جولان پلتفرم‌های فرسوده در صنعت خودرویی داخل

پلتفرم‌های خودرویی در کشور ما تماماً فرسوده و قدیمی‌اند. اگرچه در برخی از خودرو‌های چینی ادعا می‌شود که پلتفرم به صورت کامل خریداری شده، اما باز هم برخی از کارشناسان مدعی‌اند که مالکیت صددرصد پلتفرم متعلق به آن‌ها نیست. تداوم این مسیر فرسوده باعث تولید خودرو‌های کم‌کیفیت و با ظاهری بدون جذابیت شده است. به […]

پلتفرم‌های خودرویی در کشور ما تماماً فرسوده و قدیمی‌اند. اگرچه در برخی از خودرو‌های چینی ادعا می‌شود که پلتفرم به صورت کامل خریداری شده، اما باز هم برخی از کارشناسان مدعی‌اند که مالکیت صددرصد پلتفرم متعلق به آن‌ها نیست. تداوم این مسیر فرسوده باعث تولید خودرو‌های کم‌کیفیت و با ظاهری بدون جذابیت شده است. به گزارش نبض‌بازار، تحریم‌ها و فقدان سرمایه‌گذاری و انگیزه خودروسازان برای واردات پلتفرم‌های جدید، باعث شده خودرو‌های فیس‌ لیفت‌شده به صورت سطحی وارد بازار شوند. خودرو‌هایی که به یکدیگر شباهت دارند، اما کیفیت کافی ندارند. خرید پلتفرم و رفتن به سوی خودرو‌های به‌روز هم هزینه سنگینی پیشِ روی خودروسازان می‌گذارد که در شرایط تحریمی تا حد زیادی ممکن هم نیست. در همین خصوص، علیرضا محمدزاده؛ کارشناس و طراح خودرو، درخصوص اینکه پلتفرم‌های موجود در بازار خودرو ایران تا چه حد قدیمی و فرسوده‌اند، افزود: اولین نکته‌ای که باید یادتان باشد این است که تمامی پلتفرم‌های موجود در صنعت خودرویی ایران قدیمی است. کرمان‌موتور مدعی است که پلتفرم جک j4 را خریده‌اند و روی آن با توسعه یک خودرو جدید تولید کرده‌اند. در حقیقت این‌طور نیست، آنچه ما می‌بینیم مالکیت صددرصد مالکیت کرمان روی j4 نیست. بر همین اساس پلتفرم روز در صنعت خودرو نداریم. آنچه در ری‌را می‌بینید هم پلتفرم به‌روزی نیست. تحریم‌ها علت اصلی فقدان پلتفرم به‌روز است. هیچ شرکتی در جهان پلتفرم به‌روز را به شما نمی‌دهد. برای داشتن این امکان، باید یک سرمایه‌گذاری جدی کنید که صنعت خودرویی کشور علاقه‌ای به آن ندارد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خودروساز‌‌ها نمی‌توانند پلتفرم‌های جدید را در همکاری با یکدیگر وارد کشور کنند، بیان داشت: اصلاً هیچ حساسیتی مبنی بر داشتن پلتفرم روز نداریم. وقتی یک پلتفرم دارند که از آن به آریا و شاهین و تارا و… می‌رسند، نیازی به پلتفرم جدید ندارند. هرچند خرید یک پلتفرم به‌روز هم آنقدر بالاست که برای ایران‌خودرو و سایپا منطقی نیست. اگر این دو تجمیع کنند و پلتفرم جدیدی را بخرند و هریک خودرو خاص خود را بسازند، نتیجه می‌دهد. اگرچه با توجه به رقابت دو کشور این کار نشدنی است. محمدزاده؛ پلتفرم‌های مطرح و موجود در داخل را pf1 دانست که با ۲۰۶ معرفی شده و در ۲۰۰۸ و دیگر خودرو‌‌ها نیز آن را می‌بینیم. این پلتفرم کلاً از دور خارج شده است. برخلاف تصور عوام، پلتفرم یک خودرو اگر سالانه فیس‌لیفت شود و کل اتاق را هرچند سال عوض کنند، پلتفرم خودرو حدوداً ۱۵ سال قابلیت ماندگاری دارند. یکسری از محصولات اپل هم از پلتفرم قدیمی استفاده می‌کردند، اما به‌روز شدند. پلتفرم پارس نوا هم متعلق به ال۹۰ است. ما کلاً سه پلتفرم فعال داریم که یکی از آن متعلق به سایپا است و براساس آن شاهین را کار کردند. این کارشناس و طراح خودرو، درخصوص راهکارهای جدید برای ورود پلتفرم‌های جدید در شرایط تحریمی نیز، افزود ما حدوداً هیچ راهی در شرایط تحریمی نداریم. باید با همین پلتفرم‌‌ها بسوزیم و بسازیم. انگیزه‌ای هم پشت سر اصلاح این روند نیست. یک پلتفرم هزینه چند میلیاردی دارد، چرا وقتی پلتفرم بخرم وقتی هنوز پلتفرم‌های قدیمی را می‌خرند؟ سال ۱۳۸۰ یک پلتفرم آورده‌اند و هنوز برایشان کار می‌کند. وقتی چراغ خودرو را عوض می‌کنند و با اسم دیگری معرفی می‌کنند، چرا سراغ اصلاح بروند؟ استاندارد‌های ۸۵‌گانه هم بدون هیچ اقدام عجیبی در بیرون از کارخانه قابلیت نصب دارد. استاندارد‌های مرسوم هم یک تکنیک برای پول گرفتن بیشتر از مشتری است. محمدزاده؛ ادامه داد: ما نیرو‌های فعال در طراحی صنعتی و طراحی خودرو داریم. خود من چندین پروژه طراحی کردم. شما باید یک زنجیره را تصور کنید که بخشی از آن ساخت و طراحی و مدل‌سازی و بازاریابی و… است. هر یک از این بخش‌‌ها باید حرفه‌ای باشد. در هیچکدام از این بخش‌‌ها نیرو‌های حرفه‌ای نداریم و از شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنیم. اینقدر مدیران ما در فرآیند طراحی دخیل هستند و سواد کافی ندارند که نتیجه فعالیت‌هایشان تولید اطلس و سهند شده است. فکر نکنید طراح نداریم ما طراح داریم، اما کنار آن باید یک مشاور خارجی باشد. در تمام خودرو‌های جدیدی که می‌بینید، مدل‌سازی‌‌ها متعلق به خارجی‌‌ها در چین است.