روزی که «پله» بهترین گل «ماراکانا» را به ثمر رساند

  پله در سال ۱۹۶۱ بهترین گل تاریخ ورزشگاه ماراکانا برزیل را به ثمر رساند. به‌ گزارش ‌ایسنا‌، در ورزشگاه ماراکانا حاضر هستیم تا دیدار تیم‌های سانتوس و فلومیننزه را تماشا کنیم. (این دیدار در ر‌قا‌بت‌هایی موسوم به ریو – سائوپائولو برگزار می‌شد و سپس نامش به لیگ قهرمانی برزیل تغییر یافت). بازی در دقیقه […]

 

پله در سال ۱۹۶۱ بهترین گل تاریخ ورزشگاه ماراکانا برزیل را به ثمر رساند.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، در ورزشگاه ماراکانا حاضر هستیم تا دیدار تیم‌های سانتوس و فلومیننزه را تماشا کنیم. (این دیدار در ر‌قا‌بت‌هایی موسوم به ریو – سائوپائولو برگزار می‌شد و سپس نامش به لیگ قهرمانی برزیل تغییر یافت). بازی در دقیقه ۴۰ در جریان است و پله با بازی فوق‌العاده‌‌ای گل نخست این دیدار را وارد دروازه فلومیننزه می‌کند. آلبیو کاسترو فیلیو، روزنامه‌نگار روزنامه‌ گلوبو این گل را این چنین شرح می‌دهد:

دقیقه ۴۰ نیمه نخست پله زمانی که نزدیک به خط میانی زمین خودشان بود، پاس دالمو، مدافع چپ تیمش را دریافت کرد و توپ را در اختیار گرفت. سپس سرش را بلند کرد و به سمت دروازه فلومیننزه دوید. کوتینیو هم بازی او پله را همراهی می‌کرد. پله بازیکنان حریف را فریب می‌داد و به صورت زیگ‌زاگی حرکت می‌کرد. ابتدا والدو را جا گذاشت و به حرکت خود ا‌د‌ا‌مه‌ داد. برابر ادمیلون، هافبک تیم مهمان قرار گرفت، خیلی راحت او را پشت سر گذاشت. مهاجم سانتوس پا به توپ ا‌دا‌مه‌ داد. کلاویس و آلتایر مدافع نیز از سمت چپ زمین او را دنبال می‌کرد‌ند. پله از سد آن‌‌ها نیز گذشت. سپس با پینیرو قدرتمند روبه‌رو شد. بازیکن حریف را فریب داد و پینیرو به زمین افتاد. کلاویس و آلتایر که جا مانده بودند پشت سر پله می‌دویدند اما پله بی‌تفاوت به آن‌‌ها به حرکت خود ادامه داد و بازیکنان را دریبل می‌کرد. هنگامی که وارد محوطه جریمه فلومیننزه شد، مارینیو روبه‌روی او ظاهر شد. مدافع حریف قصد داشت به هر نحوی پله را متوقف کند. مهاجم سانتوس با یک حرکت فریبنده، مارینیو را کنار زد و در موقعیت گلزنی قرار گرفت. آن لحظه تعیین کننده‌ای بود. کاستیو، دروازه را ترک کرد و زاویه را بست. پله به آرامی اما با دقت به توپ ضربه زد. توپ دروازه بان خوب فلومیننزه را فریب داد و به آرامی در سمت راست دروازه فرود آمد. بازیکنان فلومیننزه نمی‌توانستند باورکنند. پله که توسط کوتینو دنبال می‌شد برای شادی گل دوید. دست چپش را مشت کرد و به سمت آسمان نشانه گرفت. هم تیمی‌هایش به سمت او دویدند تا در شادی گل او همراه باشند. پله بر زمین افتاد. هم‌‌‌بازی‌هایش روی او افتادند. در کابین رادیو کونتیننتال، والدیر آمار فریاد زد: گل! گل! این گل باید روی لوحی حک شود.»

پله همچنین گل سوم تیمش را به ثمر رساند و بازی با نتیجه‌ ۳ بر یک به پایان رسید. سانتوس نتوانست در آن سال قهرمان شود و فلامنگو به این عنوان دست یافت، اما پس از آن هیچ‌کس نتوانست چنین گل زیبایی را در ماراکانا به ثمر برساند. مدتی بعد روزنامه‌ O Esporte سائوپائولو که در حال حاضر دیگر چاپ نمی‌شود، لوحی برای آن گل فراموش نشدنی درست کرد. متن لوحی که در ماراکانا دیده می‌شود بدین شرح است:

 

«در این ورزشگاه در تاریخ ۵/۳/۱۹۶۱ پله زیبا‌‌ترین گل تاریخ ماراکانا را به ثمر رساند.