تعطیلى معدن یورت گلستان تا زمان برقرارى ایمنى

تعطیلى معدن یورت گلستان تا زمان برقرارى ایمنى گروه معدن وزمین- با گذشت ۱۸ روز از انفجار معدن زمستان یورت و جان سپردن ۴۳ نفر از هموطنان معدنکار اما همچنان این معدن در حالت تعطیل به سر می برد.به گزارش مناقصه مزایده، سیزدهیمن روز اردیبشهت بود که انفجاری مهیب در دل جنگل های گلستان اهالی […]

تعطیلى معدن یورت گلستان تا زمان برقرارى ایمنى

گروه معدن وزمین- با گذشت ۱۸ روز از انفجار معدن زمستان یورت و جان سپردن ۴۳ نفر از هموطنان معدنکار اما همچنان این معدن در حالت تعطیل به سر می برد.به گزارش مناقصه مزایده، سیزدهیمن روز اردیبشهت بود که انفجاری مهیب در دل جنگل های گلستان اهالی آن منطقه را دور فاجعه معدنی جمع کرد.فاجعه ای که باعث شد تا این معدن قدیمی به حالت تعطیل در آید و حالا معدنکارانش در انتظار تصمیم مسوولان در بازگشایی آن باشند.بی تردید یکی از مهمترین عوامل شکل گیری این فاجعه عدم رعایت نکات ایمنی بود. نکاتی کوچک که عدم رعایتش باعث فاجعه ای بزرگ شد.

در همین ارتباط، مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: در حوادث محیط کار هم مالک و بهره‌بردار و هم ناظر، مسؤول حفظ جان و سلامتی کارکنان هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پورقاضی اظهار کرد: ما در استاندارد چیزی کم نداریم، اما آنچه کاملاً برای همه مشخص است، این است که این استاندارد‌ها به‌طور عمومی در معادن کشور رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: اجرای استاندارد و نظارت بر اجرای آن موضوعی فرهنگی هم است. از لحاظ اجرایی مدیر فنی و اجرایی واحد صنعتی و معدنی مسؤول اجرای ایمنی و استاندارد در آن واحد هستند. نمایندگان وزارت کار هم مسؤول نظارت بر اجرای این استاندارد‌ها هستند و می‌توانند به صورت سرزده از این واحد‌ها بازرسی و بازدید داشته باشند و اگر مواردی را در عدم رعایت مشاهده کردند تذکر داده و حتی تا تعطیلی واحد پیش بروند.

وی تأکید کرد: اما هم استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود و هم نظارت به‌طور دقیق و با جدیت اجرا نمی‌شود.

پورقاضی گفت: مجموعه‌ای از کم کاری‌ها باعث کشته شدن ۴۳ معدنکار شد. در این موارد نمی‌توان گفت یک نفر یا یک بخش در رخ دادن این حادثه مقصر بودند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران با تأکید بر ضرورت بازنگری در قوانین نظارت در وزارتخانه‌های کار و صنعت گفت: در این گونه حوادث وزارت صنعت و معدن، وزارت کار، ‌سازمان امور مالیاتی، ‌بهره‌بردار و حتی عوامل انسانی حاضر در حادثه مقصر هستند و هریک سهمی در این رخداد دارند.

پورقاضی گفت: وقتی ما موضوع ایمنی و سلامت مردم را پیش رو داریم به صورت خیلی جدی باید نظارت را دنبال کرد و از هیچ خطایی نباید گذشت کرد.

به گفته وی ناظرین بر اجرای استانداردهای مربوط به ایمنی بیش از دیگران مسؤولیت دارند، چرا که منافع جانی و مالی تمام سهامداران و کارگران و مالک و دولت در این نظارت حفظ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که درمورد سلامت صنایع غذایی به شدت نظارت انجام می‌شود باید در سایر موارد هم با جدیت دنبال کرد. اگر سلامت مواد غذایی با جان و سلامت مردم در ارتباط است در سایر صنایع هم تمام افراد مرتبط جزو شهروندان محسوب می‌شوند و حفظ جان و سلامت آنها جزو ضروریات است.

تعطیلى معدن یورت گلستان تا زمان برقرارى ایمنى

در همین زمینه محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران از تعطیل بودن معدن یورت گلستان تا زمان تأیید شدن ایمنی این معدن خبر داد.

 محمدرضا بهرامن با اشاره به تعطیلی معدن یورت گلستان، اظهار کرد: با توجه به حادثه پیش آمده در معدن یورت تا زمانی که ایمنی این معدن توسط کارشناسان تأیید نشود و ایمنی به حد مجاز خود بازنگردد، امکان فعالیت دوباره آن وجود ندارد.

رییس خانه معدن ایران افزود: کارگروه تشکیل شده در حال پیگیری علت اصلی به وجود آمدن حادثه در معدن یورت هستند و همچنان اظهار نظری از سوی مسؤولان و کارشناسان مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ایمنی معدنی در حد مجاز نباشد، اجازه فعالیت به معادن داده نمی‌شود و با اتفاق افتادن حادثه یورت نظارت‌‌ها بر ایمنی معادن بیش‌تر خواهد شد.

بهرامن در ارتباط با داشتن تأییدیه ایمنی معدن یورت از سازمان نظام مهندسی، گفت: معدن یورت گلستان، جزو معادنی بوده که دارای گزارش نظام مهندسی مبنی بر ایمنی بودن و مورد تأیید بودن آن بوده و نمره قبولی در بین معادن کشور دریافت کرده است.

رییس خانه معدن ایران ادامه داد: حوادثی همچون معدن یورت در تمامی دنیا اتفاق افتاده و بروز جنین حادثه‌ای امری طبیعی برای معادنی مانند زغال‌سنگ که دارای گازهای سمی است خواهد بود؛ اما عمدتاً رخدادهای این چنینی به موضوع آموزش و مراقبت‌های لازم در حین انجام کار رخ می‌دهد البته که فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات هم سهم خود را در اینگونه اتفاقات دارد.

معادن ناایمن بایستی تعطیل شوند

گفتنی است که در این رابطه بهرام‌حسنی‌نژاد (فعال مستقل کارگری) دبیر سابق انجمن صنفی معدن چادرملو می‌گوید: عدم رعایت اصول ایمنی، نبودن نظارت و کنترل و بی‌دفاعی کارگران در مقابل کارفرمایان، مجموعه عواملی هستند که حوادثی مانند انفجار یورت را رقم می‌زنند.

حسنی‌نژاد در ارتباط با حادثه انفجار معدن زمستان یورت غربی گفت: اولین مسأله‌ای که باید به آن توجه شود، واگذاری مشاغل پرخطر مثل معادن به بخش خصوصی و افراد فاقد صلاحیت است که در این شرایط، اصول ایمنی به هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود. مسأله بعدی این است که کارگران شاغل بایستی آموزش‌های ایمنی ببینند که در معادن خصولتی این اتفاق هم نمی‌افتد.

دبیر سابق انجمن صنفی معدن چادرملو ادامه داد: حتی اگر همه اصول ایمنی هم رعایت بشود، باز هم در معادن، خطرات پیش‌بینی نشده وجود دارد؛ حال شما فرض کنید در معدن پرخطری مثل معدن یورت که مملو از گاز متان است و براساس گزارش‌ها مشخص است که فاقد اصول ایمنی بوده، چقدر احتمال خطر بالا می‌رود.

وی با بیان این که کارگران یورت دوهزار متر زیر زمین به حال خود ر‌ها شده بودند؛ ادامه داد: نقطه ضعف بعدی که در همچین مواردی خودش را نشان می‌دهد، عدم آزادی کنش صنفی و فقدان تشکل‌های مستقل است که کارگران را بی‌دفاع می‌سازد و دست کارفرمایان را برای هر نوع اجحافی باز می‌گذارد.

حسنی‌نژاد افزود: در فیلم‌ها و کلیپ‌های یورت دیدیم که کارگران بازمانده از حادثه می‌گویند چند ده میلیون طلبکاریم ولی پول نداریم فرزندمان را دکتر ببریم و این یعنی فاجعه به معنای واقعی کلمه.

این فعال کارگری در ادامه گفت: عدم رعایت اصول ایمنی، فقدان نظارت و کنترل مسؤولان و بازرسان وزارت کار و ممانعت از ایجاد تشکل و کنش صنفی، مجموعه عواملی هستند که بستر مناسبی برای این قبیل فجایع فراهم می‌کنند.

حسنی‌نژاد در پایان گفت: متأسفانه کارگران، سنگ زیر آسیاب هستند؛ حالا پس از این حادثه، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار بازماندگان یورت خواهد بود؟ کدام یک از مسؤولان قرار است پاسخگوی خانواده‌ها و فرزندان این معدنکاران شهید باشند؟

برقراری مستمری جانباختگان معدن گلستان

در خصوص آخرین وضعیت حمایت از کارگران آسیب‌دیده معدن یورت آزادشهر گلستان شهرام‌کوسه‌غراوی، عضو مجمع نمایندگان گلستان با اشاره به برقراری مستمری کارگران معدن آزادشهر، گفت: براساس گفته‌های مدیرعامل تأمین اجتماعی در روزهای اخیر ۵ میلیون تومان به خانواده هر کارگر جانباخته پرداخت شده است.

کوسه‌غراوی اظهار کرد: براساس آخرین مذاکراتی که با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی داشته‌ام، در روزهای اخیر مستمری معدنچیان برقرار شده و در روزهای اخیر هم ۵ میلیون تومان به هر کدام از ۴۳ کارگر پرداخت شده است.

نماینده‌ مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه، گالیکش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان گلستان علاوه بر پرداخت مستمری معدنچیان، به دنبال «شهید» اعلام شدن کارگرانی است که به دنبال این حادثه جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به این‌که اکثر موارد و مسایل مرتبط با معدنچیان حل و فصل شده است، افزود: کارگران فوت شده باید «شهید قیود خدمت» اعلام شوند از این رو، نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: براساس تأکیدات رییس‌جمهور نیز مَسکن معدنچیان از طریق وزارت مسکن و شهرسازی دنبال خواهد شد، از این رو نمایندگان استان پیگیری‌های لازم را به عمل خواهند آورد.

گفتنی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی صدور مجوزهای معدنی است، این امر بدان معناست که برای دستیابی به مجوزهای فعالیت معدنی (اعم از اکتشاف، پروانه بهره‌برداری یا مجوز برداشت) طی مراحل، توجه به ضوابط و تکمیل مدارک ضروری است.

معرفی مسؤول فنی در محدوده‌هایی با بیش از ۲۵ کارگر، معرفی مسؤول ایمنی معدن(افزون بر مسؤول بهداشت حرفه‌ای) امری الزامی است.

به صرف صدور مجوز نیز تکالیف یادشده به اتمام نرسیده و همچنان باید امر پایش و نظارت بر فعالیت‌های معدنی محقق گردد، چنین تکلیفی به صراحت در احکام مواد (۲) و (۳۴) اصلاحی قانون معادن و مواد ۱۰۰ تا ۱۰۷ آیین‌نامه اجرایی قانون پیش گفته به چشم می‌خورد.

همسو با تکالیف وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برگرفته از احکام قانون کار (ویژه مواد ۸۵ و ۸۶) وظیفه پایش محیط‌های کارگاهی را به دوش می‌کشد.

آیین‌نامه ایمنی در معادن مصوب ۱۳۹۱ شورای‌عالی حفاظت فنی در همین راستا تهیه شده است. چونان که در پیش‌درآمد، در آیین‌نامه یادشده آمده است هدف از تصویب آن پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جانی و خسارات مالی و ایمن‌سازی محیط کار در معدن است.

به موجب ماده ۲ آیین‌نامه یادشده چنانچه مسؤول ایمنی معدن بیم از خطرات جانی برای کارگران داشته باشد باید فعالیت معدن را متوقف و گزارش لازم را به مسؤولان معدن به‌طور کتبی ارایه کند، چه آن‌که بر مبنای ماده ۳ همین آیین‌نامه مسؤول ایمنی باید پیش از شروع هر نوبت کاری براساس فرم‌های چک لیست، ایمنی معدن را مورد ارزیابی قرارداده باشد.

ماده ۴ آیین‌نامه موصوف نیز تکلیف داشته تاریخ شروع عملیات معدن در جهت پایش ایمنی به اطلاع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده باشد.

 

از دیگر تکالیف جاری در آیین‌نامه ایمنی از قبیل ضرورت آموزش ایمنی و آشنایی کارگران با راه‌های خروجی و اضطراری از معدن، نحوه تهویه معدن، راه‌های دسترسی، احکام ویژه تهویه معادن زغال‌سنگ، کمک‌های اولیه و نجات که همه به صراحت در آیین‌نامه ایمنی تبیین شده و به‌طور قطع توجه به موادی که شرح آن رفت تا حدود بسیاری ریسک کار در معادن را کاهش خواهد داد و بی‌توجهی به مواردی که شرح آن رفت، فاجعه‌ای همچون حادثه معدن یورت را در پی خواهد داشت.