نماینده سازمان ملل:همکاری با ایران در زمینه محیط‌زیست یکی از برنامه‌های مهم سازمان ملل است

  نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: یکی از برنامه‌های مهم سازمان ملل متحد و برنامه عمران ملل متحد در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ همکاری با ایران در زمینه محیط‌زیست است. به گزارش ایرنا، گری لوییس همچنین افزود: در این زمینه سازمان ملل ۵ حوزه مهم را برای همکاری شناسایی کرده است. وی […]

 

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: یکی از برنامه‌های مهم سازمان ملل متحد و برنامه عمران ملل متحد در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ همکاری با ایران در زمینه محیط‌زیست است.

به گزارش ایرنا، گری لوییس همچنین افزود: در این زمینه سازمان ملل ۵ حوزه مهم را برای همکاری شناسایی کرده است.

وی اظهار کرد: آب، تخریب اراضی، ارتقای صرفه‌جویی و کارایی مصرف انرژی برای دستیابی به اقتصاد کم کربن، آلودگی آب و هوا و تنوع زیستی ۵ مورد همکاری است.

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است که دچار مشکل مهمی شده است. این مشکل از نظر اکولوژی، معیشت و سلامت مردم بسیار ترسناک است.

وی ادامه داد: علت خشک شدن دریاچه کاملاً مشخص است، روان شدن منابع آبی به سمت اراضی کشاورزی و استفاده بی‌رویه از آن با هدف معیشت و تأمین غذای مردم علت اصلی خشک شدن دریاچه است.

لوییس ادامه داد: این‌ها موارد با ارزشی هستند اما تأثیر استفاده بیش از حد از این منابع، به صورت خشک شدن دریاچه نمود یافت، واقعیت این است که ما انسان‌ها این مشکل را ایجاد کردیم و باید آن را حل کنیم که در صدد انجام آن هستیم.

وی تصریح کرد: بنابراین باید تمرکز ما در بخش کشاورزی باشد تا بتوانیم در آب صرفه‌جویی کنیم و آن میزان را به سمت دریاچه تشنه جاری کنیم. در حین این کار باید مطمئن باشیم که معیشت کشاورزان هم پایدار مانده است.

به گفته لوییس، بر این اساس سازمان ملل متحد در همکاری با ایران و دولت ژاپن طرح توسعه کشاورزی پایدار را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز کرد که امسال سومین سال اجرای این طرح با همکاری ذی‌نفعان مختلف اعم از جوامع محلی، کشاورزان، سمن‌ها و سازمان‌های دولتی مانند محیط‌زیست ادامه دارد.

وی ادامه داد: هدف ما در اجرای این طرح کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی و کنترل آلودگی دریاچه است.

وی به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و گفت: در فاز اول ۴۱ روستا و فاز دوم ۷۵ روستا تحت پوشش کامل این فرایند قرار گرفتند و ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تأثیر این طرح قرار گرفت که براساس آن در تمام منطقه‌ای که این طرح اجرا شد یک سوم آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شد که می‌تواند به دریاچه برگردد.

وی با بیان این‌که تا ۴۰ درصد مصرف مواد شیمیایی را کاهش دادیم، گفت: در برخی مزارع مصرف مواد شیمیایی را به صفر رساندیم.

 

نماینده سازمان ملل در ایران تأکید کرد: معتقدیم کاری که انجام دادیم بسیار بزرگ است و می‌تواند در احیای دریاچه تأثیر به‌سزایی داشته باشد ولی با این حال تمام کاری که انجام شد فقط پنج درصد اراضی کشاورزی حوضه دریاچه را تحت پوشش قرارداده است بنابر این توسعه آن را در دستور کار داریم.