کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی روند خصوصی‌سازی را تسهیل کند

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی روند خصوصی‌سازی را تسهیل کند رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که دغدغه اساسی کشور ایجاد اشتغال برای جوانان است، گفت: گسترش تولید صادرات محور راه ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای نیروهای جوان و تحصیلکرده است. محمد لاهوتی در گفت‌و‌گو با […]

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی روند خصوصی‌سازی را تسهیل کند

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که دغدغه اساسی کشور ایجاد اشتغال برای جوانان است، گفت: گسترش تولید صادرات محور راه ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای نیروهای جوان و تحصیلکرده است.

محمد لاهوتی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: همان‌طور که در مناظره‌ها دیده شد، پاشنه آشیل دولت بحث اشتغال جوانان است که باید دولت دوازدهم با اهتمام و توجه ویژه به آن توجه کند.

وی همچنین ایجاد فرصت و شرایط مطلوب برای بهبود فضای کسب‌وکار را از اساسی‌‌ترین نکاتی ذکر کرد که باید در صدر برنامه‌های اقتصادی دولت باشد.

لاهوتی با اشاره به نام‌گذاری امسال به اقتصاد مقاومتی؛ تولید‌–اشتغال از سوی مقام‌معظم‌رهبری گفت: ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه جدی دولتمردان قرار گیرد و آشنایی کامل دولت یازدهم با نقاط قوت و ضعف عملکرد‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، می‌تواند موجب تسریع در عملیاتی شدن برنامه‌ها شود.

وی تصریح ‌کرد: با اجرای دقیق و صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان در استفاده بهینه از منابع داخلی برای رونق تولید‌، صادرات و ایجاد فرصت‌های شغلی امیدوار بود که این به معنی اقتصاد درون‌نگر و برون‌زا است.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی افزود: تولید باید صادرات محور باشد و این شعار اصلی اقتصاد مقاومتی است و تا زمانی که نگاهمان به تولید صادرات محور نباشد، نمی‌توان شاهد کیفیت کالا و قیمت‌های رقابتی بود.

لاهوتی ادامه‌ داد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده و فرصت‌های موجود‌ و همچنین با وجود قشر تحصیلکرده‌ای که ما با خیل نیازمندان کار با آنها مواجه هستیم، باید همه فرصت‌‌ها برای عملیاتی شدن با دقت مورد مطالعه قرار گیرد.

وی با تأکید بر استفاده کامل و بهینه از منابع و امکانات کشور اظهار ‌کرد: وجود بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی منطقه می‌تواند فرصت‌های خوبی ایجاد اشتغال پایدار را در کشور فراهم کند که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

لاهوتی با بیان این‌که باید محور اصلی برنامه‌ها در دولت دوازدهم ایجاد اشتغال با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی باشد، گفت: با جذب و ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران داخلی باید ثبات اقتصادی و اطمینان را در سرمایه‌گذار داخلی ایجاد کرد که این امر موجب جذب سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم اظهار ‌کرد: دولت تا‌کنون توجه زیادی به سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ مانند نفت، فولاد و پتروشیمی داشته که در این بخش‌ها لازم است از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند اما این امر نباید باعث این شود که مزیت‌های کشور در خصوص صنایع کوچک و متوسط نادیده گرفته شود.

لاهوتی گفت: صنایع کوچک و متوسط با وجود ارز بری اندک و نیز با وجود امکانات و منابع موجود این صنایع در داخل کشور مانند نساجی، چرم، کفش‌، لوازم‌خانگی و کاشی و سرامیک پتانسیل مهمی است که می‌تواند در ایجاد اشتغال با حمایت از بخش خصوصی باشد.

وی در خصوص خصوصی‌سازی صنایع گفت: دولت با واگذاری صنایع کوچک و متوسط و با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی می‌تواند روند خصوصی‌سازی را تسهیل کند که این مسأله در درازمدت به ایجاد اعتماد و جلب سرمایه‌گذاران را ممکن می‌سازد.

لاهوتی مناسب بودن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی مطابق با نرخ تورم را مورد توجه قرارداد و افزود: اگر معتقد به تورم ۸ درصدی هستیم‌، نرخ سود بانکی نباید بیش‌تر از نرخ تورم باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی با بیان این‌که میزان مالیات یکی از موضوعات مهم برای فعالان اقتصادی است، اظهار‌کرد: رکود حاکم بر کسب‌وکار تنها و فقط به موضوع مالیات مربوط نمی‌شود چرا که رکود دلایل زیادی دارد هرچند که برای خروج از رکود باید موضوع مالیات شفاف و همراه با عدالت باشد، چرا که این مالیات است که می‌تواند فشار را از واحدهای تولیدی و اصناف شناسنامه‌دار کم کند و واحدهای میلیاردی با سودهای زیرزمینی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، موظف به پرداخت مالیات شوند.

 

وی همچنین بهر‌ه‌مندی از صندوق‌های مکانیزه برای شفاف شدن مالیات را بسیار با اهمیت و مطلوب خواند و افزود: تا زمانی که ما عدالت مالیاتی نداشته باشیم و نتوانیم افراد فعال اقتصادی را در پرداخت مالیات حقه شناسایی کنیم، نمی‌توان نظام مالیاتی کارآمد داشته باشیم.