گروه خودرو- تولیدات داخلی خودرو و قطعات آن همواره با چالشهای مختلفی همراه بوده، به شکلی که این روزها قطعهسازان داخلی با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند که همین امر سبب شده تا شاهد کاهش کیفیت قطعات تولیدی باشیم و از سوی دیگر قیمتگذاری دستوری و کمبود نقدینگی صنعت خودروسازی را هم گریبانگیر خود کرده […]
گروه خودرو- تولیدات داخلی خودرو و قطعات آن همواره با چالشهای مختلفی همراه بوده، به شکلی که این روزها قطعهسازان داخلی با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند که همین امر سبب شده تا شاهد کاهش کیفیت قطعات تولیدی باشیم و از سوی دیگر قیمتگذاری دستوری و کمبود نقدینگی صنعت خودروسازی را هم گریبانگیر خود کرده و عامل افت میزان تولید و کیفیت کرده. اما جدای این، موضوعات دیگری نیز در این زمینه دخیل است که باید توجه بیشتری نسبت به آن صورت بگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، احسان قاضیزادههاشمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و عضو ناظر مجلس در شورایعالی استاندارد، درخصوص مصوبه اخیر مجلس درباره رعایت کیفیت استاندارد در تولید خودروها، گفت: در حالحاضر شورایعالی استاندارد نظارتهای دقیقی را بر تولید خودروهای کشور برعهده دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به نقش فعالان بخشخصوصی و قطعهسازان در صنعت خودرو پرداخت و گفت: داخلیسازی و بومیسازی فناوریها و تنوع در تولید مهم است. ضمن اینکه توانمندی داخلی و خودکفایی قطعهسازان ایرانی میتواند فضای صنعت خودرو را تغییر داده و فرصتهای جدیدی ایجاد کند. وی افزود: قطعهسازان هم باید افزایش سطح کیفی و خدماتی قطعات تولیدی و همچنین استفاده از مواد اولیه تولید قطعات و محصول نهایی را در دستور کار خود قرار دهند که این امر مستلزم نگاه مشترکی است تا ارتقای کیفیت قطعات و محصولات را شاهد باشیم. قاضیزادههاشمی؛ ادامه داد: این امر مستلزم آن است که قطعهسازان خودرو با بهکارگیری طرحهای تحقیق و توسعه و بهروزرسانی و استفاده از دانش فنی روز در تولید قطعات، به کیفیت لازم دست پیدا کنند. عضو ناظر مجلس در شورایعالی استاندارد، اضافه کرد: در کنار رعایت کیفیت و استاندارد، باید نگاه رقابتی و داخلیسازی هم حفظ شود، موضوعی که در جلسه دو هفته پیش شورایعالی استاندارد که با حضور رئیس جمهور، وزاری مرتبط و اعضای شورایعالی استاندارد برگزار شد، بر آن تأکید کردند. هاشمی درباره اقدامات مجلس برای رفع مشکلات خودروسازان نیز، گفت: مجلس در تعامل مستقیم با بانک مرکزی و همچنین ارتباط مستمر با وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایتهای ویژهای را برای حل نظام مسائل و مشکلات مالی خودروسازان بهکار گرفته است البته این نیاز به پیگیری مجدد دارد. وی افزود: پیگیریهایی برای تأمین مالی و ایجاد خط اعتباری با بانکمرکزی و برخی از بانکهای عامل که اعلام آمادگی کردهاند، انجام شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به رابطه میان مجلس و صنعت خودروسازی و به مشکلات و چالشهای این صنعت در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: از جمله موضوعات مربوط به واگذاری شرکتهای خودروسازی، قیمتگذاری و نرخهای دستوری، تأمین منابع مالی، حمایتهای شبکه بانکی، خط اعتباری بانکمرکزی، و روابط با سازمانهای نظارتی و تنظیمگر مانند سازمان حمایت، شورایرقابت و دیوان عدالت اداری باعث شده است تا این مسائل حاشیهای بر متن تولید غلبه یافته و تمرکز تولید را از امر اصلی خارج کند. وی عنوان کرد: مدیریت در شرایط بحرانی نیازمند یافتن راهحلهای روشن و امیدبخش است. هنر مدیریت در این است که از بحرانها عبور کرده و مسیر روشن و پرامیدی را برای صنعت خودروسازی ترسیم کند. وی عنوان کرد: ضرورت تنوع در محصولات و داخلیسازی فناوریهای نوین در صنعت خودرو مسئله مهمی است که باید از سکوها و طراحیهای قدیمی فاصله گرفت و محصولات متنوع و بهروز تولید کرد. قاضیزادههاشمی؛ به برنامهریزی برای تولید و عرضه خودروهای اقتصادی داخلی، با توجه به استقبال مردم، اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای صورتگرفته، بازار داخلی خودروهای باکیفیت و ایمن تقویت شود، و در سال آینده، تولید و عرضه خودروهای داخلی افزایش یابد. همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درخصوص واردات خودرو نیز، گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۴، هدف واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال تعیین شده است، اما با شرایط فعلی، تحقق این رقم در چند ماهه آینده محقق نخواهد شد و احتمالاً تنها حدود ۵۰ هزار دستگاه وارد شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر حمایت ویژه از خودروسازان داخلی تأکید کرد و گفت: نیاز سالانه کشور به خودرو حدود یک میلیون دستگاه است، در حالی که واردات تنها بخشی از این نیاز است و باید از پمپاژ بیرویه واردات جلوگیری شود تا بازار تنظیم شود. عضو ناظر مجلس در شورایعالی استاندارد، اظهار داشت: در شش تا هفت ماه گذشته، دولت درگیر تدوین و تصویب آییننامهها و تأمین منابع ارزی در حوزه واردات خودرو بود. وی ادامه داد: سطح قیمتی خودروهای وارداتی در کلاسهای مختلف متفاوت است خودروهایی با قیمتی پایینتر رقابتپذیرتر خواهد بود، بهویژه در مقابل خودروهای تولید داخل که در کشور ما تولید میشوند.
دو غول خودروسازی ایران این روزها در تکاپوی افزایش سرمایه هستند؛ ایرانخودرو پیشنهاد افزایش سرمایه ۹۴۱ درصدی و سایپا افزایش سرمایه ۷۶۱ درصدی را از محل تجدید ارزیابی داراییها درخواست دادهاند تا به این ترتیب از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شده و از مرز ورشکستگی عبور کنند. به گزارش ایرنا، یکی از راهکارهای […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه