در کمیسیون ایمنی راهها مطرح شد پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه ۹۹۶ نقطه پرتصادف با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۵ آشکارسازی شد، گفت: ۲۰۰ نقطه نیمهکاره از قبل وجود دارد و ۵۰۰ نقطه جدید […]
در کمیسیون ایمنی راهها مطرح شد
پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد
مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه ۹۹۶ نقطه پرتصادف با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۵ آشکارسازی شد، گفت: ۲۰۰ نقطه نیمهکاره از قبل وجود دارد و ۵۰۰ نقطه جدید از فهرست ۱۵۸۵ نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت بهطوریکه پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.
به گزارش مناقصهمزایده پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در جلسه کمیسیون ایمنی راهها به تشریح گزارش این سازمان در قبال اجرای دستورالعمل شناسایی و اولویتبندی و رفع نقاط پرتصادف پرداخت و گفت: این موضوع تاکنون طی ۴ جلسه در کمیته ذیربط در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز ارایه شد و به جهت اقدامات قابلتوجهی که در این راستا انجام شده است، مورد تقدیر و تشکر واقع شد.
وی افزود: در گزارش اول که اواسط سال قبل در کمیسیون ایمنی راهها ارایه شد، اعلام شد که ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در سطح جادههای کشور شناسایی و اولویتبندی شده است و استانهای فارس و خوزستان از نظر تعداد نقاط پرتصادف در بالاترین رتبه قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری بیان کرد: پس از مشخص شدن پراکندگی و موقعیت نقاط پرتصادف بر روی نقشه راهها و تهیه بانک اطلاعاتی، فهرست تمام این نقاط از سوی دبیر کمیسیون ایمنی راهها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.
اکبری در ادامه گفت: در گام بعدی باید در مدت یک ماه، علایم آشکارسازی در کلیه این نقاط نصب و در مدت ۶ ماه، تهیه طرح ایمنسازی جهت مطالعه به مهندس مشاور واگذار شود. همچنین ظرف یک ماه باید نسبت به بازدید ایمنی و کنترل و تأمین الزامات ایمنی راه در آن نقاط اقدامات لازم انجام میگرفت.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی پروژه نیمهکاره و در دست اقدام در راههای کشور موجود است که آنها نیز تحت عنوان نقاط پرحادثه در سنوات قبل شناسایی و مشخص شدهاند که شامل احداث راه، پل، تونل و تقاطع همسطح و غیرهمسطح نیز هستند.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان اینکه «در سال گذشته حدود ۶۰۰ عنوان پروژه شامل احداث تقاطع همسطح و غیرهمسطح و ایمنسازی راهها و نقاط حادثهخیز وجود داشت» گفت: پس از تهیه فهرست نهایی نقاط پرتصادف، بهسرعت ۳ سؤال از استانها پرسیده شد که عبارتند از؛ چه تعداد از نقاط پرتصادف در سالهای گذشته آشکارسازی شده است؟ چه تعداد از نقاط پرتصادف جدید جزو ۶۰۰ پروژه موجود هستند که با تکمیل پروژه، برطرف میشود؟ و چه تعداد جزو باند دومهای در حال ساخت هستند؟ زیرا تعداد زیادی باند دوم توسط شرکت ساخت و توسعه و استانها در حال اجرا هستند که گمان میکردیم با تکمیل آن مشکل تعدادی از نقاط پرتصادف رفع میشود.
اکبری با اشاره به پاسخ استانها به این ۳ سؤال اعلام کرد: از ۱۵۸۵ نقطه، ۵۸۳ نقطه قبلاً آشکارسازی و ۹۹۶ نقطه باقیمانده بود، همچنین ۱۶۲ نقطه جزو پروژههای در حال اجرا است و ۲۲۴ پروژه در مسیرهای باند دوم در حال احداث قرار دارد که توسط بخشهای مختلف وزارتخانه در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: با یک جمع و تفریق ساده مشخص میشود که کارهای انجامشده در وزارتخانه در راستای رفع نقاط پرحادثه است.
اکبری با اشاره به اعتبار لازم برای شروع آشکارسازی نقاط پر تصادف بیان کرد: ۱۲ میلیارد تومان برای آشکارسازی ۹۹۶ نقطه از منابع سازمان تأمین شد و در قالب جدول به استانها ابلاغ شد که رقم تخصیصی بر مبنای توزیع ۱۵۸۵ نقطه بوده است.
این مقام مسؤول در سازمان راهداری افزود: دو فرم ساده و صورتجلسه نیز برای استانها فرستاده شد تا اقدامات انجامشده را در آن ذکر کنند و با تصویر به امضای سه مدیر استانی شامل فرمانده پلیسراه، مدیرکل راهداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان برسد.
به گفته وی، با اتمامِحجت رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای پیش از بهمنماه سال ۹۵، کار آشکارسازی نقاط پر تصادف در استانها انجام شد.
اکبری ادامهداد: اقدام بعدی، واگذاری این نقاط طبق شرح خدمات ۴۰ صفحهای مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه به مشاور بود که باید طبق دستورالعمل، توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام میشد، اما چون بحث ادغام بخش راهداری در ادارات کل حملونقل و پایانههای استانها مطرح بود، موضوع از طریق سازمان راهداری و حملونقل جادهای دنبال شد و شرح خدمات مذکور از سوی سازمان با صرف بیش از صدها ساعت کار مطالعاتی، بهصورت چکیده در قالب یک چکلیست تفصیلی همراه با راهکارها و کروکی در یک فرمت مشخص تعیین و به مهندسین مشاور واگذار شد.
به گفته مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری از شهریور پارسال موضوع نقاط پرتصادف در دستور کار مطالعه و قرارگرفته است و پس از درجهبندی استانها براساس میزان فاصله یعنی نزدیک و یا دور بودن آنها نسبت به یکدیگر، قراردادهای مطالعاتی با مهندسان مشاور منعقد شد.
اکبری با بیان اینکه مطالعه و تهیه طرح ایمنسازی ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف به ۱۴ شرکت مهندسی مشاور واگذار شد، گفت: برای مطالعه ۲.۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است و ۱۴ قرارداد منعقد شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی ۴ روزه برای شرکتهای مهندسین مشاور برگزیده بیان کرد: از بین مهندسان مشاور فعال در حوزه راه و ترابری، بهترین مشاوران حوزه ایمنی انتخاب شدند و در این کارگاهها، تمام نکات لازم را ریزبهریز بازگو کردیم تا پس از امضا قرارداد، کار خود را شروع کنند.
وی با اشاره به نحوه تأمین اعتبار طرح رفع نقاط پر تصادف ابراز داشت: وزیر راه و شهرسازی با رییسجمهوری در این خصوص مکاتبه کرده تا اعتبار لازم برای رفع نقاط پرحادثه تأمین شود، همچنین ما در سازمان راهداری با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومان جهت رفع کامل این نقاط مکاتبه کردهایم.
مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به برنامههای سال ۹۶ سازمان راهداری در قبال رفع نقاط پر تصادف خاطرنشانکرد: ۲۰۰ نقطه نیمهکاره از قبل وجود دارد و ۵۰۰ نقطه جدید از فهرست ۱۵۸۵ نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت بهطوریکه پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.
وی در پایان با بیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبی است که برای اجرای این طرح دادهشده است، خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات مستخرج از شناسنامه تمام ۳ هزار نقطه دارای تصادف، به لحاظ آماری تجزیهوتحلیل شده است و عصاره یافتههایی که در این دادهها وجود داشت هماکنون استخراجشده که در قالب گزارش تحلیلی دیگری میتواند ارایه شود و مورداستفاده قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.