سواحل مکران بهشت پیمانکاران

سواحل مکران بهشت پیمانکاران   گروه راه و شهرسازی- سواحل مکران و ظرفیت‌های بالای آن در توسعه می‌تواند آینده ایران و اقتصاد آن را تضمین کند. هم‌آغوشی این سواحل با دریای عمان و اقیانوس هند و حضور در کنار منابع انرژی و ظرفیت‌های جمعیتی منطقه به‌خصوص شبه قاره هند و آسیای میانه می‌تواند موجب توسعه […]

سواحل مکران بهشت پیمانکاران  

گروه راه و شهرسازی- سواحل مکران و ظرفیت‌های بالای آن در توسعه می‌تواند آینده ایران و اقتصاد آن را تضمین کند. هم‌آغوشی این سواحل با دریای عمان و اقیانوس هند و حضور در کنار منابع انرژی و ظرفیت‌های جمعیتی منطقه به‌خصوص شبه قاره هند و آسیای میانه می‌تواند موجب توسعه پایدار کشور شود. دولتمردان نیز در آستانه دولت دوازدهم هم در این راستا برنامه‌های بزرگی را برای تحول اقتصادی در این منطقه آغاز کرده‌اند تا طبق رهنمودهای رهبری معظم انقلاب بتوانیم از ظرفیت‌ها و نعمات دریا به‌خوبی بهرمند شویم. در این میان توسعه همه جانبه این منطقه در کنار برنامه‌ریزی مناسب موجب حضور فعال پیمانکاران در بهشت آینده ایران خواهد شد تا آنان در شنا در آب‌های سواحل مکران آماده حضور در عرصه‌های جهانی شوند.

توسعه سواحل مکران از اولویت‌های دولت است

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: این سواحل نعمت خداوندی است و باید با تسریع در طرح‌های تصویب شده در کارگروه توسعه سواحل مکران، از این نعمت خداوندی استفاده بهتری کرد.

اسحاق جهانگیری پس از بازدید از زیرساخت‌های شهرک پتروشیمی و فولاد مکران گفت: توسعه این سواحل از بهترین تصمیمات دولت بوده که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است. برخی از طرح‌های در دست اجرا در سواحل مکران استراتژیک و کلیدی است.

جهانگیری همچنین با تأکید بر برنامه‌ریزی دولت برای تأمین منابع مالی طرح‌های بزرگ، در خصوص تأمین منابع مالی راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان گفت: باید در سال جاری از منابع داخلی یا فاینانس به منظور تکمیل این خط راه‌آهن استفاده شود.

سپس دبیر ستاد توسعه سواحل مکران گزارشی از برنامه‌های اجرا شده توسط وزارتخانه‌های راه، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و سازمان انرژی اتمی در توسعه این سواحل ارایه کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان مزیت‌های سواحل مکران و جایگاه این استان و بندر چابهار گفت: سیستان و بلوچستان می‌تواند پیشانی توسعه کشور باشد و اگر تکمیل زیرساخت‌هایی نظیر راه‌آهن و بندر تسریع شود و به مقوله گردشگری و آبرسانی توجه جدی گردد، می‌توان امیدوار بود که این استان با رفع عقب‌ماندگی‌ها به جایگاه ارزنده خود دست یابد.

توسعه راه‌آهن جنوب شرق با کسری بودجه ۲٫۵ میلیارد دلاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی با اشاره به کسری بودجه ۲٫۵ میلیاردی برای توسعه راه‌آهن چابهار گفت: در صورت توسعه راه‌آهن چابهار ایران می‌تواند تمام بار آسیای جنوب‌شرقی را از طریق این بندر ترانزیت کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده غلامرضا‌سلامی گفت: در حالی که در خصوص توسعه بندر چابهار هنوز اجماع نظر وجود ندارد اما ما به عنوان مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دولت معتقد هستیم که آینده کریدور شمال – جنوب در دست چابهار خواهد بود و بر همین اساس توسعه راه‌آهن چابهار و مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه بندر باید سرعت بگیرد.

وی در خصوص قراردادهای سرمایه‌گذاری فعلی در بندر چابهار گفت: به غیر از قرارداد مادری که با یک شرکت ایرانی به شکل (بی.ال.تی) برای توسعه فاز یک بسته شده است قراردادی نیز با هندی‌‌ها به شکل (بی.او.تی) به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی بسته شده است که به دلیل گسترده بودن پروژه کمی کند پیش می‌رود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با توضیح این‌که دولت اهمیت خاصی برای بندر چابهار قائل است، گفت: بندر چابهار می‌تواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به دریای خزر سرویس دهد و ترانزیت زیادی از طریق این بندر انجام شود؛ با این حال هم‌اکنون بندر گوادر پاکستان در حال تکمیل زیرساخت‌های خود است و چینی‌‌ها حدود ۵۰ میلیارد دلار را در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای کشاندن جاده و آوردن راه‌آهن برنامه‌ریزی شده است طوری که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها، راه‌آهن از غرب چین به پاکستان خواهد رسید که براساس اعتقاد گروهی از کارشناسان با پیشرفت این پروژه چابهار موقعیت خود را از دست خواهد داد.

وی به تفاوت‌های فعلی بندر گوادر پاکستان و چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به ناامنی‌های موجود در بندر گوادر، چابهار شانس بسیار بیش‌تری برای در دست گرفتن محور ترانزیت شرق دارد از طرفی اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ایران با افغانستان و تاجیکستان، در توسعه این محور تأثیرگذار است.

به گفته سلامی در صورت توسعه راه‌آهن چابهار ایران می‌تواند از چابهار به سمت شمال و شمال‌شرق و حتی غرب ارتباط برقرار کند و تمام بار آسیای جنوب‌شرقی را از طریق همین بندر ترانزیت نماید.

وی در خصوص تأمین مالی راه‌آهن چابهار به کسری ۹ هزار میلیاردی برای توسعه راه‌آهن اشاره کرد و گفت: امکان تأمین این رقم با منابع داخلی نیست و باید دنبال سرمایه‌گذار خارجی باشیم. در حال حاضر راه‌آهن چابهار به مشهد بیش‌ترین کسری منابع را دارد و توسعه ریلی چابهار زمانی صرفه اقتصادی دارد که راه‌آهن از چابهار به سرخس و مشهد وصل و راه ترانزیتی مناسبی ایجاد شود.

سلامی ادامه‌داد: توسعه راه‌آهن چابهار غیر از این‌که می‌تواند ترانزیت بخش مهمی از کالاهای آسیای مرکزی را از طریق اقیانوس هند به آسیای جنوب شرقی و استرالیا برساند در توسعه شرق ایران خیلی تأثیرگذار است چرا که در حال حاضر بین شرق و غرب ایران فاصله زیادی در سطح درآمد‌ها وجود دارد.

وی توسعه راه‌آهن چابهار را نیازمند ۲٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دانست و گفت: شرکت‌های خارجی آمادگی دارند که شریک مالی ایران برای توسعه ریلی این منطقه باشند و این درحالی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم شریک خارجی مناسبی را پیدا کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جمع‌آوری ۹ هزار میلیارد تومان معادل ۲٫۵ میلیارد دلار رقم زیادی برای پروژه‌ای به این عظیمی نیست، ادامه‌داد: راهکار رفع کسری بودجه راه‌آهن چابهار زیاد است اصل قضیه این است که مخالفان توسعه بندر چابهار تغییر نظر دهند و در کنار دولت به فکر توسعه این منطقه باشند. احساس می‌شود در برخی مسؤولان این اعتقاد وجود ندارد. دولت در کنار سایر نهادهای امنیتی که برای توسعه این مسیر تأثیرگذار هستند باید به یک هماهنگی برسد که چقدر این شاهراه می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد در این صورت تعلل فعلی جایش را به برنامه‌ای منسجم‌تر خواهد داد.

همصدایی لیدرهای بخش خصوصی و پیمانکاران برای توسعه سواحل سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت و بخش خصوصی دریچه‌های خوبی برای استان گشوده‌اند و اراده دولت بر دادن موقعیت خاص به این استان است.

علی اوسط‌هاشمی افزود: توسعه بندر چابهار تا رساندن ظرفیت تخلیه و بارگیری آن به ۶٫۵ میلیون تن از دیگر رویکردهای اصلی دولت برای توسعه استان است.

استاندار سیستان و بلوچستان چابهار را پشتوانه چند استان و نقطه اتکای چند کشور بدون ساحل عنوان کرد و گفت: کشورهای آسیای میانه تمایل زیادی برای استفاده از بندر چابهار دارند.

هاشمی گفت: در طرح توسعه سواحل مکران باید با برنامه‌ریزی صحیح نقش ملی و منطقه‌ای این طرح لحاظ تا زمینه ساز توسعه کشور و استان و موجب حضور فعال پیمانکاران و ایجاد اشتغال پایدار شود.

استاندار افزود: ما به دنبال این هستیم که در طرح توسعه سواحل مکران ضمن بهره‌گیری از این توان ملی و مهم در کشور برای توسعه منطقه، این طرح به عنوان الگو در کشور مطرح شود.

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که بندر چابهار به سبب ارتباط با آب‌های آزاد حکم عسلویه در اقتصاد کشور را دارد باید از تجربیات عسلویه در این طرح بهره گرفت.

نماینده عالی دولت در استان در ادامه افزود: گازرسانی به شهرستان‌های جنوب تا شمال استان و اجرای خط ریلی بخش دیگری از برکات دولت به سیستان و بلوچستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک ۵ پایانه مرزی در مرز ایران با افغانستان و پاکستان و یک پایانه دریایی در چابهار (دریای عمان) فعال است.

وی تجاری و توریستی کردن پایانه مرزی ریمدان در چابهار و راه‌اندازی یک شبکه ریلی بین بندر چابهار و گوادر پاکستان را از جمله برنامه‌های در دستور کار ذکر کرد و گفت: بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان نه تنها در مقابل هم نیستند بلکه مکمل یکدیگرند تا نقش منطقه‌ای خود را به زیبایی ایفا کنند.

وی اضافه‌کرد: این در حالی است که لیدرهای بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای توسعه و پیشرفت استان با ما همصدا شده‌اند و باید قابلیت‌های این منطقه را به حدی برسانیم که در تولید ناخالص ملی سهم خوبی داشته باشد.

هاشمی گفت: وقتی تأکید بر اقتصاد مقاومتی و فرهنگ می‌شود دامنه وسیعی از ارزش‌ها را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین آن ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف است.

اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر در هرمزگان طی دو سال آینده

‌معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان به تشریح مهم‌ترین اقدمات صورت پذیرفته توسط دولت یازدهم تدبیر و امید در حوزه اشتغال، رفع موانع تولیدی، اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در هرمزگان پرداخت.

‌علی‌رئوفی، ‌در تشریح تعداد شاغلین استان هرمزگان بیان‌کرد: در سال ۹۲ تعداد شاغلین استان ۳۶۳ هزار ۱۹۴ بود که این آمار در سال ۹۵ به ۴۵۶ هزار و ۱۹۲ رسید که رشد ۲۵ درصدی شاغلین را نشان می‌دهد.

وی در خصوص نرخ مشارکت استان بیان‌کرد: نرخ مشارکت استان هرمزگان در سال ۹۲، ۳۳٫۸ درصد بوده که این میزان در سال ۹۵ به ۳۸٫۸ درصد رسید که رشد ۵ درصدی را نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد.

رئوفی در خصوص نرخ بیکاری استان خاطرنشان‌کرد: نرخ بیکاری استان هرمزگان درسال ۹۲، ۱۱٫۷ درصد بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۰٫۳ درصد رسید که با کاهش ۱٫۱ درصدی میزان بیکاری در استان همراه شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان خاطرنشان‌کرد: علی‌رغم افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های (۹۲ تا ۹۵)که به طبع آن به معنی ورود جمعیت فعال آماده به‌کار است، کاهش نرخ بیکاری نشان‌دهنده عملکرد مناسب استان در بخش‌های مختلف اقتصادی و کنترل بیکاری در استان است.

 

رئوفی در ادامه به تسهیلات داده شده کم بهره به مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد اشاره و بیان‌کرد: جمع کل تسهیلات کم بهره پرداخت شده برای مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و خود اشتغالی به میزان ۱۸۱ میلیارد تومان بوده که باعث ایجاد اشتغالزایی برای ۴۶۰ هزار و ۱۳ نفر در استان شده‌ و در طول ۴ سال فعالیت دولت تدبیر و امید برای ۶۴۴ هزار ۵۹ نفر در استان اشتغال ایجاد شده است.