کسب‌وکارهای سنتی از ابزارهای نوین در توسعه بنگاه‌ها بهره بگیرند

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران کسب‌وکارهای سنتی از ابزارهای نوین در توسعه بنگاه‌ها بهره بگیرند رییس کمیسیون فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران معتقد است فعالان اقتصادی می‌بایست زمینه‌های پیوند فناوری با کسب‌وکارشان را فراهم سازند و همگام با پیشرفت تکنولوژی در مسیر توسعه بنگاه اقتصادیشان […]

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران

کسب‌وکارهای سنتی از ابزارهای نوین در توسعه بنگاه‌ها بهره بگیرند

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران معتقد است فعالان اقتصادی می‌بایست زمینه‌های پیوند فناوری با کسب‌وکارشان را فراهم سازند و همگام با پیشرفت تکنولوژی در مسیر توسعه بنگاه اقتصادیشان گام‌بردارند. در آینده نه‌چندان دور شاهد نابودی بسیاری از مشاغل فعلی خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران محمدرضاطلایی، اظهار کرد: ایرانیان طی قرن‌‌ها برای انتقال پیام، سنت، عقاید و آدابشان از قالب‌های مختلف شعر، داستان، ضرب‌المثل، پند و اندرز بهره جستند یا با برپایی اعیاد و مراسم‌های مختلف مذهبی سعی کردند اطلاعاتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. برخی اوقات برای بیان احساساتشان از ابزاری به نام نقاشی و هنرهای دستی استفاده کرده‌اند و با نوشتن و آموزش برای انتقال دانش و آموخته‌های خویش به دیگران گام برداشتند.

 وی افزود: این روش‌های پیشینیان ما نه‌تنها باعث حفظ و انتقال این اطلاعات ذی‌قیمت به نسل‌های بعدی شد بلکه داده‌هایی را به ما منتقل کرده که امروزه به مجموعه این آثار ادبی، تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی «محتوا» گفته می‌شود. این محتوای غنی که فرهنگ چند هزارساله ایران را تشکیل می‌دهد کشور ما را از سایر کشور‌ها متمایز کرده و باعث خلق آثار ارزشمندی در عرصه‌های مختلف نشر، تئاتر، فیلم، عکاسی، نقاشی، موسیقی و حتی صنایع‌دستی شده است.

طلایی ادامه‌ داد: با گذر زمان شکل محتوا و در کنار آن هدف از تولید محتوا نیز تغییر کرده است. بیش‌ترین مدل‌های تغییر در شکل محتوای تولیدی به زمان ظهور اینترنت برمی‌گردد و اکثر آن محتواهای تولیدی باهدف انتقال دانش انجام می‌شود. ازآنجاکه برای یادگیری امکان تجربه همه اتفاقات نیست به‌وسیله تولید محتوا دانش این تجربه‌ها نیز منتقل خواهد شد.

 رییس کمیسیون فناوری اطلاعات‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران گفت: در دهه‌های اخیر با رشد و توسعه فناوری اطلاعات در جهان و همه‌گیر شدنش در جوامع بشری ابزارهای متفاوتی برای انتقال و گردش اطلاعات به وجود آمده که می‌توان به وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، پیام‌رسان‌‌ها و سایر رسانه‌های نوین اشاره کرد. این ابزار‌ها تغییر و تحول عظیمی در رفتار و مراودات اجتماعی به وجود آورده و جامعه را به‌سوی تحرک بیش‌تر در جابه‌جایی محتوا سوق داده و آشنایی ملل مختلف بافرهنگ و رسوم یکدیگر را به ارمغان آورده است.

 به گفته وی با توجه به محتوای غنی کشور و گردش سریع محتوا که در بستر فناوری ایجادشده با تعیین یک استراتژی مشخص می‌توان رونق و توسعه اقتصادی را به وجود آورد.

طلایی در توضیح این مطلب گفت: معرفی آثار تاریخی، مذهبی، گردشی ‌و تفریحی برای جذب توریست، معرفی مراکز درمانی و پتانسیل‌های پزشکی کشور برای جذب توریست درمانی، معرفی مراکز علمی ‌و آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی برای جذب پژوهشگران و جویندگان علم و دانش، معرفی نگارخانه‌ها، موزه‌ها، اعیاد، جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی و ادبی و سایر موارد از موضوعاتی است که در بستر فناوری ایجادشده با تعیین یک استراتژی مشخص باعث رونق و توسعه اقتصادی می‌شود.

 رییس کمیسیون فناوری اطلاعات‌ و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران یادآور شد: این معرفی‌‌ها می‌تواند با عنوان «تولید محتوا» در قالب‌های مختلف متن، صدا، تصویر، انیمیشن و فیلم به‌وسیله فضای مجازی یا سایر رسانه‌ها در اختیار مخاطب قرار گیرد. این روش نه‌تنها بر علم و دانش مخاطب می‌افزاید بلکه مخاطب را به‌عنوان همراه همیشگی جذب می‌کند. این مخاطب همراه، مبلغ استفاده از اطلاعات شما به دیگران خواهد بود.

 طلایی گفت: تولید محتوا می‌تواند در راستای اهداف یک بنگاه اقتصادی برای برندسازی یا معرفی محصول یا خدمت و برای افزایش ضریب نفوذ در بازار باشد. ارایه مجموعه دستورالعمل‌ها و راهنمای کاربری محصول به مخاطب به‌وسیله انتشار در نشریات مکتوب، رسانه‌های تصویری و شنیداری، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات موردنیاز برای انتخاب یا مقایسه با سایر محصولات در اختیارش قرار می‌دهد و راه‌حلی مناسب برای بازاریابی با اثرات مفیدتر است. همچنین از بار منفی انبوه تبلیغات که مخاطب را اذیت می‌کند نیز می‌کاهد.

وی افزود: تولید محتوا در جهانی از میلیون‌‌ها تبلیغ با رقابتی سخت و فشرده بین برند‌ها که مخاطب را برای انتخاب سرگردان می‌کند از دیدگاه صاحب‌نظران فناوری اطلاعات بسیار ارزشمند است و باعث جذب مخاطبان بیش‌تر می‌شود؛ مخاطبانی که می‌توانند به مشتریان همیشگی یک برند تبدیل شوند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران ادامه داد: به این شیوه از بازاریابی که همیشه دارای نوآوری و خلاقیت است و موتورهای جستجو در فضای مجازی بر آن تأکید فراوان دارند و اهمیت زیاد قائل هستند و از آن به‌عنوان پادشاه یا حاکم نام می‌برند «بازاریابی محتوا» گفته می‌شود.

 طلایی با بیان اینکه امروزه که فناوری، دنیای کسب‌وکار را متحول کرده و شاهد پیدایش روش‌های نوین کسب‌وکار، بازاریابی و عرضه کالا و خدمات در جامعه هستیم، گفت: می‌بایست اذعان کرد در آینده نه‌چندان دور شاهد نابودی بسیاری از مشاغل فعلی خواهیم بود. به همین دلیل است فعالان اقتصادی می‌بایست زمینه‌های پیوند فناوری با کسب‌وکارشان را فراهم سازند و همگام با پیشرفت تکنولوژی در مسیر توسعه بنگاه اقتصادی‌شان گام ‌بردارند.

 

 وی در پایان افزود: در این مسیر شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات می‌توانند انواع ابزارهای فناورانه برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را برای تولید، صادرات و عرضه محصول یا خدمت به بنگاه‌های اقتصادی و فعالان بخش خصوصی ارایه کنند.