مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان، از بهرهگیری فناوریهای هوشمصنوعی در نگهداری، ایمنی و خدمات رفاهی آزادراه و راهاندازی بستر فیبرنوری ۲۲۰ کیلومتری خبر داد. بهگزارش مناقصهمزایده، رضا محمدیان؛ در حاشیه نمایشگاه هوشمصنوعی، گفت: در این نمایشگاه شرکتهای متعددی حضور دارند که محصولات قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی تولید کردهاند. اگر بتوانیم از ظرفیت این شرکتها در […]
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان، از بهرهگیری فناوریهای هوشمصنوعی در نگهداری، ایمنی و خدمات رفاهی آزادراه و راهاندازی بستر فیبرنوری ۲۲۰ کیلومتری خبر داد. بهگزارش مناقصهمزایده، رضا محمدیان؛ در حاشیه نمایشگاه هوشمصنوعی، گفت: در این نمایشگاه شرکتهای متعددی حضور دارند که محصولات قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی تولید کردهاند. اگر بتوانیم از ظرفیت این شرکتها در بخشهایی مانند تابلوهای پیام متغیر، برچسبهای عوارضی خودرو (ETS) و سایر خدمات قابل ارائه در مسیر آزادراه استفاده کنیم، گامی مهم در بومیسازی فناوریهای آزادراهی خواهد بود. او افزود: در زمینه مدیریت ترافیک، عبور و مرور، نگهداری مسیر، پایش وضعیت هواشناسی مسیر و تجهیز مجتمعهای خدماتی–رفاهی نیز ظرفیتهای داخلی مناسبی وجود دارد که میتواند جایگزین واردات فناوری شود. به گفته محمدیان؛ دوربینهای هوشمند نظارت تصویری که تنها ابزار تصویربرداری نیستند و از سنسورهای چندگانه برای تحلیل دادههای ترافیکی، وضعیت روسازی و شرایط مسیر برخوردارند، نمونهای از محصولات نوین داخلی است که قابلیت استفاده در پروژههای آزادراهی را دارد. مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان، با اشاره به اهمیت فناوری هوشمصنوعی در بهرهبرداری فنی، گفت: این فناوری میتواند به شکل مؤثری در بخشهای مرتبط با راهداری، تشخیص تخریب آسفالت، پایش جسم راه و پیشبینی یخزدگی در زمستان مورد استفاده قرار گیرد. او تأکید کرد که حدود ۵۰ کیلومتر نخست آزادراه دارای روسازی بتنی است و نگهداری آن، بهویژه در فصل سرما، نیازمند عملیات دقیق و استفاده از ابزارهای هوشمند است. محمدیان؛ در ادامه، تصریح کرد: در آزادراه شیراز–اصفهان رویکرد اصلی ما کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهرهوری از طریق هوشمصنوعی است تا بتوانیم خدمات سفر را هوشمند، ایمن و متنوع کنیم. هدف این است که مسیر نهتنها از نظر زیرساخت، بلکه از جنبه خدمات مسافرتی و رفاهی نیز رضایتبخش باشد و رانندگان با کمترین محدودیت روبهرو شوند. به گفته وی، این آزادراه نخستین مسیر در کشور است که زیرساخت فیبرنوری همزمان با احداث مسیر آزادراهی اجرا شده است. ۲۲۰ کیلومتر فیبرنوری اجراشده در این پروژه علاوه بر پشتیبانی سامانههای هوشمصنوعی و کنترل ترافیک، در انتقال سریع دادهها نقش مهمی دارد و به شبکه ملی اطلاعات متصل است. محمدیان؛ افزود: وجود این بستر ارتباطی پرسرعت میتواند مقدمهای برای توسعه سرویسهای متنوع همچون سامانههای هشدار هوشمند، پایش آنلاین وضعیت راه و مدیریت بلادرنگ حوادث رانندگی باشد. وی خاطرنشان کرد که ارتقای اقتصادی آزادراه از طریق ورود به حوزه داده و خدمات دیجیتال نیز در دستور کار قرار دارد، چراکه فیبرنوری علاوه بر نقش ترافیکی، میتواند به انتقال دادههای بین استانی و فعالیت شرکتهای دانشبنیان کمک کند.
شرکت «انویدیا» بهتازگی به نخستین شرکت پنج تریلیون دلاری جهان بدل شد؛ نقطه عطفی که بر گستره سلطه هوشمصنوعی بر اقتصاد صحه میگذارد. این شرکت به همراه شش غول فناوری دیگر، هماکنون تقریباً یکسوم کل بازار سهام آمریکا را تشکیل میدهند! به گزارش ایرنا به نقل از اینوِستوپیدیا، براساس دادههای تارنمای ردیابی marketcap.com، ارزش بازار […]
انفجار اخیر در تواناییهای هوشمصنوعی، به ویژه با ظهور مدلهای زبانی بزرگ (مانند GPT-4) و ابزارهای تولید محتوا (مثل Midjourney و DALL-E)، موجی از هیجان و در عین حال، نگرانی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. این پرسش که «آیا هوشمصنوعی به بلوغ کافی برای گرفتن جای انسانها در مشاغل رسیده است؟» در […]
با وجود گذشت بیش از دو سال از تدوین سند ملی هوشمصنوعی و تشکیل ستاد هوشمصنوعی در دولت، ساختار حکمرانی این حوزه در ایران همچنان با تداخل و بلاتکلیفی مواجه است، ولی کارشناسان و فعالان این حوزه اصرار مجلس بر ایجاد نهاد قانونی مستقل را راهکاری ضروری برای ساماندهی سیاستها و قوانین مرتبط با هوشمصنوعی […]
برنی سندرز؛ معتقد است که برخلاف انقلابهای کشاورزی و صنعتی که هزاران سال یا دستکم یک قرن به طول انجامیدند، انقلاب کار هوشمصنوعی ممکن است ظرف کمتر از ۱۰ سال، ساختار اقتصادی جهان را دگرگون کند و مشاغلی در معرض بیشترین تهدید قرار دارند که حتی تصور حذف آنها دشوار است. به گزارش سیتنا، در […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه