ۷گانه پس از راه‌اندازی و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۸۰۰ نفر به شکل مستقیم و بالغ بر ۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند، درعین حال جمع زیادی از نیروی کار هم در مراحل ساخت در قالب نیروی پیمانکاری فعالیت دارند.

برآورد شده است این طرح‌ها پیامد بهبود اقتصادی در منطقه فعالیت خود را به همراه داشته باشند و شکوفایی صنایع بالادستی و پایین دستی شهر‌‌ها و استان‌های محل احداث را به همراه داشته باشند.

شادگان نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی

بررسی‌های تخصصی امکان آن را فراهم کرد که ۴ طرح فولاد استانی با بهره‌گیری از فناوری ایرانی تحت عنوان پرد (PERED) مورد استفاده قرار گیرد که بسیاری از تجهیزات آن در داخل ساخته می‌شود و به این ترتیب فولاد شادگان، نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی است که در ۲۴ اردیبهشت ماه جاری به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

مشارکت ۷۰ درصدی مردم شادگان در فولاد‌سازی

مهدی‌کرباسیان، رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقد است، مزیتی که فولاد شادگان از آن برای تولید این فلز راهبردی برخوردار است، دسترسی به آب است و اطلاعات موجود هم نشان می‌دهد بالغ بر ۷۰ درصد نیروی کار شادگان (خوزستان) در این طرح مشارکت دارند. رییس هیأت عامل ایمیدرو در مراسم راه‌اندازی گرم کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان، گفت: تا پایان امسال، تمامی واحدهای آهن‌اسفنجی طرح‌های استانی فولاد راه‌اندازی می‌شوند.

شادگان موقعیتی ویژه برای توسعه فولاد

مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی براین باور است که دسترسی به دریا و بندر امام(ره) و خط آهن سراسری به عنوان شاخص‌هایی است که می‌تواند موجب توسعه صنعت فولاد در این منطقه شود و دستاوردهای ارزشمندی به دنبال داشته باشد.

انتظار جهش ۵ برابری برای تولید فولاد شادگان

اجرای طرح‌های فولاد استانی با پیش‌بینی ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن در نظر گرفته شده است، اما اینک مسؤولان واحد تولیدی شادگان معتقدند این واحد قابلیت آن را دارد تا ۵ برابر ظرفیت اولیه رشد کند و در واقع تا دسترسی به ۴ میلیون تن فولاد استعداد دارد و خواستار پشتیبانی‌های لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو) به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز، به ویژه سنگ‌آهن هستند.

فناوری ایرانی تولید آهن اسفنجی، هزینه‌ها و مصارف انرژی را کاهش می‌دهد

فناوری ایرانی احیای مستقیم، هزینه سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی را کاهش می‌دهد.

حسن کرباسچی مدیرعامل شرکت‌MME)) در ایران با اعلام مطلب فوق افزود: مهندسان ایرانی، تکنولوژی احیای آهن به روش PERED  (Persian Reduction) را تحت لیسانس شرکت ایرانی MME)) در آلمان به ثبت رسانده‌اند و این فناوری سبب کاهش هزینه‌های ساخت و سرمایه‌گذاری در تولید آهن‌اسفنجی در ایران می‌شود.

 وی با تأکید بر این‌که طراحی و اجرای چنین فناوری نماد اقتصاد مقاومتی و بالارفتن توان فنی، مهندسی و اقتصادی در کشورمان است تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های کلان توسعه فولاد در کشور و موضوع کاهش هزینه‌ها و مصارف انرژی، فناوری PERED ، اهمیت بالایی در صنعت فولاد ایران ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت‌MME)) در ایران با اشاره به این‌که در هفته جاری نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی با فناوری ایرانی در شادگان شروع به‌کار کرد اظهار داشت: در ماه‌های آتی نیز کارخانه‌های آهن اسفنجی فولاد میانه، نی‌ریز و بافت نیز با استفاده از این تکنولوژی، راه‌اندازی خواهند شد.

به گفته وی، تکنولوژی پرد علاوه بر کاهش سرمایه‏گذاری اولیه و افزایش سهم سرمایه‏گذاری داخلی، سبب بهبود شاخص‏های زیست‌محیطی (کاهش دمای دود و درصد پایین انتشار گازهای آلاینده به اتمسفر)، بهبود شاخص‏های مصارف انرژی (کاهش مصرف آب، گاز و برق در هر تن تولید آهن‌اسفنجی)، کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات (استفاده نیروی انسانی، ابزار‏ و تجهیزات و…) و بهبود پارامترهای عملکردی فرایندی می‌شود.

کرباسچی گفت: ظرفیت هر یک از کارخانه‌های فولاد در طرح‌های استانی ۸۰۰هزار تن طراحی شده اما این تکنولوژی، توانایی ایجاد ظرفیت تولید تا ۱٫۸ میلیون تن آهن اسفنجی را دارد.

کرباسچی همچنین اظهار داشت: توزیع مناسب‌تر گاز احیایی، یکنواختی توزیع گندله در کوره، بهبود عملکرد در خروجی گاز، استفاده کم‌تر از کلوخه شکن، باعث یکنواختی بهتر در توزیع گاز خنک کننده، بهره‌وری بالاتر گاز احیا، بهره‌وری بالاتر ریفورمر، مصرف آب و… از دیگر مزایای این فناوری هستند.

وی خبر داد: با استفاده از تکنولوژی پرد، طرحی در دست اجرا در چین است که می‌توان از آن به عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی این فناوری در خارج کشور یاد کرد.

کرباسچی یادآور شد: این شرکت با دو دهه تجربه خدمات مهندسی، بازرگانی، تأمین تجهیزات و اجرا در ده‌ها پروژه فولادی از جمله طرح‌های فولاد شادگان، نی‌ریز، میانه، بافت، سپید دشت، هرمزگان، کاوه جنوب را برعهده داشته است.

دستیابی به ارزش صادرات نزدیک به ۲٫۷ میلیارد دلاری

عملکرد تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد زنجیره فولاد و محصولات پایین دستی به میزان ۶ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۱۹۷ تن در سال گذشته به ارزش دو میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۹ و ۰٫۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابراین شتاب بخشیدن به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های فولاد استانی، می‌تواند از شرایط مساعد صادرات این بخش برخوردار شود و مزیت دسترسی به دریا در طرح شادگان، مشخصه ممتازی برای تأمین آب مورد نیاز و نیز صادرات محصولات از طریق بندر باشد.

روش ایرانی نخستین در جهان

عباس تفضلی مدیرعامل شرکت فولاد شادگان نیز اظهار داشت: این نخستین کارخانه در جهان است که با روش احیای مستقیم ایرانی به مرحله راه‌اندازی رسیده است.

وی با بیان این‌که ۶۵ درصد سهام این شرکت متعلق به فولاد خوزستان و ۳۵ درصد مربوط به ایمیدرو است، گفت: ۳۸۰ میلیارد تومان از سوی ایمیدرو و ۶۵ درصد توسط فولاد خوزستان سرمایه‌گذاری شده است.

تفضلی تأکید کرد: ‏ارایه زیرساخت‌های لازم و حمایت از تأمین مالی، زمینه دستیابی به برنامه ۴ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را در شادگان فراهم می‌کند.

فروغ هفت طرح فولاد استانی در دولت یازدهم

بنابراین طرح‌های مزبور که باوجود درآمدهای افسانه‌ای نفت به بهانه مشکلات مالی در دولت‌های نهم و دهم متوقف مانده بود، سرانجام از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در چرخه اجرایی قرار گرفتند، به گونه‌ای که واحد آهن اسفنجی کارخانه فولاد سفید دشت (چهارمحال و بختیاری) آذرماه پارسال با حضور معاون اول رییس‌جمهوری وارد مدار تولید شد و شادگان هم در ۲۴ اردیبهشت ماه جاری، دومین کارخانه از مجموع مزبور بود و پیش‌بینی شده و قرار است ۳ واحد دیگر نیز در خرداد ماه امسال وارد مدار شوند.

ذخیره قطعی ۳ میلیارد تنی سنگ‌آهن

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: برخورداری کشور از ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن به منزله پشتیبانی جدی برای تأمین خوراک اصلی واحدهای فولاد‌سازی محسوب می‌شود و این درحالی است که مطالعات اکتشافی میزان برآورد این ماده معدنی را بیش از ۵ میلیارد تن نشان می‌دهد.

ایران با تولید بیش از ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در سال گذشته جایگاه چهاردهمین فولاد ساز جهان را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ در بین ۷ فولادساز شاخص قرار گیرد.

سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار در طول فعالیت فولاد‌سازی کشور (نیمه دهه ۴۰ شمسی) ایران موفق شد بیش از ۴٫۲ میلیون تن صادرات فولاد را ثبت کند.

گفتنی است که آهن‌اسفنجی، محصول حاصل از احیای مستقیم سنگ‌آهن می‌باشد(منظور از سنگ‌آهن، همان گندله می‌باشد) در عملیات احیای مستقیم، بدون نیاز به ذوب سنگ‌آهن، اکسیژن آن حذف می‌شود. شکل ظاهری آن به‌صورت قطعات کروی (گندله) متخلخل یا اسفنج گونه می‌باشد که دلیل نام‌گذاری آن هم‌‌، همین ظاهر اسفنجی این محصول می‌باشد.

 

آهن اسفنجی دارای عیار بالای آهن می‌باشد. یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست‌محیطی بود.