صندوق‌های کالایی را گسترش دهیم

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس صندوق‌های کالایی را گسترش دهیم عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به ضرورت ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا، گفت: بهتر است با سرعت‌بخشی در راه‌اندازی این صندوق‌ها آن را به تمام کالاهای قابل معامله در بورس کالا تعمیم دهیم. به گزارش تسنیم، محمود […]

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس

صندوق‌های کالایی را گسترش دهیم

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به ضرورت ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا، گفت: بهتر است با سرعت‌بخشی در راه‌اندازی این صندوق‌ها آن را به تمام کالاهای قابل معامله در بورس کالا تعمیم دهیم.

به گزارش تسنیم، محمود بهمنی با تأکید بر این‌که با عرضه کالاهای قابل معامله در بورس کالا می‌توان شاهد قیمت‌های واقعی و شفافیت مالی بود، گفت: برای ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و حذف واسطه‌ها استفاده از ابزارهای مختلف مالی برای تقویت بورس امری ضروری است و یکی از این ابزار‌ها ایجاد صندوق‌های کالایی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بعد از رونق این صندوق‌‌ها در بازار طلای بورس کالا، بهتر است بازار محصولات کشاورزی نیز از این مزیت برخوردار شوند، چرا که از جمله مزایایی که صندوق‌های کالایی برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کند اینست که منابع در این بازار خرد هستند و این صندوق می‌تواند به تجمیع منابع بینجامد.

وی ادامه‌داد: در صندوق سرمایه‌گذاری کالایی می‌توان قیمت بهتر، منصفانه‌تر و کاراتری را کشف کرد و موضوع دلالان و واسطه‌ها که سال‌ها حذف آنها از بخش‌های مختلف کشاورزی و سایر کالا‌ها مطرح است را عملیاتی کند.

بهمنی تصریح‌کرد: اگر بازار محصولات کشاورزی نیز به سمت صندوق‌های معاملاتی حرکت کند، ایجاد این صندوق سرمایه‌گذاری کالایی باعث خواهد شد کشاورز محصول را دیگر به قیمت پایین به دلالان عرضه ‌نکند.

وی توضیح داد: در واقع زمانی که کالاهای کشاورزی را در قالب اوراق بهادار در می‌آوریم، قابلیت معامله آن را در بورس کالا فراهم کرده‌ایم، از این رو صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی امکان خرید آن اوراق بهادار را ایجاد می‌کنند و یک‌سری ظرفیت‌ها را در بستر ابزارهای مالی و بازار سرمایه ایجاد می‌کنند که کشاورز بتواند مستقیماً محصولات را به یک خریدار منصف مانند صندوق سرمایه‌گذاری کالایی عرضه کند.

 

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پایان تأکیدکرد: کاهش هزینه‌ها یکی از مزیت‌هایی است که این صندوق‌‌ها می‌توانند ایجاد کنند و بهتر است از این فرصت طلایی در تمام حوزهای کالایی استفاده شود.