بیش از دو میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد

  رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به افزایش ۱۰ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به دو سال گذشته، اکنون بیش از دو میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود دارد.  به گزارش ایرنا، مسعود تجریشی افزود: اقدامات خوبی برای رسیدن آب به بستر دریاچه ارومیه صورت گرفته است که […]

 

رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به افزایش ۱۰ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به دو سال گذشته، اکنون بیش از دو میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود دارد.

 به گزارش ایرنا، مسعود تجریشی افزود: اقدامات خوبی برای رسیدن آب به بستر دریاچه ارومیه صورت گرفته است که موجب شد آب ناشی از بارندگی‌های اخیر به صورت هدفمند وارد بستر دریاچه شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به دو سال گذشته اظهارکرد: این افزایش تراز آب ناشی از اقدامات برنامه تثبیت وضعیت دریاچه است که ۳ سال زمان برای آن در نظر گرفته شده است.

تجریشی تأکید کرد: بر این اساس ستاد احیای دریاچه ارومیه توانسته اقدامات سازنده‌ای را در راستای تثبیت وضعیت دریاچه انجام دهد که نتیجه آن نشان می‌دهد به رغم ثابت ماندن وضعیت، شاهد افزایش تراز آب نیز هستیم.

اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود

وی به برخی اقدامات سازه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات سازه‌ای با هدف احیای دریاچه ارومیه از اوایل سال ۹۴ آغاز شد و در ۶ ماهه اول سال گذشته کارهای اجرایی آن‌ها به پایان رسیده است.

تجریشی افزود: یکی از این اقدامات اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود است، درگذشته آب‌های زیادی از این دو منبع هدر می‌رفت و با پخش شدن در دشت به پیکره اصلی دریاچه نمی‌رسید که اتصال این دو رود این امکان را فراهم کرد که آب‌ها به دریاچه برسد که یکی از مهم‌ترین کارهای سازه‌ای بوده است.

ورود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده به دریاچه  

تجریشی گفت: انتقال پساب تصفیه‌خانه‌ها به دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه است که با جدیت در حال انجام است.

وی افزود: حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آبی که قبلاً وارد دریاچه می‌شد اکنون توسط شهر‌ها و صنایع مصرف می‌شود که در تلاش هستیم با تصفیه پساب‌ها این میزان آب را دوباره به دریاچه برگردانیم که این طرح در ۱۴ شهر کوچک و بزرگ حوضه آبریز دریاچه اجرا می‌شود.

تجریشی ادامه داد: اجرای طرح تصفیه‌خانه‌ها از سال گذشته آغاز شد و امیدواریم در سال ۹۵ بخشی از آن به پایان برسد که تصفیه‌خانه عجب شیر در اولویت قرار دارد و در حال اجرا است که بخشی از آن در سال‌جاری آماده می‌شود تا آب ناشی از آن به دریاچه برگردد و بعد از آن در سال‌های بعد آب تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه نیز به این طرح اضافه خواهد شد.

رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قرار است در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل تصفیه پساب‌ها وارد دریاچه شود که با تکمیل این طرح، آبی مطمئن و به صورت شبانه‌روزی دریاچه را تغذیه خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع برای افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه تبریز تأمین منابع کردیم و برای خرید لوله نیز کمک کرده‌ایم چون وقتی فاز اول آن به پایان برسد باید زمینه برای ورود آب به دریاچه فراهم باشد که از طریق لوله انجام می‌شود.

ورود دومین دستگاه حفار به کشور تا کم‌تر از یک ماه آینده

تجریشی گفت: اقدام بعدی انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه است که قرار است از طریق یک تونل انجام شود، کار حفاری این تونل با کمک یک دستگاه حفار از شهریورماه سال گذشته آغاز شد و قرار است یک دستگاه حفار دیگر در کم‌تر از یک ماه دیگر وارد کشور شود تا به ادامه حفاری از سوی دیگر تونل کمک کند.

وی افزود: قرار است آب زاب با استفاده از این تونل به طول ۳۰ کیلومتر به دریاچه برسد که با توجه به اهمیت موضوع مقرر شد دو دستگاه حفار از دو طرف اقدام به حفر تونل کنند.

رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: همچنین پروژه سد چپرآباد، سیلوه و کانال جلدیان را هم داریم که با کاربری کشاورزی ایجاد می‌شوند اما از آن نوع پروژه‌هایی هستند که در سال‌های ۹۵ و ۹۶می‌توان از آب آن‌ها برای دریاچه ارومیه استفاده کرد.

هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع کانون گرد و غبار در دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه تثبیت خاک در دریاچه ارومیه انجام داده است، سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز یک سری اقدامات را با هدف تثبیت خاک در بستر دریاچه انجام داد.

تجریشی افزود: اما برای این‌که هماهنگی بیش‌تری در داخل و خارج بستر دریاچه ایجاد شود بر این اساس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری متولی تثبیت خاک در داخل و خارج بستر دریاچه شد که تاکنون اقدامات خوبی برای کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ها انجام داده و در سال‌جاری نیز با قوت دنبال می‌شود.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا مانع به هوا برخاستن گرد و غبارهای نمکی از بستر دریاچه شویم تا اثر سوء بر محیط‌زیست، کشاورزی و سلامت مردم منطقه نداشته باشد.

تجریشی گفت: کانون‌های گرد و غبار در سال ۹۴ در قالب دو طرح مطالعاتی شناسایی شدند و مطالعات اولیه اقدامات هر کانون نیز مشخص شده که در این بخش سازمان جنگل‌ها بسیار خوب عمل کرده است که البته موفقیت آن مشارکت مردم و زمان‌بندی مدیریت‌های مرتبط را می‌طلبد.

وی افزود: به رغم کمبود بودجه‌ای که وجود دارد اما شناسایی کانون‌های گرد و غبار یکی از پروژه‌هایی بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک کرد تا تمام منابع مورد نیاز برای آن در سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری تأمین شود تا با محدویت منابع مالی روبه‌رو نشوند.

تجریشی گفت: مطالعات نشان داد حدود ۸۰ درصد حاشیه‌های دریاچه ارومیه به نحوی کانون گرد و غبار هستند که وسعتی حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد که باید برای حفاظت از آن‌ها مانع ورود دام به آن‌ها شویم.

وی ادامه داد: همچنین باید در مناطقی درخت کاشته شود و برای مناطقی مانند «جبل» موانع فیزیکی ایجاد شود تا مانع حرکت ماسه‌های بادی شود.

تجریشی گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام مناطقی که دریاچه در آن‌ها عقب‌نشینی کرده است کانون‌های گرد و غبار نمکی هستند و نگرانی ما هم از همین موضوع است زیرا در صورت مهارنشدن، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست، کشاورزی و سلامت مردم وارد می‌شود برای همین منظور، ۳ سال اول آغاز به‌کار ستاد احیای دریاچه ارومیه را به تثبیت وضعیت دریاچه اختصاص داده‌ایم.

جاری شدن آب به دریاچه از طریق صرفه‌جویی در کشاورزی

وی گفت: اقدام بعدی که مهم و بسیار هم سخت است برگرداندن آب به دریاچه از طریق صرفه‌جویی در بخش کشاورزی است که باید همزمان با آن افزایش بهره‌وری نیز صورت گیرد که برای این منظور سال ۹۴ مشاور گرفتیم و قرار است دانشگاه‌های تبریز و ارومیه در سال ۹۵ به این طرح بپیوندند.

تجریشی افزود: فائو نیز کمک کرد و دولت ژاپن هم قرار است تیم خارجی تهیه کند تا از تجربه دانشگاه‌های خارجی و بین‌المللی استفاده کنیم تا مصرف آب را کاهش دهیم تا بخش قابل توجهی آب از طریق صرفه‌جویی در کشاورزی وارد بستر دریاچه شود.

ر‌ها‌سازی ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه

وی اظهار‌کرد: اقدام دیگری که در ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت ر‌ها‌سازی بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که تا آخر اسفندماه انجام شده است.

تجریشی افزود: با هماهنگی که با وزارت نیرو داشتیم قرار است تا پایان سال آبی جاری (مهر ۹۴ تا شهریور ۹۵) حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بستر دریاچه ر‌ها‌سازی شود.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه از ۱۹ سال پیش با روند کاهش میزان تراز آب رو‌به‌رو بوده و در این مدت، سطح آن ۷ متر و ۴۱ سانتی‌متر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.

تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی ۹۳-۹۴ حدود ۱۲۷۰٫۱۵ و در ابتدای سال آبی ۹۴-۹۵ حدود ۱۲۷۰٫۰۸ متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

این در حالی است که در برخی سال‌ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه‌های ۲۶ گانه برای احیای این دریاچه تصویب شد و به اجرا درآمد که نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در دو سال متوالی گذشته است.