استانداردهای جدید خودرویی به صورت پلکانی اجرا خواهد شد

میثم گنجیمیثم گنج – به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در حال‌حاضر استانداردهای ۸۵گانه خودرو در حال اجراست و استانداردهای ۱۲۲گانه نیز تدوین شده‌اند. اجرای این استاندارد‌ها منوط به سیاست‌گذاری‌های آینده است و در صورت تصویب، به صورت پلکانی اعمال خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه انصاری؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در جریان […]

میثم گنجیمیثم گنج – به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در حال‌حاضر استانداردهای ۸۵گانه خودرو در حال اجراست و استانداردهای ۱۲۲گانه نیز تدوین شده‌اند. اجرای این استاندارد‌ها منوط به سیاست‌گذاری‌های آینده است و در صورت تصویب، به صورت پلکانی اعمال خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه انصاری؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در جریان آئین نکوداشت و تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد استان تهران، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه استانداردسازی یک الزام جهانی است، گفت: اگر ایران قصد دارد در بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرینی کند، باید استاندارد‌ها و شیوه‌های اجرایی خود را با معیارهای جهانی هماهنگ سازد. استاندارد، واژه‌ای محدود به کمیت تولید نیست، بلکه تعهدی جهانی و ضرورتی برای حضور مؤثر در تجارت جهانی است. او ضمن اشاره به اهمیت استاندارد در سطح جهان، اظهار کرد: کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند، با ایجاد گفتگویی مشترک در حوزه استاندارد و کیفیت، تلاش می‌کنند اعتماد عمومی را جلب کنند. به گفته وی، رئیس‌جمهور نیز بر اهمیت کیفیت و لزوم ارتقای آن در جامعه تأکید ویژه دارد؛ موضوعی که باید میان بخش‌های صنعت، تجارت و مردم به‌صورت یک باور جمعی نهادینه شود. انصاری؛ با بیان اینکه استاندارد زبان مشترک جهانی و ابزار دیپلماسی فنی است، افزود: مطالعات نشان می‌دهد اجرای دقیق استاندارد‌ها می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی کشور‌ها کمک کند. برخلاف برداشت غلط برخی افراد، استاندارد هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای افزایش کیفیت، ایمنی و سودآوری است. افزایش استاندارد در صنعت خودرو نمونه بارز این حقیقت است که مستقیماً به حفظ جان مردم و رشد بازار تولیدکنندگان منجر می‌شود. انصاری؛ در رابطه با عدم رعایت معیارهای استاندارد در برخی از قطعات خودرو، گفت: هر آنچه از قطعات خودرو که مشمول استاندارد اجباری است؛ توسط سازمان ملی استاندارد نمونه‌برداری می‌شود و اگر مواردی وجود داشته باشد توسط سامانه‌های مربوط به اصالت‌سنجی، مورد پیگیری قرار می‌گیرد. وی در رابطه با ارتقای ۸۵ معیار استاندارد اجباری خودرو به معیارهای ۱۲۲گانه، گفت: استانداردهای ۸۵گانه خودرو در حال‌حاضر اجباری هستند و اما از آنجایی که استانداردهای مربوط به خودرو در سایر کشورهای جهان مورد تجدیدنظر قرار گرفته در کشور ما نیز تعداد استانداردهای به ۱۲۲ معیار ارتقاء یافته که اجرای آن منوط به سیاست‌گذاری است و رایزنی‌‌ها با وزارت صمت به عمل آمده و اگر قرار باشد اجرا شود به صورت پلکانی و متناسب با توان تولیدکنندگان و بازار به صورت قدم‌به‌قدم پیگیری و اجرا خواهد شد. رئیس سازمان ملی استاندارد، در ادامه خاطرنشان کرد: استانداردسازی ۱۰۰۰ قطعه مربوط به خودرو از سال‌های گذشته در دستور کار سازمان استاندارد قرار داشته که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ قطعه استانداردسازی شده و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه نیز در دستور کار است. انصاری؛ خاطرنشان کرد: اگر قطعه‌سازان به هر روشی کیفیت مواد اولیه خود را کاهش دهند مشخص می‌شود؛ چراکه در آزمون قطعات و نمونه‌ها می‌توان سطح کیفی مواد اولیه قطعات را ارزیابی کرد. وی در رابطه با موضوع آلایندگی خودرو‌ها، گفت: در رابطه با آلایندگی خودرو‌ها وظیفه‌ای که برعهده سازمان ملی استاندارد است، تدوین استاندارد‌ها و مقررات مربوط به حد مجاز آلاینده‌هاست که در خودروهای بنزینی و دیزلی استانداردهای مربوط به یورو۵ و یورو۶ تدوین شده و سازمان محیط‌زیست نیز وظیفه دارد در بحث آلاینده‌ها نظارت خود را انجام دهد و در کنار آن نظارت‌های سازمان استاندارد نیز وجود دارد که نتایج آن را در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار می‌دهد.