کاهش ۱۲میلیاردی محبوبیت پیام کوتاه!

    مشترکان موبایل در نوروز امسال ۷ میلیارد پیامک مبادله کردند که این آمار در مقایسه با نوروز ۹۴ کاهش حدود ۱۲ میلیارد پیامک را نشان می‌دهد. درحالی که میزان استفاده از اینترنت موبایل ۳٫۵ برابر شد. به گزارش مهر، کاهش محبوبیت ارسال پیامک در نوروز ۹۵ درحالی است که تعداد پیامک‌های ارسالی از […]

 

 

مشترکان موبایل در نوروز امسال ۷ میلیارد پیامک مبادله کردند که این آمار در مقایسه با نوروز ۹۴ کاهش حدود ۱۲ میلیارد پیامک را نشان می‌دهد. درحالی که میزان استفاده از اینترنت موبایل ۳٫۵ برابر شد.

به گزارش مهر، کاهش محبوبیت ارسال پیامک در نوروز ۹۵ درحالی است که تعداد پیامکهای ارسالی از سوی مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در نوروز سال ۹۴ حدود ۱۹ میلیارد پیامک اعلام شده بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ نیز با کاهش ۳۰ درصدی همراه بوده است.

مشترکان تلفن همراه در نوروز سال ۹۳ حدود ۳۱ میلیارد پیامک تبریک ارسال کرده بودند که سهم هر اپراتور تقریباً ۱۵ میلیارد پیامک بود. اما در نوروز سال ۹۴ با کاهش ۳۰ درصدی استفاده از پیامک، مشترکان اپراتور همراه اول ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک و مشترکان ایرانسل ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک مبادله کرده بودند.

در این زمینه علی اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات گفت: مجموع پیامک‌های دریافتی و ارسالی از شبکه ۳ اپراتور تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۴ تا ۶ فروردین ۹۵، حدود ۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۲۲۹ پیامک بود که به دلیل توسعه و رشد شبکه اپراتور‌ها در نسل‌های ۳ و ۴ و همچنین استقبال مشترکان به استفاده از برنامه‌های کاربردی اینترنتی (OTT)، آمار پیامک‌‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو بوده است.

افزایش ۳.۵ برابری استفاده از اینترنت موبایل در نوروز امسال

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین در تشریح کیفیت خدمات ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات در تعطیلات نوروزی با تأکید بر افزایش کیفیت، گفت: حجم اینترنت مصرفی مشترکین اپراتورهای تلفن همراه در هفته نخست تعطیلات نوروزی، از ۲۹ اسفند سال ۹۴ تا ۶ فروردین سال ۹۵، با افزایش ۳ و نیم برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷ هزار و ۹۲۵ ترابایت رسید.

وی با بیان این‌که این افزایش به دلیل توسعه شبکه اپراتور‌ها در نسل‌های ۲، ۳ و ۴ و همچنین ارایه بسته‌های تشویقی از سوی اپراتور‌ها و تمایل مشترکان به استفاده از خدمات نوین است، با اشاره به تشکیل کمیته ستاد نوروزی حوزه ICT با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورهای تلفن همراه، شرکت پست و پست بانک با محوریت رگولاتوری نیز افزود: با توجه به اهمیت اقتصاد گردشگری و لزوم ارایه سرویس مطلوب به مشترکان در تعطیلات نوروز تمهیدات مختلفی در کمیته پیش‌بینی شده بود.

۹ استان پرترافیک در استفاده از شبکه ارتباطی

عمیدیان تصریح کرد: بر این اساس ۹ استان پرتردد و مسافرپذیر شامل استان‌های خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، فارس، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی و یزد شناسایی و ظرفیت‌های مورد نیاز در بخش‌های زیرساخت و شبکه دسترسی در این مناطق احصا شد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: به منظور پاسخگویی به نیازهای مشترکین در استان‌های مسافرپذیر و پرتردد، اپراتور‌ها نسبت به توسعه شبکه، افزایش کانال‌ها و مسیرهای ارتباطی اقدام کردند و در این زمینه ۲۵۰ سایت سیار در نقاط پرتردد، نصب و ۱۲ هزار سایت نسل دو بازسازی شدند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: با توجه به استقبال مردم در بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور در ایام تعطیلات نوروزی، در مسیر کاروان‌های راهیان نور نیز علاوه بر افزایش خدمات ارتباطی پوشش نسل دو (۲G) در محورهای مواصلاتی، خدمات نسل سوم (۳G) تلفن همراه در این شهرها، از سوی اپراتور‌ها فراهم شد.

وی با اشاره به تعیین و معرفی کشیک و شیفت‌های نوروزی در بخش‌های فنی و پاسخگویی تمامی اپراتور‌ها در ایام تعطیلات تحت ستاد نوروزی حوزه ICT گفت: اپراتور‌ها با آمادگی کامل در مراکز فنی و امور مشترکین استان‌ها و همچنین استقرار تیمهای فنی ضمن بالابردن توان عملیاتی نسبت به برطرف کردن مشکلات فنی و همچنین رصد حفاری‌های خارج از برنامه که باعث قطعی احتمالی فیبرهای ارتباطی می‌شد، زمینه پایداری ارتباط در تعطیلات نوروز را فراهم کردند.

 

عمیدیان تصریح کرد: براساس بررسی سامانه‌های نظارت بر خط، پایش‌های میدانی، سامانه ثبت شکایات مشترکین و گزارش‌های ادارات کل مناطق سازمان با عملکرد خوب اپراتور‌ها و تمهیدات کمیته ستاد نوروزی حوزه ICT در تعطیلات نوروزی، شبکه اپراتور‌ها با کم‌ترین اختلال و بدون وقفه خدمات ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات را به مشترکان ارایه کردند.