گروه خودرو- صنعت تایرسازی نیز مثل بقیه صنایع وابسته به صنعت خودرو، دچار مشکلات و معضلات گوناگونی از جمله کاهش سود، تولید و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه شده است. با توجه به این موضوع بسیاری از تولیدکنندگان داخلی خواستار بازبینی در روند قیمتگذاری محصولات خود برای ادامه دادن و روشن ماندن چراغ […]
گروه خودرو- صنعت تایرسازی نیز مثل بقیه صنایع وابسته به صنعت خودرو، دچار مشکلات و معضلات گوناگونی از جمله کاهش سود، تولید و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه شده است. با توجه به این موضوع بسیاری از تولیدکنندگان داخلی خواستار بازبینی در روند قیمتگذاری محصولات خود برای ادامه دادن و روشن ماندن چراغ کارخانههایشان هستند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی تایر، با گلایه از وضعیت فعلی تولیدکنندگان تایر، اعلام کرد که سود حاصل از تولید در این بخش به کمتر از سهدرصد کاهش یافته و تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت اقتصادی با مشکلات جدی روبهرو هستند. وی تأکید کرد که طبق قانون، تولیدکنندگان برای گردش فعالیت اقتصادی خود باید حداقل ۱۵ درصد سود داشته باشند، در غیر این صورت فعالیت اقتصادی آنها زیانده خواهد بود و امکان ادامه تولید پایدار، کاهش مییابد. وی با اشاره به آمار تولید در نیمه نخست سالجاری، گفت: با وجود تمام مشکلات موجود، صنعت تایر توانسته است از نظر تعداد حلقه یکدرصد و از نظر وزن سهدرصد رشد تولید داشته باشد. این آمار نشان میدهد که علیرغم محدودیتها و فشارهای اقتصادی، تولیدکنندگان داخلی هنوز توانستهاند روند مثبت تولید را حفظ کنند، هرچند سوددهی این فعالیت بسیار پایین است. سخنگوی انجمن صنفی تایر، در ادامه به وضعیت قیمتها اشاره کرد و افزود: چندین ماه است که درخواست افزایش قیمتها را به مراجع ذیربط ارائه کردهایم، اما هنوز به نتیجه نرسیدهایم. میزان افزایش قیمت مورد نظر ما صرفاً بهگونهای است که سود قانونی و عادلانه ۱۵درصدی تولیدکنندگان محقق شود. سخنگوی انجمن تایر، توضیح داد: افزایش قیمت مواد اولیه، انرژی و هزینههای نگهداری خطوط تولید، موجب کاهش محسوس سودآوری شرکتهای تولیدکننده تایر شده است. تنها؛ تأکید کرد: صنعت تایر برای حفظ تداوم تولید و دستیابی به سود منطقی، نیازمند اصلاح قیمتهاست. او افزود: درخواست رسمی انجمن تایر برای بازنگری در قیمتها به نهادهای تصمیمگیر ارسال شده و در حال پیگیری است. وی همچنین به مشکلات تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و مقایسه آن با واردات تایر انتقاد کرد و گفت: سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار تایر سواری و سنگین وارد کشور شده است، در حالی که تولیدکنندگان داخلی برای دریافت ارز مورد نیاز خود با چالشهای متعدد مواجه هستند، اما واردکنندگان به راحتی ارز مورد نیاز خود را دریافت میکنند. سخنگوی انجمن صنفی تایر، تأکید کرد که کل نیاز ارزی صنعت تایر در کشور در سال تنها ۳۰۰ میلیون دلار است، رقمی که در مقایسه با میزان ارزی که به واردات اختصاص مییابد، ناچیز است. وی درباره فروش سبدی تایرها، توضیح داد: هر تولیدکننده در هر خط تولید، نوع مشخصی از تایر را تولید میکند و امکان توقف یا تغییر خط تولید وجود ندارد. تولید براساس برنامهریزی، محدودیتها و امکانات انجام میشود. در بازار ممکن است برخی تایرها با تقاضای بیشتری مواجه باشند و خریداران صرفاً خواستار همان نوع تایر باشند. سخنگوی انجمن صنفی تایر، گفت: صنعت تایر ایران در شرایط دشواری فعالیت میکند و برای ادامه حیات اقتصادی خود نیازمند حمایت قانونی و تحقق سود مناسب است. اگر این شرایط فراهم نشود، تولیدکنندگان با زیان روزافزون مواجه خواهند شد و تداوم تولید در کشور به خطر خواهد افتاد. تنها؛ پیشتر اشاره کرده بود که با وجود چالشهای اقتصادی و محدودیتهای متعدد، تولید تایر در نیمه نخست سالجاری از نظر تعداد حلقه یک درصد و از نظر وزن سهدرصد رشد داشته است.
معاون وزیر صمت، از تلاش دولت برای جلوگیری از کاهش تولید تایر خبر داد و گفت: رکود بازار و مطالبات معوق خودروسازان مهمترین چالش تولیدکنندگان لاستیک است. به گزارش مناقصهمزایده، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تایر اعلام کرده است تولید لاستیک در کشور از نیمه دوم امسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. او […]
مهدی قرهداغلی- صنعت تایرسازی کشور در چند سال اخیر از مهمترین صنایع در بخش تأمین تایرهای خودروهای سواری بوده که مدتی است با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکند و طی چند ماه اخیر این مشکلات در این حوزه بیشتر نیز شده است و از آنجایی که تمام مواد اولیه تولید لاستیک در داخل وجود ندارد، […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه