صرفه‌جویی ۳۵ درصدی در منابع آبی حوضه ارومیه با اجرای طرح کشاورزی پایدار

  مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با اجرای پروژه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، به صورت میانگین ۳۵ درصد در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی شده است. به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوضه […]

 

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با اجرای پروژه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، به صورت میانگین ۳۵ درصد در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی شده است.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای طرح کشاورزی پایدار، (به تفکیک) ۳۰ درصد در مهاباد، ۳۰ تا ۳۵ درصد در سلماس، ۵۰ درصد در میاندوآب و ۴۵ تا ۵۳ درصد در ارومیه در منابع آبی در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

وی تأکید کرد: تالاب‌ها حفظ نمی‌شوند مگر این‌که بتوانیم اقدامات توسعه‌ای در حوضه آبریز آن‌ها را تحت کنترل قرار دهیم که برای این منظور برنامه مدیریتی توسعه پایدار در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعریف و پیاده‌سازی شد.

سلیمانی تأکید کرد: بخش عمده آب در حوضه دریاچه ارومیه در کشاورزی مصرف می‌شود که اگر شاهد تغییر رفتار کشاورزان در این بخش نباشیم، نمی‌توانیم شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

سلیمانی گفت: پروژه کشاورزی پایدار از سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ آغاز شد که در فاز اول ۴۱ روستا و فاز دوم ۷۵ روستا را تحت پوشش قرارداد.

 

وی گفت: حدود ۲۵۰ روستا در زون پارک ملی دریاچه ارومیه واقع شده که امیدواریم به ترتیب تمام آن‌ها را تحت پوشش این پروژه قرار دهیم.