هشدار به حضور پررنگ خصولتی‌‌ها در پساتحریم

نایب‌رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تأکید کرد‌ هشدار به حضور پررنگ خصولتی‌‌ها در پساتحریم این روز‌‌ها نگرانی که در بخش خصوصی وجود دارد این است که بعد از لغو تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، این شرکت‌های خارجی با حمایت همه جانبه دولت با شرکت‌های شبه‌دولتی شریک شوند و بخش خصوصی از گردونه […]

نایب‌رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تأکید کرد‌

هشدار به حضور پررنگ خصولتی‌‌ها در پساتحریم

این روز‌‌ها نگرانی که در بخش خصوصی وجود دارد این است که بعد از لغو تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، این شرکت‌های خارجی با حمایت همه جانبه دولت با شرکت‌های شبه‌دولتی شریک شوند و بخش خصوصی از گردونه دور بماند، به‌طورحتم این عملکرد باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد خطر جدی و جبران ناپذیری برای کشور محسوب می‌شود.

امیرعابدی در گفت‌وگو با تجارت آنلاین، بر این باور است که نگرانی بخش خصوصی در پساتحریم این خواهد بود که رفت و آمد و مذاکرات هیأت‌های خارجی به گونه‌ای صورت گیرد که گروهی به نام خصولتی‌‌ها و شبه‌دولتی‌‌ها قرارداد‌‌ها و توافقات را انجام دهند و بخش خصوصی نتواند نقش اصلی خود را در حوزه اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا کند. این کارشناس اقتصادی، می‌گوید: متأسفانه بخش خصوصی همیشه نگران بوروکراسی اداری و نبود شفافیت در بخش‌های دولتی بوده و این امر هنوز از اذهان بخش خصوصی زدوده نشده است. وی تأکید می‌کند: اگر دست بخش خصوصی در دعوت از هیأت‌های خارجی باز شود به‌طوری که اتاق بازرگانی ایران خود اقدام به دعوت از این شرکت‌های بین‌المللی کند بدون شک منافع اقتصادی کشور تأمین خواهد شد.

با وی که اکنون عضو هیأت نمایندگان و نایب‌رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، درباره این موضوع و موضوعات دیگر مثل نقش دولت در پساتحریم به گفت‌و‌گو نشستیم.

*بفرمایید آیا ممکن است که سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های شبه‌دولتی در پساتحریم شریک شوند و بخش خصوصی از این فرصت اقتصادی دور بماند؟

اقداماتی که در حوزه اقتصادی برای دوران پساتحریم صورت می‌گیرد مبتنی بر آمد و شد هیأت‌های خارجی و آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشور در بازارهای بین‌المللی بسیار مناسب است، معتقدم که قطعاً اتاق‌های بازرگانی به ویژه پارلمان بخش خصوصی اتاق ایران به عنوان فرمانده واحد در کنار بخش دولتی و وزارت امورخارجه است و باید سیاست‌های پذیرش، همایش و جلسات سرمایه‌گذاران خارجی با اتاق ایران هماهنگ‌تر شود تا اتاق بازرگانی بتواند بخش وسیعی از فعالان اقتصادی را در این حوزه داشته باشد.

نگرانی بخش خصوصی در پساتحریم این خواهد بود که رفت‌وآمد و مذاکرات هیأت‌های خارجی به گونه‌ای صورت گیرد که گروهی به نام خصولتی‌‌ها و شبه‌دولتی‌‌ها قراداد‌‌ها و توافقات را انجام دهند و بخش خصوصی نتواند نقش اصلی خود را در حوزه اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا کند. قطعاً می‌دانیم حضور این شرکت‌ها در کنار بخش خصوصی یا درواقع پذیرش برخی از این شرکت‌ها از طریق بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی دقیق اولویت‌های اقتصادی، واحد‌‌ها و شرکت‌های تولیدی نیاز به منافع اقتصادی دو طرف یعنی هم طرف خارجی و هم طرف داخلی را به خوبی تأمین کند.

اعتقاد دارم شرکت‌های مشترکی با بخش خصوصی می‌تواند با محوریت صادرات به بازارهای منطقه شکل گیرد که این امر بسیار سودآور خواهد بود. بنابراین باید ستادی با اولویت‌های مشخصی که اتاق ایران می‌تواند نمایندگی کند، تشکیل شود.

* به نظر شما دولت باید چه رفتاری داشته باشد که بخش خصوصی جایگاه اصلی خود را در تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی در دوران پساتحریم بیابد؟

تا به ‌امروز بخش خصوصی نگران این امر بوده است که در اقتصاد دولتی و بوروکراسی اداری، تغییرات مدیریتی و نبود راهبرد در سیاست‌های اقتصادی و تجاری، همیشه لطمه جدی و شدیدی بر پیکر اقتصاد و بازرگانی و تجارت کشور وارد کرده است، لذا اتاق بازرگانی این درخواست را دارد که فضای اقتصادی کشور روشن و آماده‌تر شود تا بتواند منافع ملی را دربرداشته باشد.

به‌طورحتم برخی از این شرکت‌ها بازار منطقه را به خوبی می‌شناسند و نزدیکی این بازار‌‌ها به کشور می‌تواند برای این شرکت‌های خارجی مزیت تلقی شود. بدون شک نشست مشترک با شرکت‌های خارجی از سوی اتاق بازرگانی صورت گیرد.

اگر دست بخش خصوصی در این دعوت‌‌ها باز شود به‌طوری که اتاق بازرگانی خود اقدام به دعوت از شرکت‌های خارجی کند بدون شک منافع اقتصادی کشور را در برخواهد داشت.

متأسفانه بخش خصوصی همیشه نگران بوروکراسی ادرای و نبود شفافیت در بخش‌های دولتی بوده و این امر هنوز از اذهان بخش خصوصی زدوده نشده است. لذا از دولت که با رویکرد بسیار مناسب در تعامل با بازارهای بین‌المللی است انتظار داریم که بعد از تصمیمات شجاعانه سیاسی پیامدهای تصمیمات اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشد.

درحال حاضر شرکت‌های خارجی تأکید بر سرمایه‌گذاری در بازارهای انرژی، معدن و خودرو ایران را دارند، لذا باید فضا به گونه‌ای باشد که فرصت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

همچنین باید در حوزه‌های صنایع کوچک و متوسط یعنی بخش پوشاک و ساختمان سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی صورت گیرد، که این امر قابل اتکا نخواهد بود به جز این‌که رویکرد دولت و بخش‌های حاکمیتی به این امر یک نگاه مثبت باشد.

فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار مناسبی در بازارهای منطقه وجود دارد که این ممکن خواهد شد مشروط به این‌که شرکت‌های خارجی بتوانند سرمایه‌گذاری مشترک با بخش‌های خصوصی داشته باشند. بنابراین باید نقش اتاق ایران پررنگ‌تر در این امر دیده شود. نقش اتاق بازرگانی ایران درآمد و شد هیأت‌های خارجی باید قدرتمند، فراگیر، مشخص و شفاف باشد تا بتواند از این فرصت به دست آمده برای اقتصاد و بازرگانی کشور به نحو احسن استفاده شود.

*موضوعی که الان بسیار اهمیت دارد حضور ایران در بازارهای بین‌المللی با کالاهایی که توان رقابت با کالاهای جهانی را داشته باشد، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران باید پس از تحریم‌ها رویکرد متفاوتی در موضوعات مختلف در پیش بگیرد. مثلاً اگر خرید تضمینی کالا و قیمت خرید مواد اولیه کالا را بالا ببریم و اصرار هم داشته باشیم که بالا برود و تناسب و نسبیتی با قیمت‌های جهانی نداشته باشد، عملاً کالاهایی که از این مواد اولیه مثل گندم، چغندر، شیر و… تهیه می‌شود در بازار‌های بین‌المللی غیررقابتی خواهند بود.

من فکر می‌کنم که این موضوعات و مشکلات باید از سوی دولت رفع شود و واردات برخی محصولات به حداقل رسیده و ماشین‌آلات، قطعات و ابزار‌های تولید و همچنین مواد اولیه ارزان‌تر به دست تولید‌کننده برسد تا هم در داخل و هم در بازار‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

فکر می‌کنم در دوران پس از تحریم حتما باید از موقعیت‌ها و فرصت‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و شریک تجاری استفاده کنیم و با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای رفتن به طرف سمت صادرات گام‌برداریم.