حملات سایبری؛ چالش پیش روی شرکت‌های کشتیرانی جهان

سایت لویدزلیست گزارش داد حملات سایبری؛ چالش پیش روی شرکت‌های کشتیرانی جهان سایت لویدزلیست در گزارشی نوشت: صنعت کشتیرانی یکی از آسیب‌پذیر‌ترین بخش‌ها نسبت به حملات سایبری است اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خنثی کردن این حملات گام‌های ارزشمندی را برداشته است. به گزارش مهر به نقل از گروه بین‌الملل مانا، سایت لویدزلیست در […]

سایت لویدزلیست گزارش داد

حملات سایبری؛ چالش پیش روی شرکت‌های کشتیرانی جهان

سایت لویدزلیست در گزارشی نوشت: صنعت کشتیرانی یکی از آسیب‌پذیر‌ترین بخش‌ها نسبت به حملات سایبری است اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خنثی کردن این حملات گام‌های ارزشمندی را برداشته است.

به گزارش مهر به نقل از گروه بین‌الملل مانا، سایت لویدزلیست در گزارشی نوشت: کارشناسان با تأکید بر این واقعیت که شرکت‌های کشتیرانی در گذشته قربانی حملات سایبری خصمانه بوده‌اند، نسبت به این مسأله هشدار دادند که هم اکنون نیز به دلیل ماهیت کهنه و عدم انطباق‌پذیری، صنعت کشتیرانی همچنان یکی از آسیب‌پذیر‌ترین بخش‌ها نسبت به حملات سایبری باقی مانده است، اما در این میان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است در خنثی کردن این گونه حملات گام‌های ارزشمندی را ‌بردارد.

این گزارش ادامه داد: اگر صنعت کشتیرانی می‌خواهد در دام حملات سایبری گرفتار نشود، باید به سرعت آسیپ‌پذیری‌های تکنولوژی خود را کشف کرده، به عبارت دیگر، زمان نقش اصلی را در این جا برعهده دارد، چرا که باید پیش از این‌که حادثه امنیتی سایبری مهم رخ دهد، پیشگیری لازم را انجام داد.

رییس و افسر ارشد عملیاتی در منطقه اقیانوس آسیا گفت: ما از این واقعیت باخبر هستیم که آسیپ‌پذیری‌های مشخصی وجود دارد و هر شرکت روش خود را برای حل آنها اعمال می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است: علاقه و تمایل بیش‌تری نسبت به امنیت سایبری در اروپا نسبت به بازارهای آسیا وجود دارد.

از سوی دیگر، توجه به این مهم در صنعت کشتیرانی ایران نیز به جد پیگیری می‌شود چرا که این شرکت (IRISL) در سال ۲۰۱۱ دچار حمله سایبری قرار گرفت و هم اینک گام‌های مؤثری از سوی این شرکت برای عدم تکرار این اتفاق برداشته شده است.

کارشناسان هم چنین تأکید می‌کنند که مدل‌های بیمه سنتی برای مقابله با پویایی حملات سایبری مناسب نیستند و بیمه‌گران همچنان با تهدیدهای متعددی دست به گریبان هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر سیستم‌های ناوبری کشتی‌‌ها از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده الکترونیکی و کامپیوتری که با دریافت داده‌های اطلاعاتی از طریق ایستگاه‌های واقع در خشکی و یا از طریق ماهواره‌های مخابراتی تغذیه می‌شوند، استفاده می‌شود. به همین دلیل این کشتی‌ها که از نظر مالی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای هستند، در راس حملات سایبری قرار خواهند گرفت.

افزون بر این، برخی از مالکان کشتی کارگو و مسافربری، بنادر و برنامه‌ریزان نیز تلاش خود را برای کسب حمایت امنیت سایبری از سر گرفته‌اند.

 

ناگفته نماند، گروه‌های صنعتی مانند سازمان بین‌المللی دریانوردی، شورای دریایی بین‌المللی و بالتیک BIMCO، انجمن بین‌المللی خط‌های کروز و اتاق بین‌المللی کشتیرانی دستورالعمل‌های خود را به منظور حفظ کشتی‌ها از مشکلات و حوادث امنیت سایبری صادر کرده‌اند، این دستورات شامل اطلاعاتی درباره فهم تهدیدات سایبری، چگونگی ارزیابی و کاهش خطرها، کیفیت ایجاد برنامه‌ها برای حوادث غیرقابل ‌پیش‌بینی و تشخیص آسیب‌پذیری‌ها است.