خفگی در رقابت عاملی برای ایجاد انحصار در نوسازی تاکسی‌ها

رئیس هیئت عامل ایدرو، درخصوص موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و درخصوص اینکه اگر دولت اجازه واردات تاکسی خارجی ارزان‌قیمت یا برقی را بدهد، آیا این راه‌حل مناسبی است یا باید خودروساز داخلی را به کاهش قیمت و تحویل فوری ملزم کرد؟ گفت: تجربه نشان داده هر دو مسیر باید کنار هم و مرحله‌ای دنبال شوند. […]

رئیس هیئت عامل ایدرو، درخصوص موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و درخصوص اینکه اگر دولت اجازه واردات تاکسی خارجی ارزان‌قیمت یا برقی را بدهد، آیا این راه‌حل مناسبی است یا باید خودروساز داخلی را به کاهش قیمت و تحویل فوری ملزم کرد؟ گفت: تجربه نشان داده هر دو مسیر باید کنار هم و مرحله‌ای دنبال شوند. در کوتاه‌مدت، واردات محدود و هدفمند تاکسی‌های اقتصادی (مخصوصاً برقی) برای تنظیم بازار و افزایش رقابت ضروری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی؛  تصریح کرد: در میان‌مدت، باید خودروساز داخلی را از طریق ضمانت‌نامه‌های بانکی و مشوق‌های مالیاتی به تحویل فوری و قیمت رقابتی ملزم کرد. انحصار استفاده از دو مدل داخلی، باعث خفگی رقابت و توقف نوسازی شده؛ باید شورای‌عالی ترافیک درخصوص تنوع محصولات تاکسی تسریع شود. رئیس هیئت عامل ایدرو، درباره طرح اسقاط خودرو‌ها نیز، گفت: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شده است. با احتساب هر خودرو به‌طور متوسط ۵۰۰ کیلوگرم ورق، حدود ۱۷۵ هزار تُن ورق وارد چرخه ضایعات و کوره‌های ذوب شده تا مجدداً به ورق جدید تبدیل شود. وی افزود: از هر خودرو حدود ۳۵ کیلوگرم مس استخراج می‌شود که بازیافت آن رقم قابل‌توجهی است. صنعت بازیافت برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد و در راستای تحقق اقتصاد چرخشی عمل می‌کند؛ اقتصادی که بر استفاده مجدد از منابع به‌جای استخراج مداوم از زمین تأکید دارد. مقیمی؛ بیان کرد: امسال ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شده و موتورسیکلت‌‌ها نیز به این طرح اضافه شده‌اند. برنامه‌های جدید نیز متناسب با تولید و واردات خودرو در دست تدوین است.