رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

لزوم اخذ صلاحیت حرفه‌ای تولیدکنندگان آسفالت

محمد قره‌داغلی -رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اخذ صلاحیت حرفه‌ای تولیدکنندگان آسفالت را الزامی دانست و گفت: مرکز تحقیقات با وظایف حاکمیتی خود بر افزایش کیفیت در حوزه‌ روسازی راه‌ها و تکمیل زنجیره نگهداری از راه‌ها تمرکز دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، غزال راهب؛ در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، […]

محمد قره‌داغلی -رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اخذ صلاحیت حرفه‌ای تولیدکنندگان آسفالت را الزامی دانست و گفت: مرکز تحقیقات با وظایف حاکمیتی خود بر افزایش کیفیت در حوزه‌ روسازی راه‌ها و تکمیل زنجیره نگهداری از راه‌ها تمرکز دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، غزال راهب؛ در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، راه‌ها را به‌عنوان سرمایه‌های ملی، ژئوپلیتیک و معنوی کشور برشمرد و بر اهمیت نگهداری و توسعه راه‌ها تأکید کرد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: قیر صرفاً کالای مصرفی نیست، بلکه به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در امنیت زیرساخت‌‌ها و بهره‌وری، نقش عمده‌ای ایجاد می‌کند. راهب؛ با بیان اینکه راه‌های و قیر و آسفالت دو سرمایه حائزاهمیت هستند، تأکید کرد: مرکز تحقیقات با وظایف حاکمیتی خود بر افزایش کیفیت در حوزه‌ روسازی راه‌ها و تکمیل زنجیره نگهداری از راه‌ها تمرکز دارد. به گفته وی، کنترل کیفیت قیر، کیفیت آسفالت، کنترل کیفیت تولید و توزیع آسفالت در برنامه است و در حال اجراست. راهب؛ با تأکید بر اینکه اخذ صلاحیت حرفه‌ای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شده بر همراهی همه سازمان‌ها و نهاد‌ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه و همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای اجرای صلاحیت قیر و آسفالت به تولیدکنندگان تأکید کرد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تصریح کرد: در تلاش هستیم با کمک تولیدکنندگان از ظرفیت قانون ۱۰ درصد قیر رایگان برای راه‌ها و توسعه شبکه معابر کشور استفاده کنیم. وی بر بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تأکید کرد و گفت: در کنار فناوری‌های روز از تجربیات و توان علمی صاحب‌نظران در بهسازی راه‌های کشور استفاده می‌کنیم. راهب؛ یکی از رویکردهای مرکز را کارکردهای بومی عنوان کرد و افزود: تصمیم‌گیری‌‌ها و تصمیم‌سازی‌‌ها را با توجه به نیاز روز منطبق می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا محدودیت‌های ناشی از تحریم را کاهش داده و به دنبال راهکاری برای حل آن‌ها باشیم. در ادامه، سهیل آل‌رسول؛ مدیر گروه راه و راه‌آهن جامعه مهندسین کشور، اظهار کرد: براساس آمار و مستندات علمی، وضعیت راه‌ها قابل پایش است، اما در حوزه احداث و رویه‌های آسفالتی که بیش‌ترین سطح بهره‌برداری را دارند در واقع مردم خود ناظران اصلی هستند. وی با تأکید بر نقش کلیدی بازیگران صنعت احداث، افزود: مهندسان مشاور، پیمانکاران، دستگاه‌های اجرایی، مرکز تحقیقات، سازمان برنامه و بودجه و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ارکان اصلی این صنعت به شمار می‌روند. آل‌رسول؛ با یادآوری هشدارهای دو دهه گذشته در حوزه آب، تصریح کرد: در حوزه راه نیز باید با دقت و سخت‌گیری بیشتری عمل کنیم و نظام نگهداری راه را تقویت کنیم. وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات، گفت: باید نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری در کنار ارتقای کیفیت ماشین‌آلات آسفالت در اولویت قرار گیرد. مدیر گروه راه و راه‌آهن جامعه مهندسین کشور، خواستار اصلاح ساختاری و رفع گلوگاه‌ها شد و بر ضرورت هم‌راستا بودن صدور مجوز‌ها با نظام فنی-اجرایی کشور تأکید کرد.

عمر روسازی جاده‌ها ۳ سال است

همچنین اروجعلی علیزاده؛ معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این همایش گفت: اگر بتوانیم عمر روسازی را از سه سال به چهار سال افزایش دهیم، گام بزرگی در ارتقای کیفیت برداشته‌ایم. در واقع جاده‌ای که ۱۲ سال سطح خدمت مطلوبی به مردم ارائه دهد از نظر ما مطلوب است. وی با تأکید بر ضرورت تحول در نگاه به کیفیت راه‌ها، گفت: ارزش روز راه‌های کشور ۹۰۰ همت است و قطعا تغییر رویکرد در کیفیت راه‌ها و روسازی ضروری است. علیزاده؛ ادامه داد: در حوزه آسفالت، پیمانکاران نقش اجرایی دارند و باید در زمینه مشاوران و پیمانکاران تغییر رویکرد بدهیم و آموزش مستمر یکی از عوامل کلیدی در تضمین کیفیت پروژه‌هاست. علیزاده؛ همچنین ماشین‌آلات را یکی از ارکان اصلی کیفیت در زنجیره روسازی دانست و گفت: در راستای نوسازی تجهیزات، اقدامات مؤثری انجام شده است و در حال‌حاضر حدود ۱۰ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در کشور داریم و از سال گذشته تاکنون حدود ۱۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات نو خریداری شده است.

تضمین کیفیت تولید و اجرای پروژه‌ها، راه نجات صنعت راهسازی

همچنین مجید کیانپور؛ مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با اشاره به اینکه حدود ۱۰ چالش اساسی در حوزه قیر و آسفالت کشور وجود دارد، گفت: این چالش‌‌ها تنها با همکاری علمی و کارشناسی میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای پژوهشی قابل حل خواهد بود. وی نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در هدایت علمی این بخش محوری دانست و افزود: این مرکز به‌عنوان بازوی مشاور علمی و فنی وزارت راه‌وشهرسازی، می‌تواند با تعریف سازوکارهای مشترک میان صنعت و دانشگاه، مسیر بهبود کیفیت آسفالت را هموار کند. کیانپور؛ ادامه داد: براساس قانون بودجه سنواتی، ۳۰ درصد از قیر تولیدی کشور به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد که از این میزان، ۴۹ درصد سهم وزارت راه‌وشهرسازی، ۱۷ درصد سهم سازمان شهرداری‌‌ها و مابقی نیز در اختیار بنیاد مسکن برای اجرای طرح‌های هادی روستایی است. وی با تشریح روند تخصیص قیر یارانه‌ای برای پروژه‌های عمرانی، افزود: در حال‌حاضر قیر با ۵۰ درصد قیمت بورس در اختیار مجریان قرار می‌گیرد تا بخشی از هزینه‌های زیرسازی و آسفالت در پروژه‌های شهری و روستایی کاهش یابد، اما کیفیت پایین برخی تولیدات و ضعف نظارت باعث شده عمر مفید پروژه‌ها کمتر از حد استاندارد باشد. مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، از ضعف در بهره‌گیری از آسفالت بازیافتی و فاصله زیاد میان پژوهش‌های دانشگاهی و صنعت به‌عنوان چالش‌های جدی نام برد و تأکید کرد: حرکت به سمت تضمین کیفیت در تولید و اجرا، اصلاح نظام پیمانکاری و استفاده از مصالح استاندارد می‌تواند نقطه آغاز تحولی جدی در این حوزه باشد.