رشد دو برابری صادرات آمریکا به ایران در ماه نخست توافق هسته‌ای

  صادرات آمریکا به ایران در نخستین ماه اجرای توافق هسته‌ای دو برابر شد و به ۳۳.۹ میلیون دلار رسید. به گزارش تسنیم، وزارت بازرگانی آمریکا در جدید‌‌‌ترین گزارش خود از رشد ۴۷ درصدی صادرات این کشور به ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. صادرات آمریکا به ایران در ژانویه و […]

 

صادرات آمریکا به ایران در نخستین ماه اجرای توافق هسته‌ای دو برابر شد و به ۳۳.۹ میلیون دلار رسید.

به گزارش تسنیم، وزارت بازرگانی آمریکا در جدید‌‌‌ترین گزارش خود از رشد ۴۷ درصدی صادرات این کشور به ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

صادرات آمریکا به ایران در ژانویه و فوریه ۲۰۱۶ بالغ بر ۴۴٫۱ میلیون دلار اعلام شده است. این کشور در مدت مشابه سال قبل ۳۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا در دو ماهه نخست ۲۰۱۶ در جایگاه ۱۰۶ قرار داشته است.

واردات آمریکا از ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی نیز ۲٫۱ میلیون دلار گزارش شده است که مربوط به ماه فوریه است. در ماه ژانویه واردات آمریکا از ایران صفر اعلام شده بود.

توافق هسته‌ای ایران اواسط ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شد که براساس آن صادرات برخی کالاهای ایران از جمله فرش و پسته به آمریکا آزاد شد. برخی تحلیلگران انتظار داشتند با اجرایی شدن این توافق صادرات کالاهای سنتی فرش و پسته ایران رونق خوبی پیدا کند. با این وجود کل صادرات ایران به آمریکا در فوریه ۲۰۱۶ تنها ۲٫۱ میلیون دلار بوده است.

صادرات آمریکا به ایران در فوریه ۲۰۱۶ نیز ۳۳٫۹ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۱۰۲ درصدی داشته است. آمریکا در فوریه ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۶٫۷ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

 

بر این اساس، مبادلات دو کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۴۶٫۲ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۴ درصدی داشته است.