بر مبنای اعلام مرکز آمار رشد ۳ برابری فعالیت ایرانیان در شبکههای اجتماعی! نتایج حاصل از طرح آمارگیری دسترسی خانوار و استفاده افراد از فناوری اطلاعات، نشان میدهد که فعالیت کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی درسال ۹۵ نسبت به ۳سال قبل، به ۳ برابر رسیده است. به گزارش مهر، نتایج حاصل از آمارگیری دسترسی خانوار […]
بر مبنای اعلام مرکز آمار
رشد ۳ برابری فعالیت ایرانیان در شبکههای اجتماعی!
نتایج حاصل از طرح آمارگیری دسترسی خانوار و استفاده افراد از فناوری اطلاعات، نشان میدهد که فعالیت کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی درسال ۹۵ نسبت به ۳سال قبل، به ۳ برابر رسیده است.
به گزارش مهر، نتایج حاصل از آمارگیری دسترسی خانوار ایرانی به فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط مرکز آمار ایران برای سال ۹۵ انجام شد، از سوی گروه نظام پایش مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مرجع اعلام آمارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، منتشر شده است.
در این طرح میزان دسترسی خانوار ایرانی به فناوری اطلاعات و ارتباطات اندازهگیری شده و وضعیت دسترسی تجهیزات و خدمات در خانه برای همه افراد خانوار، مورد توجه قرار گرفته است.
این آمارگیری تخصصی، اطلاعاتی در رابطه با میزان دسترسی خانوار ایرانی به اینترنت، رایانه، تلویزیون، خدمات تلویزیون چندمجرایی، رادیو و هزینهکرد خانوارها در رابطه با خدمات و محصولات فاوا و همچنین استفاده افراد جامعه از اینترنت، رایانه، تلفن همراه، مکان و تناوب استفاده، نوع فعالیتهای کاربران در اینترنت و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات افراد، ارایه کرده است.
بیش از ۴۵ درصد ایرانیها کاربر اینترنت هستند
جامعه آمارگیری در این طرح، همه افراد عضو خانوارهای معمولی ساکن، گروهی و مؤسسهای در مناطق شهری و روستایی بودهاند که این نتایج از مصاحبه میان ۲۵هزار خانوار کشور به دست آمده است.
در صورتی که در خانوار موردنظر، یکی از اعضای خانوار در ۳ ماه گذشته از اینترنت استفاده کرده باشد، پرسشنامه به منظور تکمیل در نزد خانوار مانده و در مراجعه بعدی از خانوار جمعآوری شده است.
نتایج این طرح به تفکیک مناطق شهری و روستایی و به تفکیک سن، جنس، مدرک تحصیلی و شغل افراد به شکل نشریهای مستقل و به شکل الکترونیکی توسط مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر شده و در درگاه پایش جامعه اطلاعاتی در دسترس قرار گرفته است.
مرکز آمار اعلام کرده است که بالغ بر ۴۵٫۳درصد از افراد بالای ۶ سال از اینترنت استفاده میکنند و نسبت استفاده و دسترسی کاربران به اینترنت، نسبت به سال ۹۲ که آمارگیری انجام شده، بالغ بر ۵۰ درصد رشد داشته است.
۸۱ درصد از افراد نیازی به اینترنت ندارند
برآوردها از مشاهدات اولیه در طرح آمارگیری دسترسی خانوارها به فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان میدهد که مهمترین دلیل عدم استفاده و نداشتن دسترسی به اینترنت در میان خانوار ایرانی این است که حدود ۸۱ درصد از افرادی که اینترنت ندارند، نیازی به داشتن این سرویس احساس نمیکنند.
۳۷ درصد افراد، اینترنت را نمیشناسند
در همین حال مشخص شده است که از میان افرادی که کاربر اینترنت نیستند ۳۷ درصد، شناختی نسبت به اینترنت ندارند و ۲۹ درصد نیز سطح دانش پایین داشته و مهارت استفاده از اینترنت ندارند. در این میان ۲۵ درصد افرادی که در کشور از اینترنت استفاده نمیکنند، ملاحظات فرهنگی را دلیل آن میدانند.
این درحالی است که بررسیها حاکی از آن است که تناوب استفاده روزانه از اینترنت نسبت به دوره قبل آمارگیری صورت گرفته، به میزان زیادی افزایش یافته است.
شکاف جنسیتی اینترنت ایران پایینتر از میانگین جهانی
اما با این حال در رابطه با کاربری اینترنت و رایانه، هنوز بین مناطق شهری و روستایی فاصله وجود دارد. به نحوی که در رابطه با کاربری اینترنت، شکاف جنسیتی بسیار پایین تر از میانگین جهانی است.
برمبنای برآوردهای صورت گرفته توسعه مناسب شبکههای تلفن همراه در سالهای اخیر، سیار بودن کاربران، کاربری تلفن همراه و استفاده از اینترنت سیار (اینترنت موبایل) را افزایش داده است. اما با این وجود دغدغههای کاربران، در رابطه با حریم خصوصی و مسایل فرهنگی در استفاده از اینترنت، افزایش یافته است.
فعالیت کاربران در شبکههای اجتماعی
از سوی دیگر فعالیت کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی به ۳ برابر دوره قبل رسیده است. اما آنچه مسلم است این است که آموزشهای عمومی فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگسازی در جامعه به خصوص برای ردههای سنی بالاتر از ۵۰ سال امری ضروری است و تولید محتوای بومی فاخر، ارزنده و قابل استفاده یکی از اولویتهای موجود است.
این طرح پیش از این نیز در سالهای ۸۷، ۸۹ و ۹۲ توسط مرکز آمار ایران و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده بود و هدف از آن مطابق با طرح مورد نظر اتحادیه جهانی مخابرات، دستیابی به نتایج چگونگی استفاده ایرانیان از ICT عنوان شده است.
در این بررسیها ابزارهای قابل حمل مورد استفاده کاربران برای استفاده از اینترنت، مالکیت تلفن همراه، دلایل عدم استفاده افراد از اینترنت و انواع کالاها و خدمات خریداری شده توسط کاربران در اینترنت، اندازهگیری شده است.
هماکنون، مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران بهعنوان مجری نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حال تحلیل توصیفی و کیفی نتایج حاصل از این طرح است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.